با سلام به اعضای محترم گروه
در باب کلمه الله باید اشاره کنم که مشرک به معنای شریک قرار دادن است در زمان پیش از اسلام نیز اعراب خدا رو میپرستیدند اما چنان که گفته شده یکتا پرست نبوده اند بلکه بتها را برای خدا شریک قرار میداده اند در قرآن هم صحبت از کسانی که خدا را نمیپرستند کافر است و کسانی که برای خدا شریک قرار میدهند مشرک
From: Pooya Zadehkoochak <pooyazkk@gmail.com>
To: andisheyenik@yahoogroups.com
Sent: Sat, March 19, 2011 4:13:35 PM
Subject: Re: -- AndisheyeNik -- مختصری در مورد زنان عربستان پیش از اسلام
در تکمیل این دیدگاه ، من نیز چند نکته اضافه می کنم
می گویند عرب قبل از اسلام مشرک و بت پرست بوده
نگاهی می اندازیم به اسم پدر محمد ، یعنی عبدالله
عبدالله یعنی بنده خدا
ولی کدام خدا
در زبان عربی اله به معنی خدایگار است که در زبان فارسی امروز نیست به کار میرود ، مونث آن نیز الهه است
در زبان عربی پسوند "ال" زمانی به واژه افزوده می شود که می خواهند آن واژه را به صورت معرفه و یکتا به کار ببرند
مثلا وقتی می خواهی اشاره کنی به کتابی مشخص که در دسترس است ، با اشاره دست می گویی "ذلک الکتاب" یعنی این کتاب مشخص
پس وقتی پسوند "ال" به واژه "اله" افزوده می شود یعنی اشاره به خدایی مشخص و واحد دارد که همان خدای واحد تمام ادیان است
پس آیا این به این معنی نیست که در اعراب قبل از اسلام هم یکتا پرستی وجود داشته؟ اگر وجود نداشته پس واژه ای که نشان از یکتاپرستی دارد ، کاربردش را از کجا پیدا کرده؟
آیا غیر از این است که تمام اسلامگرایان و مبلغان اسلام ، فقط داستان قبیله قریش را بع عنوان کل سرزمین عرب معرفی می کنند؟
از نظر من اینکار را می کنند که اسلام را بیش از اندازه بزرگ نشان دهند
البته مثال های زیاد دیگری هم هست که می توان برشمرد
به قول خودم " از گناه شک نترسیم که بزرگترین گناه ، غفلت و نادانی است" شاد
درود
ببخشید یادم رفت اینو بگم
در ابتدای این مقاله خود نویسنده ذکر کرده که امیدوار است خواننده خود به دنبال تحقیق بیشتر برود
در این مقاله کوتاه برآنیم که نگاه مختصری به وضعیت زنان جامعه عربستان پیش از اسلام بیندازیم امید است که خوانندگان با خواندن این سطور خود به دنبال تحقیق بیشتر رفته و سره را ار ناسره باز شناسند
از یادآوری شما نیز سپاسگزارم
بدرود
Subject: Re: -- AndisheyeNik -- مختصری در مورد زنان عربستان پیش از اسلامTo: andisheyenik@yahoogroups.com
Date: Wednesday, March 16, 2011, 2:13 PM
درود بر شما
من تخصصی در زمینه تاریخ ندارم
صرفا این مقاله را خواندم به نظرم خوب آمد گفتم برای سایر دوستان هم بفرستم
این همه تناقض گویی تاریخ هم یک دلیل ندارد دوست من و یک بحث طولانی جدای خود را می طلبد
در پیام دیگری هم اشاره کرده اید که مطالبی که می فرستم خیلی طولانی استمن مقالاتی که خودم می خوانم را اگر به نظرم درست بیاید می فرستم
و خوب یکی از شاخصه های مقاله این است که خلاصه و مفید است
اما متاسفانه در بین مقالات فارسی کمتر پیدا می شود مقالاتی که این اصل را رعایت کرده باشند
عموما در مقالات فارسی حاشیه روی زیاد است
به هر حال من خودم هم از این مساله در عذابم اما متاسفم که نمی توانم کاری بکنم
زحمت ارسال این مقاله ها برای من یک کپی پیست است ، زحمت خواندش با شماست
اما سعی می کنم در نوشته های خودم رعایت اختصار را بکنم
با سپاس
بدرود
--- On Wed, 3/16/11, Khodaye Khodayan <active_x00@yahoo.com> wrote:
From: Khodaye Khodayan <active_x00@yahoo.com>
Subject: Re: -- AndisheyeNik -- مختصری در مورد زنان عربستان پیش از اسلام
To: "S.O.S-----HELP" <kia_rambo@yahoo.com>
Cc: andisheyenik@yahoogroups.com
Date: Wednesday, March 16, 2011, 1:37 PM
درود -اقا دستت درد نكنه .كاشكي دليل اين همه تناقض گويي تاريخ رو هم ميگفتيبهرحال اميدوارم كه افراد اين گروه مطالب رو با دقت بخونن و تا موضوع رو نفهميدن از خوندن دست نكشن و زود اظهار نظر نكننپاينده باشيبه اميد ايراني ازاد و مردمي ايراني
From: S.O.S-----HELP <kia_rambo@yahoo.com>
To: andisheyenik@yahoogroups.com
Sent: Wed, March 16, 2011 7:46:55 PM
Subject: -- AndisheyeNik -- مختصری در مورد زنان عربستان پیش از اسلام
مختصری در مورد زنان عربستان پیش از اسلام
در این مقاله کوتاه برآنیم که نگاه مختصری به وضعیت زنان جامعه عربستان پیش از اسلام بیندازیم امید است که خوانندگان با خواندن این سطور خود به دنبال تحقیق بیشتر رفته و سره را ار ناسره باز شناسند.
بازار عکاظ مرکزی بود در مکه که مردم از نقاط گوناگون به این بازار می آمدند و کالای خود را عرضه می کردند. از آنجا که سخنوری در میان اعراب از اهمیت خاصی برخوردار بود شاعران و سخنوران به این مکان می آمدند و در آنجا به خواندن شعر یا سخنوری می پرداختند. گاهی کاربرد شعر برای اعراب از حربه شمشیر بسی کاراتر بود.
اسما بنت مروان زن شاعری بود که به خاطر گفتن شعر هجوی در باره حضرت محمد به قتل رسید . از شاعر بودن اسما بنت مروان به خوبی مبرهن است که وی با آزادی تمام به این بازار عکاظ می آمده و به سخنان شاعران و سخنوران گوش فرا می داده است. یک شاعر تا گوشش به شنیدن شعر آشنا نباشد ، حس شعر سرایی در او تقویت نمی شود.
زندگی حضرت خدیجه گواهی دیگری بر ادعای ماست که زنان پیش از اسلام به مراتب از آزادی بیشتری برخوردار بودند. خدیجه زنی متول و ثروتمند بود که ثروت خود را از راه بازرگانی به دست آورده بود. لازمه بازرگان بودن این است که بتواند آزادانه با قشرهای مختلف مردم سروکله بزند. خدیجه خود از محمد خواستگاری کرد. زنی با آنچنان ثروت و با آن سن و سال باید بسیار خود رای و آزاد باشد تا بتواند دست به چنین کاری بزند
حق جوار
زینب دختر محمد که می خواست شوهرش را از دست مسلمین آزاد کند سه هزار درهم پول نقد فراهم کرد. ولی نتوانست سه هزار درهم دیگر را را فراهم کند در عوض دو قطعه جواهر را که هزار درهم ارزش داشت با سه هزار درهم پول نقد فرستاد و گفت شوهرم را آزاد کنید.
عمر ابن خطاب ، به مسلمین گفت : من پیشنهاد می کنم که ابوالعاص شوهر زینب بدون پرداخت فدیه آزاد شود و با سه هزار درهم پول نقد و دو قطعه گوهر به مکه برگردد.
پیعمبر اسلام گفت : یا عمر بین من و سایرین تفاوتی وجود ندارد. تا اینکه دامادم بتواند بدون پرداخت فدیه آزاد شود . مگر که در قبال آزادی او عهد کند که دخترم را طلاق دهد. و وی نزد من بیاید و مسلمان شود.
ابوالعاص زن خود زینب را دوست می داشت.و زینب هم به او علاقمند بود . و آن مرد پنهانی از مکه عزیمت کرد و خود را به مدینه رساند . همینکه ابوااص وارد مدینه شد ، زینب به مسجد رفت و با صدای بلند به پدرش و مسلمین گفت که او تصمیم گرفته است که ابوالعاص شوهر سابق خود را مشمول حق جوار کند. حق جوار حقی بود که عرب بدوی به خارجیان می داد .وقتی یک خارجی حق جوار می یافت مصونیت پیدا میکرد. حق جوار زنهای عرب بیشتر از مردهای عرب بود. یعنی در شبه جزیره عربستان آنقدر برای زن ارزش قائل بودند که که اگر یک خارجی می توانست خود را به خیمه یک زن برساند ، همینکه دستش به طناب خیمه می رسید و پناه می خواست مشمول حق جوار می گردید. اگر یک خارجی ولو گناهکار فراری ، همینکه خود را به یک زن عرب می رسانید و آن زن عرب مقنعه خود را بر روی او می انداخت وی از حق جوار استفاده میکرد . و از آن پس جار آن زن می شد. و کسی نمی توانست آن مرد را دستگیر کند .
مسلمین وقتی دیدند که دختر پیامبر به ابوالعاص حق جوار عطا می کند چشمها را متوجه پیامبر دوختند . پیامبر گفت: زینب می تواند این مرد را که در گذشته شوهرش بوده است مشمول حق جوار کند .و در معیشت او کمک کند و لی نباید با او در یک منزل بسر ببرد . برای اینکه نباید یک زن مسلمان با یک مرد مشرک در یک منزل بسر ببرند
زنان جنگجو:
تعدادی از کشتگان جنگ احد زنان بودند. آمدن زنان به صحنه های نبرد دلیل بر آزاد بودن آنان دارد.
یکی از قبایل که مسلمین می خواستند بر آنها غلبه کنند قبیله ای بود به نام کلب. زنهای این قبیله مثل مردان سلاح بدست می گرفتند و به جنگ می رفتند.
زنان این قبیله در یکی از جنگها 8 نفر از مردان مسلمان را اسیر کرده و همه آنها را مقطوع النسل کردند.
نا گفته نماند که یکی از علل شکست ایرانیان در جنگ قادسیه این بود که زنان عرب اجساد مسلمانان را از صحنه کارزار دور کرده و در عوض با شقاوت هر چه تمامتر اجساد ایرانیان را تکه پاره کرده و با بوجود آوردن صحنه های رقت بار باعث تضعیف روحیه سربازان ایرانی شدند.
منابع مورد استفاده:
یزدگرد سوم نوشته بهرام داهیم
محمد پیامبری که از نو باید شناخت
عایشه بد از پیغمبر
سایتwww.faithfreedom.org
ايراندخت
--
P.Z
اجتماعی، فرهنگی، علمی و هنری از شخصی به شخصی دیگر و از نسلی به
نسل دیگر، راه اندازی شده است.
baraye didane in email be surate farsi mitavanid az yeki
az do rahe zir estefade konin:
1-Right clik>Encoding>More>Unicode (UTF-8)
2-Right clik>Encoding>More>Arabic (windows)
اگر این مطلب از طرف دوستان برای شما بازفرست شده است
می توانید در صورت تمایل در این یاهوگروه به نشانی اینترنتی
http://groups.yahoo.com/group/AndisheyeNik
وآدرس ایمیل andisheyenik@yahoogroups.com
،عضو شوید تا همه مطالب فرهنگی و اندیشه ای گروه را دریافت نمایید
لطفا در نظر داشته باشید که مطالب ارسالی از طرف صاحبان اندیشه با نگرشها
و سلیقه های گوناگون را به معنای خط مشی این یاهوگروه قلمداد نکنیم.
شاگردی دقیق، آموزگاری شریف و پرستاری مهربان برای (اندیشه) هم باشیم و بمانیم
مدیریت اندیشه نیک
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر