428The_Godfather_II_2The%20Godfather273TheGodfather2020305The_Godfather_II_1

Go English

دوشنبه، شهریور ۰۷، ۱۳۹۰

News from VOA in Persian

مهم ترين خبرها

پرده برداری از اختلاس های بانکی؛ سه هزار میلیارد تومان در بانک صادرات

یک هفته بعد از انتشار خبر اختلاس در استانداری تهران ، اینک خبر اختلاس در بانک صادرات ایران تایید شده است. اختلاسی به مبلغ سه هزار میلیارد تومان که به این ترتیب نام بزرگترین اختلاس بانکداری ایران لقب گرفته است.

بانک صادرات ایران با تاخیر اعلام کرده که تبانی یکی از کارمندان بانک صادرات در استان خوزستان با گروه ملی فولاد ایران، منجر به یک اختلاس سه هزار میلیارد تومانی شده است. البته بانک صادرات هرگونه سوءاستفاده را تکذیب کرده و می گوید حتی خسارتی هم به بانک صادرات وارد نشده است.

با اینکه دولت ایران هنوز موضعی در قبال این اختلاس ها نگرفته اما هر دو اختلاسی که این روزها آشکار شده به نوعی با دولتی ها ارتباط پیدا می کند. اختلاس یازده میلیاردی استانداری تهران در زمان استانداری کامران دانشجو بود که اینک وزیر علوم در دولت است. اختلاس سه هزار میلیارد تومانی بانک صادرات هم، در شرایطی اتفاق افتاده که رییس این بانک، محمد جهرمی، وزیر سابق کار در دولت محمود احمدی نژاد و از اعضای نزدیک به شورای نگهبان است.

کامران دادخواه ، استاد اقتصاد در دانشگاه نورث ایسترن شهر بوستون آمریکا اعتقاد دارد افزایش اختلاس ریشه در عملکرد دولت احمدی نژاد دارد.

<!--IMAGE-LEFT-->

به عقیده آقای دادخواه به سه دلیل دولت در این افزایش مقصر است:

دلیل اول، دولت با فضای ایجاد کاذب و غیر رقابتی بین اقتصاد آزاد و بازار ،  امکان چنین اختلاس ها را برای متخلفان فراهم می کند.

دلیل دوم، وابستگی اکثر متخلفان به دولت است معمولا یک پای پرونده های اختلاس دولتی ها هستند.

دلیل سوم، ممانعت دولت از پرداختن آزادانه رسانه ها به خبرهای مربوط به فساد مالی افراد و مقام های دولتی است.

به نظر این کارشناس اقتصادی، مجموعه ی این عوامل موجب می شود که میزان اختلاس در بانک ها افزایش بیابد.

خبرگزاری مجلس ایران ، به نقل از کارشناسان ، سال ۹۰ را ، سال «پرده برداری از اختلاس های بانکی» نامیده چرا که تاکنون خبر اختلاس در دیگر بانک ها نیز به رسانه ها رسیده است. از جمله:

<!--IMAGE-RIGHT-->

بانک ملی بندرعباس:اختلاس ۱۳۹ میلیارد تومان

بانک تجارت:اختلاس ۲۷ میلیارد تومان

بانک سپه: اختلاس ۱۹ میلیارد تومان

برخی از نمایندگان مجلس ایران به «بزرگترین اختلاس تاریخ بانکداری ایران» واکنش نشان داده اند. از جمله ، ارسلان فتحی پور ، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ، در واکنش به خبر اختلاس در بانک صادرات ، آن را «تاسف بار» خواند و گفت حجم بالای این اختلاس نشان می دهد که «دست های پشت پرده ای برای فراهم کردن شرایط انجام این اختلاس بوده است».

هرچند قوه قضاییه در هفته های اخیر تکمیل پرونده تخلفات مالی برخی از همکاران محمود احمدی نژاد را در دستور کار دارد اما هنوز خبری در مورد برخورد قضایی با دست اندرکاران اختلاس سه هزار میلیارد تومانی بانک صادرات اعلام نشده است.

ترکیه اموال اقلیت های مذهبی را بازمی گرداند

دولت ترکیه اعلام کرد از املاک مصادره شده اقلیت های مذهبی آن کشور رفع توقیف خواهد شد.

به گفته مقام های آنکارا بیش از ۱۵۰ ملک نظیر ساختمان مدرسه، بیمارستان، پرورشگاه و گورستان متعلق به ارامنه، مسیحیان و یهودیان را که از سال ۱۹۳۶ میلادی به این طرف مصاره شده، به صاحبانش باز خواهد گرداند. افرادی که املاکشان در این مدت به فروش رسیده است، برابر با ارزش ملکشان پول دریافت خواهند کرد. گفته می شود این اقدام دولت ترکیه در واکنش به درخواست اتحادیه اروپا از ترکیه دایر بر رفع محدودیت علیه اقلیت های مذهبی آن کشور صورت گرفته باشد. کمتر از یک درصد جمعیت ترکیه را اقلیت های مذهبی تشکیل می دهند.

پیشروی نیروهای مخالف قذافی به سوی سرت

نیروهای مخالف قذافی در ادامه جستجو برای یافتن رهبر پیشین کشور به شهر سرت، زادگاه وی نزدیک می شوند. فرماندهی نیروهای ضد قذافی می گوید نیروهای تحت فرمان او تا ۳۰ کیلومتری سرت پیشروی کرده اند. گفته می شود احتمال دارد قذافی در این شهر مخفی شده باشد.

به گفته سخنگوی مخالفان اگر رایزنی با رهبران قبیله ای به نتیجه نرسد نیروهای ضد قذافی برای تصرف سرت به زور متوسل خواهند شد. مصطفی عبدالجلیل، رییس شورای انتقالی لیبی روز دوشنبه بر تهدیدی که از جانب معمر قذافی متوجه لیبی و جهان است تاکید کرد و خواهان ادامه عملیات هوایی ناتو علیه مواضع هواداران آقای قذافی در لیبی شد.

مقام های دفاعی کشورهای شرکت کننده در عملیات نظامی ناتو در لیبی در قطر گرد هم آمده اند. در همین حال فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد گروهی برای بازگشایی سفارت آن کشور در لیبی راهی طرابلس شده اند. همچنین سازمان بین المللی مهاجرت گفت روز یکشنبه نزدیک به ۸۵۰ تن از مهاجران و آوارگان لیبیایی را با کشتی از مناطق پرخطر خارج کرده است.

هشدار چین به رهبر جدید حزب حاکم ژاپن

چین، به یوشی هیکو نودا رهبر جدید حزب حاکم  ژاپن هشدار داد تا به منافع این کشور در حل اختلاف بر سر رشته جزایر شرق دریای چین احترام بگذارد. این تفسیر شین هوا، خبرگزاری رسمی چین، درست چند ساعت پس از اعلام یوشی هیکو نودا به عنوان رهبر حزب حاکم در ژاپن و یک روز پیش از رای گیری پارلمان درباره نخست وزیری او انتشار یافته است.

به گزارش شین هوا، دولت جدید ژاپن باید به تمامیت ارضی چین در جزایری که در ژاپن سنکاکو و در چین دیائویو نامیده می شوند احترام بگذارد. در این گزارش آمده است چین با این شرط که ژاپن حاکمیت چین بر جزایر را به رسمیت بشناسد، آماده همکاری با ژاپن برای کشف منابع این جزایر است. در ادامه این گزارش آمده است، دولت آقای نودا باید با در پیش گرفتن سیاست درست، از بازدید مقبره ۱۴ جنایتکار ژاپنی درجریان جنگ دوم جهانی در این منطقه پرهیز کند.

دکتر حسین ضیایی درگذشت

حسین ضیایی، از خادمان فرهنگ ایران، استاد مطالعات ایرانی و اسلامی و مدیر بخش مطالعات ایرانی در دانشگاه کالیفرنیا – لس آنجلس در ۶۷ سالگی درگذشت. (۱۹۴۴ – ۲۰۱۱)

دکتر ضیایی لیسانس خود را در رشته ریاضیات و فیزیک از دانشگاه ییل در سال ۱۹۶۷ دریافت کرد و سپس به مطالعه فلسفه در دانشگاه هاروارد پرداخت و درجه دکترای فلسفه اسلامی خود را در سال ۱۹۷۶ از این دانشگاه دریافت کرد.

دکتر ضیایی درباره ارتباط ریاضیات و فلسفه در گفتگو با خبرگزاری مهر در سال ۱۳۸۵ گفت: «ریاضیات همواره در اندیشیدن و ساختمان پذیری گزاره های فلسفی راه دارد.... اگر به تاریخ نظر کنیم خواهیم دید اغلب ریاضیدانان صاحب مکتب برای بیان کلیات نظام های خود به بیان فلسفی روی آورده اند.... در قرن بیستم بسیاری از فیلسوفان ریاضیدان نیز بوده اند مانند برتراند راسل و بسیاری از ریاضیدانان نیز مانند ای، آی، جی بروئر فیلسوف بوده اند. در واقع خلاقیت فکری در ریاضیات و فلسفه در نهایت یکی است.»

دکتر ضیایی پس از فراغت از تحصیل به ایران بازگشت و در دانشگاه های تهران، شریف (آریامهر سابق) تدریس کرد و سپس در بازگشت دوباره به آمریکا به کار تحقیق و تدریس در دانشگاه های هاروارد، براون و کالج اوبرلین پرداخت و سپس به سمت استادی به دانشگاه کالیفرنیا رفت.

دکتر ضیایی از سال ۲۰۰۰ میلادی عضو هیات ویراستاران مجله معتبر ترانسندنت فیلوسوفی نیز بود.

از دکتر ضیایی چندین کتاب در زمینه های ریاضی و فلسفه و ده ها مقاله علمی باقی مانده است. بخشی از آثار او از این قرارند:

-       فلسفه ریاضیات (به فارسی)

-       رساله انواریه

-       علم و اشراق

-       پرتونامه سهروردی

-       شرح کلمة الاشراق سهروردی

-       شهرزوری و حکمة الاشراق

-       - فلسفه اشراق

-       طبیعت اشراقیه (رساله ابن کمونه )

شاید بتوان گفت دکتر ضیایی نخستین کسی است که به طور گسترده به معرفی و شرح فلسفه اشراق به انگلیسی زبانان پرداخته است.

تعدادی از آثار دکتر ضیایی به زبان فارسی ترجمه شده است. از جمله کتاب «اشراق و معرفت در اندیشه سهروردی» که توسط خانم سیما نوربخش که خود استاد و پژوهشگر فلسفه اسلامی است به فارسی ترجمه و منتشر شده است. این کتاب از جمله چهار رساله شیخ اشراق (تلویحات، مقاومات، مشارح و حکمةالاشراق) را مورد بررسی قرار داده و علاوه بر روش شناسی سهروردی، به این موضوع نیز رسیدگی کرده که هر کدام از این رساله ها در چه مقطع زمانی از زندگی شیخ شهید نوشته شده است.

دکتر ضیایی علاوه بر طرح موضوع فلسفه اسلامی و به ویژه اشراق در مجامع علمی غرب، بخش هایی از آثار شاعران بزرگ ایران مانند جلال الدین رومی، سعدی، حافظ، نظامی و دیگران را به انگلیسی برگردانده و جنبه های گوناگون این آثار را به دانشجویان معرفی کرده است.

دکتر ضیایی اگرچه از سیاست برکنار بود، اما دو سال پیش و در پی حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، طی نامه سرگشاده ای خطاب به فرهیختگان ایرانی، از خشونت دولتی و عاملان آن در ایران به شدت انتقاد کرد.

دکتر حسین ضیایی در گفتگویی با فرید ادیب هاشمی از سایت اینترنتی جنبش راه سبز (جرس) در پاسخ به این پرسش که «چه عواملی شما را به عنوان استاد دانشگاه و کسی که بر مطالعه و تدریس فلسفه اسلامی متمرکز است، به نوشتن این نامه سرگشاده واداشت؟» گفت: «از تابستان امسال تا کنون در ایران چند اتفاق رخ داده که مرا به نوشتن این نامه وا داشت. اولین نکته قابل اشاره در این موضوع، خشونتی است که دولت و عاملان آن، مانند بسیج ، نیروی انتظامی، زندانبانان و غیره، نسبت به عده قابل توجهی از هموطنان ما روا داشتند. فراموش نکنیم که مردم برای بیان خواسته قانونی شان به خیابان ها آمدند و این امری است که قانون اساسی ما صریحا از آن جانب داری کرده است. اما عوامل دولت در برابر این احقاق حق، آنها را زدند و کشتند و چه بسا مورد تجاوز قرار دادند که هر انسانی را عمیقا آزرده می کند. من بر این باورم که همگان در برابر این وقایع باید احساس مسئولیت کنند. اما در این میان مسئولیت کسانی که با اندیشه و تاریخ فلسفه و سیر آرای فلسفی در ایران و اسلام سر و کار دارند، چند برابر است و نباید در برابر چنین رخدادهایی ساکت بنشینند. 

خطاب من نیز در این نامه به فرهیختگان و کسانی است که با آنان سنخیت فکری دارم، یعنی امید دارم و بر این باورم که موجودیت اهل دانش و اندیشه که در رابطه با صدق و عدالت و نیکویی استوار است، تحقق می پذیرد. عده ای از آنها در ایران و در دولت صاحب منصب هستند، مثلا در دانشگاه رییس دانشکده هستند یا در مجلس ریاست می کنند، بر نهادهای علمی و فرهنگی نظارت دارند و غیره. مسئولیت این دسته افراد فرهیخته و صاحبان دانش و اندیشه در برابر تجاوزی که به جان و مال و ناموس هموطنان ما صورت گرفته، چند برابر است و نباید در این زمان ساکت بنشینند. این نکته را نیز باید اضافه کنم که از سکوت برخی از این فرهیختگان بسیار افسرده شدم. درد و موضوع اصلی ما به عنوان کسانی که با تاریخ اندیشه و اندیشیدن در این مملکت سر و کار داریم ، مساله «راستی» است. بنده وقتی می بینم که راستی تبدیل به دروغ شده، نمی توانم ساکت بنشینم، نسبت به هموطن و تاریخ و موجودیت خودم به عنوان یک انسان، یک انسان ایرانی، مسئولم و مجبور هستم تا آنجا که در حیطه قدرت من است در مقابل چنین ظلمی بایستم. حالا ایستادگی من مانند دیگران نیست که بیایم در خیابان و شعار بدهم ولی نامه که می توانم بنویسم، و باید. از این رو تصمیم گرفتم که نامه ای بنوسیم و اگر لازم باشد به این مسئله نامه نویسی و تحلیل مطالبی که در مملکت می گذرد، ادامه خواهم داد. تکرار کنم، من به عنوان یک ایرانی که زندگانیم با تدریس، پژوهش و نگارش تعریف می شود و معنا می گیرد، مسئولم و در مقابل ستم و دروغ و ظلم و ظلمانیت ساکت نخواهم نشست.»

روانش شاد باد!

سایت شخصی

http://www.nelc.ucla.edu/Faculty/Ziai.htm

نیروهای اسد شهر «رستن» را محاصره کردند

فعالان سوری می گویند نیروهای دولتی شهر «رستن»، از مراکز شروع قیام مردمی علیه بشار اسد را محاصره کرده و ساکنان شهر را با شلیک سلاح های خودکار هدف قرار داده اند. «رستن» در ۲۰ کیلومتری شمال حمص واقع شده است.

عملیات سرکوب در «رستن» یک روز پس از محکوم کردن و رد بیانیه اتحادیه عرب دایر بر فراخوان توقف خونریزی و خشونت در سوریه از سوی رژیم اسد انجام شد.

به گزارش سازمان ملل متحد بیش از ۲۲۰۰ نفر در نا آرامی های ۵ ماه گذشته در سوریه جان خود را از دست داده اند.

عامل بمب گذاری هواپیمای پان آمریکن تحویل داده نمی شود

شورای ملی انتقالی لیبی می گوید عبدالباسط مقراحی، عامل بمب گذاری مرگبار سال ۱۹۸۸ هواپیمای مسافری بر فراز لاکربی در اسکاتلند را تحویل دادگاه بین المللی نخواهد داد.

محمد العلاقی، وزیر دادگستری شورای ملی انتقالی لیبی گفت آقای مقراحی به اتهام کشتار ۲۷۰ مسافر پرواز ۱۰۳ پان آمریکن برفراز لاکربی به مقصد ایالات متحده آمریکا، پیشتردر دادگاه اسکاتلند محاکمه و محکوم شده و پس ازگذراندن بخشی از دوره زندان، ازاد شده است. به گفته العلاقی، شورای انتقالی برخلاف معمر قذافی رهبر پیشین لیبی قصد استرداد هیچ شهروند لیبیایی را به دادگاه های بین المللی ندارد. شبکه خبری سی ان ان روز یکشنبه گزارش داد عبدالباسط مقراحی درطرابلس دیده شده و در وضعیت سلامت بدی به سر می برد.

جایگزین احتمالی نائوتوکان انتخاب شد

حزب حاکم ژاپن یوشی هیکو نودا وزیر دارایی آن کشور را به رهبری  برگزید. به این ترتیب آقای نودا ششمین نخست وزیر ژاپن در ۵ سال گذشته خواهد شد.

نائوتو کان نخست وزیر کنونی هفته پیش ازرهبری حزب حاکم استعفا داد. پارلمان ژاپن روز سه شنبه به نخست وزیری آقای نودا رای خواهد داد.

انتظار می رود یوشی هیکو نودا در مسیر تشکیل یک دولت ائتلافی با مشارکت حزب لیبرال دموکرات، حزب اپوزیسیون ژاپن و یک حزب سوم حرکت کند. نخست وزیر جدید ژاپن با چالش های ناشی ازخرابی های زمین لرزه و سونامی ماه مارس روبرو خواهد بود که علاوه بر تخریب نیروگاه اتمی فوکوشیما در شمال آن کشور بیش از ۲۰ هزار کشته و گمشده به جا گذاشت و سبب آواره شدن هزاران تن از ساکنان مناطق آسیب دیده شد.

توفان آیرین همچنان در حرکت است

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا برای مقابله با پیامدهای توفان آیرین در چند ایالت از جمله کارولینای شمالی، ویرجینیا و نیویورک وضعیت فوق العاده اعلام کرده است.

توفان آیرین که اکنون از شدت آن کاسته شده همچنان با سرعت ۵۵ کیلومتر در ساعت، در حرکت بوده و در ساعات اولیه روز دوشنبه به سمت کانادا رفته است. بنا به پیش بینی ها در ایالت های شمالی کانادا از جمله نوا اسکوشا و برانزویک بارش حدود ۲۰ سانتی متر باران انتظار می رود. آقای اوباما در پیامی به مردم اعلام کرد وضعیت اضطراری هنوز پایان نیافته است.

انتظار می رود در بسیاری از ایالت های شمال شرقی آمریکا، بر اثر توفان سیل جاری شود. دست کم ۲۱ تن رز اثر توفان آیرین جان خود را از دست داده اند و در سواحل شرقی آمریکا بسیاری از رفت و آمدها مختل شده است. بر اساس گزارش مرکز ملی توفان شناسی آمریکا بیشترین میزان بارش باران نزدیک به ۴۰ سانتی متر، در نیوبرن کارولینای شمالی بوده است.

انتظار می رود فرودگاه های اصلی  نیویورک و بخشی از متروی این شهر که بر اثر توفان بسته شده بود، کار خود را از سر گیرند.

باد و باران های شدید در تایوان

توفان نانمادال در آسیا با سرعت بیش از صد کیلومتر در ساعت همراه با باد و باران های شدید، جنوب و شرق تایوان را درنوردید.

این توفان سبب بسته شدن مدارس و فروشگاه ها شده و هزاران تن را وادار به ترک خانه هایشان کرده است. مسئولان منطقه به بیش از ۶ هزار تن از ساکنان جزیره دستور تخلیه داده اند. هنوز میزان احتمالی تلفات گزارش نشده است.

با اینکه چشم توفان از جزیره تایوان گذشته و به سوی ساحل شرقی چین در حرکت است، اما بنا به پیش بینی ها همچنان بارش باران سنگین ادامه خواهد داشت.

شبکه خبری فارسی صدای آمريکا آخرين خبرها و ويديوهای روز را روی تلفن موبايل، يا هر وسيله اينترنتی دستی ديگر، بطور رايگان عرضه می کند. لطفأ به آدرس سايت موبايل صدای آمريکا توجه کنيد:
pnn.voa.mobi

DIT - پراکسی
https://fi.polynesia.com.ru/pn/
https://ov.papuanet.net/pn/
https://pa.pdt.net.ru/pn/

Ultrareach - نرم افزار اولترا ريچ را از اينجا دانلود کنيد
UltraVOAPersian

PSIPHON - نرم افزار
http://pardistaft.info/

ماهواره های صدای آمريکا

Arabsat/Eurobird 8 (25.5 Deg East)
Downlink Frequency: 11,585 MHz
FEC: 3/4
Symbol Rate: 27.500 MSym/s
Polarization: V
VC/Service ID: 175

Asiasat - 3 (105.5 Deg E)
Downlink Frequency: 4,040 MHz
FEC: 1/2
Symbol Rate: 26.5 MSym/s
Polarization: H
VC/Service ID: 415

Telstar 12 (15 Deg W)
Downlink Frequency: 12,608 MHz
FEC: 2/3
Symbol Rate: 19.279 MSym/s
Polarization: H
VC/Service ID: 6

Nilesat (AB4) - (7 Deg W)
Downlink Frequency: 11,355 MHz
FEC: 3/4
Rate: 27.5 MSym/s
Polarization: V
VC/Service ID: 1004

 

در اين ايميل

خبرها
ايران
آمريکا
جهان
اجتماعی
اقتصاد و صنعت
فرهنگ و هنر
ورزش
علم و فن آوری

فسخ آبونمان

اگرنمی خواهيد اين ايميل را دريافت کنيد فسخ آبونمان

کمک می خواهيد؟

اگر در مورد اين ايميل پرسشی داريد به ankbut@voanews.com اطلاع دهيد.

We have redesigned our home page to make it easier for you to find the news, information, videos, VOA programs and interactive features you're looking for.
Please let us know what you think with an E-mail to: newdesign@VOANews.com.

فسخ آبونمان | خبرهای بيشتر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

CopyRight © 2006 - 2010 , GODFATHER BAND - First Iranian News Portal , All Rights Reserved