428The_Godfather_II_2The%20Godfather273TheGodfather2020305The_Godfather_II_1

Go English

پنجشنبه، فروردین ۱۱، ۱۳۹۰

[Persian Green Movement] آیت الله وحید خراسانی: آقای خامنه ای و من تا کی خواهیم ماند؟




دوشنبه، ۸ فروردین ۱۳۹۰

آیت الله وحید خراسانی: آقای خامنه ای و من تا کی خواهیم ماند؟

 
 
 


آیت الله وحید خراسانی، از مراجع تقلید ساکن قم، با دفاع از انتقادات قبلی خود مبنی بر نحوه تشخیص و صدور حکم زندان، گفته است که «حرف های اساسی تری دارم که در آینده به تدریج مطرح خواهم کرد.»
خبرنگاران سبز/سیاست:
آيت‌الله العظمی حسين وحيد خراسانی، از مراجع تقليد معظم شيعه، به درخواست برخی اعضای جامعه مدرسين حوزه علميه قم برای تعديل اظهاراتش پاسخ منفی داده و تاکيد کرده است که انتقاداتش از برخی عملکردها، با انديشه‌ی قبلی بوده، با اعتقاد بيان شده، از باب حق‌گويی و حق‌طلبی بوده و ادامه خواهد داشت.

به گزارش کلمه، پس از آنکه آيت‌الله‌العظمی وحيد خراسانی انتقاداتی را در خصوص وضعيت زندان‌ها و سپس مشغول بودن سران حاکميت به دعوای قدرت و بی‌توجهی ايشان به وضعيت اعتقادی جامعه مطرح کرد، برخی تلاش کردند تا با ارسال پيامک‌هايی برای شاگردان اين مرجع تقليد، آنها را از شرکت در جلسه درس ايشان منصرف کنند. اما برخلاف تصور آنها و تبليغاتی که صورت گرفته بود، در جلسه بعدی درس ايشان به حدی طلاب و روحانيون حضور پرشوری داشتند که جمعيت پرتعداد حاضران در درس ايشان از شبستان مسجد اعظم قم فراتر رفت و گزارش شده که تا صحن مرقد مرحوم آيت‌الله‌العظمی بروجردی هم جمعيت نشسته بود.

بر اساس اين گزارش، پس از اين استقبال گسترده و ناکام ماندن تبليغات عليه اين مرجع تقليد منتقد، برخی اعضای جامعه مدرسين حوزه علميه قم نسبت به احتمال گسترش انتقادات ايشان و ديگر مراجع ابراز نگرانی می‌کنند و از اين رو آيت‌الله محمد مؤمن را به همراه گروهی از اعضای اين تشکل رسمی حوزه، به ديدار آيت‌الله‌العظمی وحيد می‌فرستند تا با ايشان برای تغيير يا تعديل نظرشان گفت‌وگو کنند.

در اين جلسه، که گزارشی از آن در اختيار کلمه قرار گرفته، اعضای جامعه مدرسين از آيت‌الله‌العظمی وحيد می‌پرسند: با توجه به فرمايشات پيشين جنابعالی که احترام و حفظ نظام را مورد تاکيد قرار داده بوديد، چگونه اين انتقادات را مطرح ساخته‌ايد، چرا که تقريبا اين انتقادات متوجه رهبری است. آنها همچنين از اين مرجع تقليد منتقد می‌خواهند اظهارات خود را در همان جلسه‌ی درس، تصحيح يا تعديل کند.

اما آيت‌الله‌العظمی وحيد خراسانی در پاسخ، تاکيد می‌کند: تمام چيزهايی که من گفته‌ام، انديشيده بوده، فکر کردم و با اعتقاد بيان داشته‌ام و برگشتی هم وجود ندارد و به امواج سياسی هم ربطی ندارد و فقط از باب حق‌گويی و حق‌طلبی بوده است.

اين مرجع تقليد در عين حال تصريح می‌کند: حرف‌های بسيار اساسی‌تری دارم که در آينده به تدريج مطرح خواهم کرد، و ممکن است نظرات من به هرکس که شما فکر می‌کنيد هم بر بخورد.

آيت‌الله‌العظمی وحيد خراسانی همچنين در پاسخ به سخنان حجت‌اسلام کعبی از اعضای جامعه مدرسين که ظاهرا متضمن برخی هتاکی‌ها نيز بوده، می‌پرسد: اشخاص مهم‌ترند يا اسلام؟ بنيانگذار جمهوری اسلامی الان کجا هستند؟ آقای خامنه‌ای و من تا کی خواهيم ماند؟

ايشان خطاب به اعضای جامعه مدرسين می‌افزايد: هيچ‌کس نخواهد ماند. اعلام خطر من به خاطر عملکردهاست و نبايد به اسلام خدشه‌ای وارد شود، چون ما همه رفتنی هستيم و اسلام عزيز ماندگار است و بايستی پايدار بماند.

بر اساس اين گزارش، اعضای شرکت‌کننده در اين جلسه از سوی جامعه مدرسين، که ظاهرا قصد داشته‌اند پس از آن در اظهارنظرهايی از تصحيح و توضيح آيت‌الله‌العظمی وحيد در خصوص سخنان انتقاد‌آميزش سخن بگويند، پس از مواجهه با چنين موضع صريحی از سوی اين مرجع تقليد، سکوت پيشه می‌کنند و درباره‌ی اين جلسه چيزی مطرح نمی‌کنند. اما همچنان در برخی محافل اين‌گونه القا می‌شود که آنها آيت‌الله‌العظمی وحيد را قانع کرده‌اند و نظر ايشان برگشته است!

عامل اوج‌گيری نگرانی‌های برخی وابستگان به حاکميت از مواضع اخير آيت‌الله‌العظمی وحيد خراسانی، انتقادات صريح ايشان در يکی از آخرين جلسات درس تفسير خود از عملکرد نظام است؛ اظهاراتی که ايشان در آن، از برخی نهاد ها با عنوان «دستگاه فاسد» ياد کردند و خشم برخی طلاب حامی دولت را برانگيخت، به طوری که با وجود استقبال طلاب و روحانيون حاضر در درس اين مرجع تقليد از اظهارات ايشان، جمع اندکی در پايان درس ايشان در محل حاضر شدند و شعار «مرگ بر ضد ولايت فقيه» دادند.

آيت‌الله‌العظمی وحيد در درس تفسير قرآن خود و در ادامه تفسير سوره‌ی يس که به موضوع حکمت قرآن اختصاص داشت، از نسبت‌های ناروايی که برخی از فرقه‌های مسيحی به حضرت داود روا می‌دارند، انتقاد کرده و ضمن ضال و مضل خواندن تبليغ اين‌گونه اعتقادات، از رواج فعاليت آنها در کشور به شدت انتقاد کرده و حاکميت را به علت بی‌تفاوتی نسبت به چنين وضعی، به باد انتقاد گرفته بود.

اين مرجع تقليد گفته بود: «اين مسيحيت با اين ريشه در اين کشور، جوانان شيعه را گمراه می‌کند و اينها روی رياست خود دعوا دارند، يکی نيست به اين دستگاه فاسد بگويد اين همه تبليغات مسيحيت ضال و مضل حتی در قم به چه معناست؟ اينها را دارند به خورد اين امت می‌دهند و در قبال اسلام، اين دستگاه با اين بساط اگر يک‌جايی يک کلمه بويی برای تزلزل مقام من باشد، همه آنجا حاضر می‌شوند، اما دين و ايمان از مغز اين جوانها برده می‌شود و همه در خفقان و خوابيده‌اند. دنبال مقام و مال‌اند و دم از اسلام می زنند. بساط تبليغ مسيحيت بايد از اين مملکت برچيده شود، و الا آبرو برای نظام نخواهد ماند.»

اين البته تنها موضع آيت‌الله‌العظمی وحيد نبود که به مذاق حاکميت خوش نيامد، چرا که ايشان اندکی قبل‌تر هم با پذيرش جمعی از خانواده‌های زندانيان سياسی برای ملاقات و شنيدن سخنان ايشان، و کمی بعد با زير سؤال بردن رويه‌ی حاکميت برای حبس منتقدان، بار ديگر جدايی راه خود از روحانيون وابسته يا پذيرای ظلم و يا ساکت در برابر آن را نشان داده بود.

اين مرجع تقليد، در درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم که گفته می‌شود پرجمعيت‌ترين کرسی تدريس در حوزه علميه است، در جمع هزاران تن از روحانيون و فضلای حوزه، به انتقاد از کسانی پرداخت که حبس و زندانی کردن را برخوردی عادی و پيش پا افتاده تلقی می‌کنند. ايشان ظرفيت تشخيص الزام حبس را تنها در توان فقيهی دانست که به عمق فقه شيعه رسيده، و در ادامه، برخورد خليفه‌ی وقت در زندانی کردن ابن‌مسعود را نادرست دانسته و به بيان شأن والای ابن‌مسعود در فهم دين و تفسير قرآن اشاره کرده و گفته بود: «حبس و زندانی کردن وی، فقط به جرم نقل روايت و سنت پيامبر بوده است.»

ايشان به اين مناسبت، اشاره‌ای به موضوع زندان از نظر فقه کرده و از آن به عنوان موضوعی شديد ياد کرد که فقط فقيهی که به «مُخّ فقاهت» رسيده، می‌داند که حبس در چه مواقعی جايز است. آيت‌الله‌العظمی وحيد بدين ترتيب با زير سؤال بردن ضمنی و نامشروع خواندن دادگاههای غيرقانونی و فله‌ای رايج در دوران پس از انتخابات، تاکيد کرده بود که اساس دين بر حريت است، و محروميت از خانواده و جامعه را برخوردی سنگين دانسته بود که تنها پس از رسيدن به عمق فقاهت می‌توان موارد آن را فهميد.

اين مرجع تقليد در حالی ديدار با خانواده زندانيان سياسی را پذيرفت که پيش از آن ديدار با احمدی‌نژاد و هيچ مقام دولتی ديگری را نپذيرفته بود، و پس از آن هم ديدار با رهبری را در سفر پرهزينه و تبليغاتی ايشان به قم نپذيرفت، نه در آن سفر به ديدار آيت‌الله خامنه‌ای رفت و نه در چند سفر بعدی وی به قم، در ملاقاتی با رهبری نظام شرکت کرد؛ اقدامی که آشکارا خشم مدافعان عملکرد دو سال اخير حاکميت را برانگيخت.

--
دریافت این پیام بدلیل تمایل شما به شنیدن صدای خس وخاشاک است
خواهشمند است برای اطلاع دوستانتان، این ایمیل رابرای ایشان فوروارد کنید
برای عضویت جدید در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+subscribe@googlegroups.com
برای لغو عضویت در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sedayekhasokhashak+unsubscribe@googlegroups.com

--
شما به این دلیل این پیام را دریافت کرده اید که در گروه Google Groups "Persian Green Movement" مشترک شده اید.
جهت پست کردن مطلب به این گروه، ایمیلی به newourvotes@googlegroups.com ارسال کنید.
جهت لغو اشتراک از این گروه، ایمیلی به newourvotes+unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
برای گزینه های دیگر، از این گروه در http://groups.google.com/group/newourvotes?hl=fa دیدن کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

CopyRight © 2006 - 2010 , GODFATHER BAND - First Iranian News Portal , All Rights Reserved