428The_Godfather_II_2The%20Godfather273TheGodfather2020305The_Godfather_II_1

Go English

دوشنبه، اسفند ۰۹، ۱۳۸۹

{محرم سبز_Sohrab Arabi} ‫یک مقام هوایی ایران: به‌زودی هواپیما صادر می‌کنیم‬

 
 

Sent to you by برماست که کاری زینبی کنیم via Google Reader:

 
 

via مردمک by مردمک on 2/26/11

گزارش - مردمک

مدیر عامل سازمان صنایع هوایی ایران اعلام کرده‌ است که ایران یکی از نقش‌آفرینان اصلی در صنعت هوایی منطقه است و به زودی هواپیما صادر می‌کند.

منوچهر منطقی که به دعوت خبرگزاری رسمی دولت، به ساختمان ایرنا رفته بود، بار دیگر بر این نظر جمعی اهالی صنایع هوایی در ایران که ایمنی پرواز را در این کشور «خوب و استاندارد» می‌دانند، پافشاری کرد و گفت، صنعت هوایی ایران توانسته استانداردهای اروپا و آمریکا را دریافت کند و به حدی رسیده که می‌توانیم درسال‌های آینده ۲۰ درصد از ظرفیت‌های این بخش را به تقاضای بین‌المللی اختصاص دهیم.

این نخستین بار نیست که مسئولان، کیفیت هواپیماها و پروازها در ایران را تحسین می‌کنند. حدود دو ماه پیش، بعد از سقوط بوئینگ ۷۴۷ در نزدیکی ارومیه و کشته شدن ۷۷ نفر از مسافران و خدمه پرواز، حمید بهبهانی، وزیر سابق راه آمار سوانح هوایی ایران را نسبت به متوسط حوادث هوایی جهان «پایین» ارزیابی کرد و گفت که ایران از نظر امنیت پرواز در منطقه «بی‌نظیر» است.

او کشته شدن ۷۷ نفر را «دومین حادثه با این وسعت در دو سال و نیم گذشته» دانست و با استناد به آن اعلام کرد که این حادثه «آمار بالایی» به شمار نمی‌آید.

آقای بهبهانی اسفند سال گذشته هم در مراسم تودیع و معارفه رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت‌های فرودگاهی کشور ایران را از نظر امنیت پرواز در منطقه بی‌نظیر خوانده بود.

طی ۹ سال گذشته، سانحه‌های هوایی در ایران جان هزار و ۱۱ نفر را گرفته، این آمار در قیاس با ۳۷۴ کشته در دهه ۱۳۷۰، رشد چشمگیری داشته است.

عرضه «ایران ۱۴۰» در سطح بین‌الملل

در چنین شرایطی، مدیرعامل سازمان صنایع هوایی کشور از صادرات هواپیمای «ایران ۱۴۰» و تبدیل شدن به یکی از «قطب‌های جهانی هوانوردی عمومی» در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد.

به گفته او، هواپيماهای ایران ۱۴۰ در طبقه‌بندی خود هواپيماهای مناسبی هستند و در خطوط پروازی اروپا و مناطقی چون سيبری پرواز می‌كنند. آقای منطقی بدون اشاره به مشخصات شرکت‌هایی که قصد دارند از این هواپیمای تولید ایران در خطوط هوایی خود استفاده می‌کنند، از «رضایت بهره‌برداران از عملكرد اين نوع هواپيما» سخن گفته است.

هواپیمای ایران ۱۴۰ شکل تغییر یافته‌ای از هواپیمای «آنتونوف» است که نخستین بار در اوکراین تولید شد. ایران در نیمه دهه ۱۹۹۰ میلادی در جریان انعقاد قراردادی با شرکت هواپیماسازی آنتونوف، اجازه تولید این نوع هواپیما را دریافت کرد. برخی از قطعات الکترونیکی ساخت ایران شکل ارتقا یافته نمونه‌های اولیه ساخت اوکراین است.

این هواپیماها با گنجایش بیش از ۵۰ مسافر، اکنون به عنوان هواپیمای مسافربری در پروازهای شرکت «ایران ایرتور» و «سفیران» استفاده می‌شود. جز درخواستی که کشور سوریه در سال ۱۳۸۸ مبنی بر خرید این هواپیماها مطرح کرد، خبر دیگری مبنی بر درخواست دیگر کشورها برای خرید یا استفاده از هواپیمای ایران ۱۴۰ مطرح نشده است.

آقای منطقی در شرایطی از دریافت استانداردهای اروپا و آمریکا برای صنعت هوایی ایران سخن می‌گوید که اتحادیه اروپا دهم فروردین امسال اعلام کرد که تعدادی از هواپیماهای شرکت هواپیمایی ایران‌ایر به دلیل «غیرایمن بودن» اجازه پرواز به اروپا را ندارند.

پیش از این و در خردادماه سال ۱۳۸۷ نیز اتحادیه اروپا اعلام کرده بود، قصد دارد تمام پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی را به دلیل ضریب پایین امنیت و نیز کهنه بودن هواپیماها به مقصد ۲۷ کشور عضو این اتحادیه قطع کند.

علاوه بر این، آقای منطقی در سخنرانی برای خبرنگاران خبرگزاری دولتی ایران از «پوشش ۲۰ درصدی تقاضای بین‌المللی توسط ایران» خبر داد، در حالی که صنایع هوایی ایران یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی به شمار می‌آید که در فهرست تحریم‌های امریکا و سازمان ملل علیه ایران به آن اشاره شده است.

تحریم‌های بین‌المللی و صنایع هوایی ایران

هرچند نمی‌توان از کنار سوءِ مدیریت مدیران در دو دهه اخیر و افزایش شمار کشته‌شدگان سانحه‌های هوایی گذشت و آن را فراموش کرد، اما اثر محاصره اقتصادی و پس از آن تحریم‌های بین‌المللی را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

بسیاری از کارشناسان حمل و نقل، یکی از دلایل گسترش دامنه اتفاق‌های ناگوار را در این عرصه ناشی از تحریم‌های جهانی می‌دانند. ایران، با وجود ادعای پی در پی مسئولان، در تولید قطعات تکمیلی موتور و بدنه هواپیماهای موجود ناتوان است و از سوی دیگر، معاهده‌ها و توافق‌های بین‌المللی، شرکت‌های تولید‌کننده هواپیما را از تعامل با ایران بر حذر می‌دارند و آنچه باقی می‌ماند هواپیماهای فرسوده‌ای است که طی ۱۰ سال گذشته ۱۲ حادثه مرگبار را در آسمان ایران رقم زده است.

مقام‌های ایران به ویژه محمود احمدی‌نژاد، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را بی تاثیر می‌خوانند و اعلام می‌کنند که این محدودیت‌ها نه تنها بر جامعه بی‌اثر است که اقتدار کشور را بیشتر می‌کند اما کارشناسان معتقدند، آنجا که تحریم‌ها به زندگی جاری مردم و نیازهای روزمره آن‌ها نزدیک می‌شود، نمی‌توان از آثار آنها چشم پوشید.

مسعود مهاجر، کارشناس حمل و نقل پس از سانحه ارومیه در گفت‌و‌گو با بخش فارسی رادیو بی‌بی‌سی، مشکل اصلی در چنین رویدادهایی را «محدودیت خرید هواپیما» دانست.

به گفته او، تنها محل تامین هواپیماها در ایران کشورهای شرقی است، هواپیماهایی که از این کشورها خریده می‌شود اغلب کهنه‌اند و بالای ۱۷ سال از تولید آن‌ها می‌گذرد. با این حال، اگر تحریم‌ها به همین وضع ادامه یابد، این وابستگی به محصولات کشورهای شرقی از جمله تولیدات شرکت توپولوف بیشتر هم می‌شود.

آقای مهاجر به این نکته اشاره می‌کند که با وجود تحریم‌ها علیه دولت ایران، چنانچه امکان خرید هواپیما از سوی شرکت‌های خصوصی فراهم شود و دولت دست از انحصار در عرصه صنایع هوایی بردارد، خرید هواپیماهای نو غیرممکن نیست.

این مسئله، یکی از مواردی است که در جریان استیضاح حمید بهبهانی، وزیر پیشین راه مطرح شد که پس از ماجرای سقوط هواپیما در ارومیه نتوانست رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند.

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، هما، از اواخر سال ۱۳۶۹ و هم‌زمان با آغاز دهه ۱۹۹۰، از سوی آمریکا با تحریم‌های شدیدی روبه‌رو شد و به همین دلیل تنها توانست چند فروند هواپیمای کوچک فوکر ۱۰۰ را از شرکت سازنده هلندی خریداری کند.

در سال‌های پایانی دهه ۹۰ میلادی، با توجه به بهبود روابط جمهوری اسلامی ایران با اروپا در دوره ریاست‌‌جمهوری سیدمحمد خاتمی، هواپیمایی جمهوری اسلامی توانست قرارداد خرید چند فروند هواپیمای مدرن ایرباس ای ۲۰۰-۳۳۰ را با شرکت اروپایی ایرباس نهایی کند، اما این قرارداد هم در سال ۲۰۰۱ با توجه به فشارهای ایالات متحده آمریکا لغو شد.

خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در گفت‌وگویی که با باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده داشت، بحث اثر تحریم‌ها بر زندگی مردم ایران را یادآور شد و با آوردن مثالی در زمینه نفروختن هواپیما به ایران و سقوط پی‌درپی هواپیماهایی که قربانیان بسیاری بر جای می‌گذارند، از او پرسید که «آیا نگران نیستید همه این وقایع، نتیجه بدی برای مردم به دنبال داشته باشد؟»

آقای اوباما همچون گذشته به رفتار دولت‌مردان ایران اشاره کرد. هرچند رئیس جمهوری آمریکا ابراز کرد که نگران مردم ایران است و آن‌ها هم حق دارند به زندگی عادی خود ادامه دهند اما این سوال را پرسید که آیا حکومت ایران می‌تواند رویکردی متفاوت اتخاذ کند که به جای آسیب رساندن به مردم ایران، به سود آنها باشد؟

و بعد خود پاسخ داد: اکنون آنچه دولت ایران گفته، این است که ایستادن در برابر جامعه بین‌المللی و ادامه دادن یک برنامه پنهان هسته‌ای، برایش مهم‌تر از رفاه مردم است.




 
 

Things you can do from here:

 
 

--
برای دیدن تصاویر روی Display images below کلیک کنید.
------------
دریافت این پیام بدلیل ثبت نام شما در گروه است گروه Google Groups "Sohrab Arabi".
برای دیدن تصاویر ایکون Display images below را کلیک کنید.
---------
لطفآ اگر پس از اشتراک ایمیل های گروه را دریافت نکردید پوشه اسپم را نگاه کنید
واگر ایمیل های گروه آنجا بود ایمیل ها را از اسپم در بیاورید
Select the box to the left of the emails and
click "Not spam" button on the top.
کار دیگری هم که می توانید بکنید درست کردن فیلتر و استفاده از Label برای پیدا کردن ایمیل های گروه است
---------
برای ثبت نام در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به sohrab-arabi+subscribe@googlegroups.com
---------
جهت ارسال به این گروه، ایمیل را ارسال کنید به sohrab-arabi@googlegroups.com
---------
برای لغو ثبت نام در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sohrab-arabi+unsubscribe@googlegroups.com
---------
برای سایر گزینه ها، به این گروه مراجعه کنید در
http://groups.google.com/group/sohrab-arabi?hl=fa?hl=fa

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

CopyRight © 2006 - 2010 , GODFATHER BAND - First Iranian News Portal , All Rights Reserved