428The_Godfather_II_2The%20Godfather273TheGodfather2020305The_Godfather_II_1

Go English

یکشنبه، تیر ۲۷، ۱۳۸۹

{محرم سبز_Sohrab Arabi} رویارویی دولت ومحافظه کاران در حجره وتیمچه

 
 

Sent to you by دوم خرداد via Google Reader:

 
 


اردلان صیامی

بازار تبریز دیروز جدی تر از بازار تهران اعتصاب دو هفته ای کاسبان را ادامه داد.گزارش ها حاکی است که کسبه تبریز با بسته نگه داشتن مغازه های خود در نقاط حساس، گستره دیگری به اعتصاب بازاریان بخشیدند.همچنین در تهران هنوز بازار پارچه وطلا فروش ها در اعتصاب است ودیگر بخش ها نیز نیمه تعطیل اند.ستون نویس خبر آن لاین دیروز در تحلیلی نوشت که: "این دعوای ریشه داربین دولت وبخش سنتی بازار است که متعلق به اصولگرایان منتقد دولت است چرا که دولت با نهاد سازی های مشابه سعی در به حاشیه کشاندن آنها داشته است."

بی جهت نبود که سایت الف هم دیروز در یادداشتی اعتصاب بازار را مشروع جلوه دادو مسئولیت آن را متوجه سازمان امور مالیاتی کرد.به این ترتیب با ادامه اعتصاب ها آنچه در حال رخ دادن است اشکار شدن شکاف بیشتر دولت با بخش محافظه کار اصولگرایان است.

 

جلوه های سیاسی اعتصاب

نیویورک تایمزدیروز در تحلیل این رویداد نوشت: "پس از سرکوب موفقیت آمیز مخالفان به دنبال انتخابات جنجالی ریاست جمهوری سال گذشته محمود احمدی‌نژاد درنظر دارد مخالفانش در جناح محافظه کار سنتی را نیز از میان بردارد. مخالفان محافظه‌کار وی نیز بیکار ننشسته و وی را به منزوی ساختن روحانیون و مجلس متهم می‌کنند و وی را به خاطر تلاش برای دردست گرفتن تمام اهرم های قدرت از طریق ایدئولوژیک محکوم می‌نمایند. به گفته مرتضی نبوی در مصاحبه با هفته نامه پنجره متعلق به محافظه کاران در روز جمعه حالا که اصلاح طلبان از صحنه قدرت خارج شده‌اند احمدی‌نژاد رقبای اصول‌گرای خود رانیز نشانه رفته وقصد دارد آنها را از صحنه قدرت خارج نماید. اعتصابات هفته گذشته در بازار که در اعتراض به افزایش مالیات‌ها انجام گرفت نمایانگر عمق اختلاف میان انشعاب‌های مختلف محافظه‌کاران بود که در آن بازاریان متمایل به سنت‌گرایان هستند."

 در ادامه این تحلیل آمده است: "یک تحلیلگر سیاسی ایرانی که نخواست نامش افشا شود عملکرد احمدی‌نژاد را به دوران موسوم به "مک کارتیسم" در آمریکا تشبیه کرد که دردوران وی تمام مخالفان به دلیل عدم همراهی با سیستم موجود از میان برداشته می‌شدند. جنگ قدرت در میان محافظه کاران اوضاع را به همان وضعیت در زمان پیش از انتخابات و بحران پس از آنکه درتاریخ جمهوری اسلامی بی‌سابقه بود برخواهد گرداند. تظاهرات خیابانی در ایران در نگاه غربیان به عنوان یک چالش جدی در برابر حکومت مطلق گرای جمهوری اسلامی شناخته شد ولی پس ازسرکوب تظاهرات و شکست مخالفان یک بار دیگر شکافی عمقی در میان جناح‌های سیاسی در ایران نمایان می‌شود."

 و خبر ان لاین در گزارشی نوشت: "اینکه قصه اعتراض بازاریان به رویکرد مالیاتی دولت تا کی ادامه خواهد پیدا کرد مشخص نیست اما آغاز این قصه را باید از حدود دو هفته پیش دانست. بازاریان در حال حاضر به رویکردی اعتراض می کنند که کم تر از پانزده روز پیش نماینده آنان به عنوان رییس شورای اصناف بر سر آن با دولتمردان به توافق رسیده بود و در آن زمان نیز هیچ گونه صدای اعتراضی از اردوگاه آنان گوش جامعه را پر نکرد."

اما:"در حالی که رییس شورای اصناف به توافق مالیاتی لازم با مسئولان ذیربط دست پیدا کرده بود، نایب رییس نخست پارلمان صنفی کشور نخستین فردی بود که از اقدامات یکجانبه سازمان امور مالیاتی انتقاد کرد: "آن زمان که دولت و سازمان امور مالیاتی خود، مالیات‌ها را وصول می‌کردند، سالانه هشت تا 10 درصد مالیات تعیین می‌کردند و با اتحادیه‌ها به توافق می‌رسیدند ولی اکنون با اعلام اخذ مالیات 75 تا 80 درصدی به مجامع استان‌ها، یک شوک ناگهانی را به اصناف تحمیل کرده‌اند." هنوز زمان زیادی از این اظهارات جلال الدین شکریه نگذشته بود که رییس شورای اصناف کشور نیز  وارد میدان شد و لب به اعتراض گشود: "زمانی که به ما اعلام کردند مالیات سال 87 اصناف افزایش یافته است، سوال کردیم که این رقم چه‌قدر است؟ ‌به ما گفتند: 75 درصد و وقتی پرسیدیم که چند درصد این مالیات مربوط به غیر اصناف است؟ اعلام کردند 15 درصد که آن هم شامل حال پزشکان، داروخانه‌ها، وکلا و شرکت‌های حمل و نقل است." قاسم نوده فراهانی، رییس شورای اصناف کشور با وجود انتقاد هایی که به رویکرد مالیاتی دولت داشت عنوان کرد امسال چه توافق بشود، چه نشود، اصناف مالیات خود را طبق برنامه و بر اساس اظهارنامه‌های مالیاتی خود می‌پردازند وهر مؤدی هم موظف است طبق قانون اظهارنامه‌اش را تا پایان تیرماه 89 ارائه دهد.

سایت کلمه هم نوشته است روز چهارشنبه "بازار خرازها و مسگر ها هم با تعطيل کردن مغازه ها به اعتصاب پيوستند.در مقابل اما صدا وسیما در هر بخش خبری با نشان دادند تصاویری از بازار تهران وباز بودن مغازه ها سعی در القا این داشت که نشان دهد بازار تهران فعال است ومشکلی وجود دارد."  رادیو فردا هم به نقل از يک روزنامه نگار اقتصادی در تهران خبر داد که: "به نظر می رسد مذاکرات سازمان امور مالياتی و بازاريان نتیجه ای در برنداشته است و به همين دليل دولت دست به دامن مطبوعات و رسانه ها شده است."

بنا بر این گزارش به نقل از سایت کلمه يک بازاری گفته است: "کسبه به هيچ عنوان به توافق دولت اعتماد ندارند."

وی گفته است: "سال گذشته در حالی که اصناف ماليات خود را پرداختند و برگه تصفيه گرفتند، اما ارديبهشت امسال از سوی اداره ماليات اعلام شد که برگه های تصفيه سال گذشته مورد قبول نيست و بايد نسبت به پرداخت ۵ درصد ماليات بيشتر، اقدام کنند."

کلمه درادامه گزارش خود تصريح کرده است به رغم توافق دولت و شورای اصناف، بازاريان، خود و بدون توجه به اين توافق کرکره مغازها را پايين کشيده اند.

درهمين حال گزارش های رسيده حاکی از آن است که اعتصاب به بازار تبريز نيز رسيده است و بازار سنتی اين شهر، يا بازار سرپوشيده، روز شنبه نیز تعطيل بوده است.

به گزارش شاهدان عینی بازاريان تبريز می گويند توافق دولت و شورای اصناف تهران برای تقليل ماليات ها به ۱۵ درصد مختص تهران است و شامل استانها نمی شود چرا که هيچ يک از اعضای شورای اصناف و کسبه شهرستانها در اين نشست حضور نداشته اند.

 اعتصاب بازار تبريز از روز 5 شنبه17 تيرماه آغاز واز روز 2شنبه 21 تير با بستن كليه مغازه هاي بازار سرپوشيده ي تبريزادامه پيدا كرد. اعتصابات از روز سه شنبه و4 شنبه با بستن مغازه ها توسط اصناف خيابانهاي فردوسي، جمهوري اسلامي، تربيت، خاقاني، ميدان قونقا، باغ فجروپاساژهای فردوسی، آذربایجان، تجارت، مولانا، قطران تبریزی، صائب تبریزی، شمس تبریزی، امیرکبیر، بازار امیر، شهدا، قیام، پیام، امام خمینی، محمدی، شهریار، 110، ایران، آسیا1، آسیا2، کیان، نقش جهان، رضوی، قاضی، نوبخت و... به اوج خود رسيد.اين روند دیروز  شنبه 26 تير ماه هم ادامه داشته (كل بازار سرپوشيده وخيابانهاي  فردوسي وتربيت و...) بسته است.

یکی از بازاریان تبریز گفته است: "روزشنبه  در خيابان تربيت شاهد حضور نيروهاي نظامي امنيتي بوديم كه درخواست بازگشايي مغازه ها را مي نمودند كه با مخالفت کاسبان  روبرو ميشدند وفقط با باز كردن درب پاساژها نيروها مجبور به ترك محل شدند. داخل بازار سرپوشيده نوشته هايي مبني بر اينكه شوراي اصناف با 15 درصد افزايش موافقت نموده واگر كساني هم در سال گذشنه متحمل ضرروزيان گردیده اند مي توانند با ارايه اسناد ومدارك ادعاي خود را ثابت كنند وجود دارد. ولي اصناف به اين هم رضايت نداده و معتقدند خريد و فروشها در سال 88 به مراتب از سال 87 كمتر بوده واگر قرار است توافقي هم صورت بپزيرد بايد حداقل نصف سال 87 ماليات بدهند. در ضمن به صورت قطعي نه علي الحساب."

پيش از اين در مهرماه ۸۷، همزمان با ابلاغ قانون ماليات بر ارزش افزوده از سوی دولت محمود احمدی‌نژاد هم برخی از اصناف اصفهان دست به اعتصاب زدند که با وارد شدن اين اعتصاب به روز چهارم، طلافروشان شهرهای تبريز، تهران، مشهد و برخی شهرهای ديگر نيز به آنها پيوستند.اعتراض مهرماه ۸۷ بازاريان شهرهای مختلف ايران، موجب عقب‌نشينی دولت محمود احمدی‌نژاد از اجرای طرح ماليات بر ارزش افزوده شد؛ به این ترتیب که محمود احمدی‌نژاد ابتدا خواستار اجرای تدريجی اين قانون شد و پس از آن، اجرای قانون ماليات بر ارزش افزوده به تعويق افتاد.


 
 

Things you can do from here:

 
 

--
برای دیدن تصاویر روی Display images below کلیک کنید.
------------
دریافت این پیام بدلیل ثبت نام شما در گروه است گروه Google Groups "Sohrab Arabi".
برای دیدن تصاویر ایکون Display images below را کلیک کنید.
---------
لطفآ اگر پس از اشتراک ایمیل های گروه را دریافت نکردید پوشه اسپم را نگاه کنید
واگر ایمیل های گروه آنجا بود ایمیل ها را از اسپم در بیاورید
Select the box to the left of the emails and
click "Not spam" button on the top.
کار دیگری هم که می توانید بکنید درست کردن فیلتر و استفاده از Label برای پیدا کردن ایمیل های گروه است
---------
برای ثبت نام در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به sohrab-arabi+subscribe@googlegroups.com
---------
جهت ارسال به این گروه، ایمیل را ارسال کنید به sohrab-arabi@googlegroups.com
---------
برای لغو ثبت نام در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sohrab-arabi+unsubscribe@googlegroups.com
---------
برای سایر گزینه ها، به این گروه مراجعه کنید در
http://groups.google.com/group/sohrab-arabi?hl=fa?hl=fa

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

CopyRight © 2006 - 2010 , GODFATHER BAND - First Iranian News Portal , All Rights Reserved