با سلام به شما گل پسر عزیز،
خوشحالم که حاضرید تجربه خود را در اختیار خواهندگانش قرار بدهید و از این طریق به انفاق علم خودتون هم عمل کرده باشید.
لیکن متوجه نشدم که چرا نوشته های خودتون رو که بسیار هم موجه است در زیر آدرس قبلی ارسال شده که مربوط به بنده بوده است درج فرمودید! چون می تونست باعث اشتباه افرادی که قصد شما متوجه کردن ایشان خصوصاً آقای رضارضائی که بانی این بحث بوده اند بشود و در ضمن بعلت نگاه های شخصی من که ممکنه مورد بی مهری بعضی از عزیزان هم فرار گرفته باشه، ممکنه که با ذهنیت قبلی بعضی از هموندان مورد توجه و استفاده مناسب قرار نگیره لذا با اجازه متن شما را در زیر آدرس تون هم قید نمودم تا بلکه جویندگان واقعی حقیقت بتونن به خود شما و دارایی گران بهایی که خداوند عالمین بشما عطا کرده اند بهره مند شوند.
از آنجایی که خودم بسیار مایلم بیشتر یاد بگیرم و از سطوح زیرین و باطنی کلام خداوند قرآن بهره ببرم خوش حال می شوم بابی را باز فرمایید تا بلکه برای طالبین حقیقی خداوند تفاوت بین داعی الوهیت پروردگار با مدعیان دروغین آن و دروغگویان و کاذبین به حقیقت مشهود و معلوم گردد و باعث نزدیکی دلهای دل شکسته گان و گم کرده راهان "او" شود. آمین
و از خداوندگار ام طلب رضایت و قبولی خدمت تمامی اهالی حقیقت جو را دارم.
خوشحالم که حاضرید تجربه خود را در اختیار خواهندگانش قرار بدهید و از این طریق به انفاق علم خودتون هم عمل کرده باشید.
لیکن متوجه نشدم که چرا نوشته های خودتون رو که بسیار هم موجه است در زیر آدرس قبلی ارسال شده که مربوط به بنده بوده است درج فرمودید! چون می تونست باعث اشتباه افرادی که قصد شما متوجه کردن ایشان خصوصاً آقای رضارضائی که بانی این بحث بوده اند بشود و در ضمن بعلت نگاه های شخصی من که ممکنه مورد بی مهری بعضی از عزیزان هم فرار گرفته باشه، ممکنه که با ذهنیت قبلی بعضی از هموندان مورد توجه و استفاده مناسب قرار نگیره لذا با اجازه متن شما را در زیر آدرس تون هم قید نمودم تا بلکه جویندگان واقعی حقیقت بتونن به خود شما و دارایی گران بهایی که خداوند عالمین بشما عطا کرده اند بهره مند شوند.
از آنجایی که خودم بسیار مایلم بیشتر یاد بگیرم و از سطوح زیرین و باطنی کلام خداوند قرآن بهره ببرم خوش حال می شوم بابی را باز فرمایید تا بلکه برای طالبین حقیقی خداوند تفاوت بین داعی الوهیت پروردگار با مدعیان دروغین آن و دروغگویان و کاذبین به حقیقت مشهود و معلوم گردد و باعث نزدیکی دلهای دل شکسته گان و گم کرده راهان "او" شود. آمین
و از خداوندگار ام طلب رضایت و قبولی خدمت تمامی اهالی حقیقت جو را دارم.
----- Forwarded Message ----
From: khub pesar <golpesar818@yahoo.com>
To: mahmoud marandy <mahmoudmarandy@yahoo.com>
Sent: Mon, January 17, 2011 11:34:45 AM
Subject: در خصوص ژرف اندیشیدن در قرآن
From: khub pesar <golpesar818@yahoo.com>
To: mahmoud marandy <mahmoudmarandy@yahoo.com>
Sent: Mon, January 17, 2011 11:34:45 AM
Subject: در خصوص ژرف اندیشیدن در قرآن
سلام . من شما را نمی شناسم و شما هم مرا نمی شناسید ولی بعنوان یک دوست می خواهم مطلبی را عنوان کنم. در خصوص قرآن و مطالب آن سعی کنید کمی دست به عصا تر قدم بردارید چون قرآن ظاهری دارد و باطنی.
در مورد ظاهر قرآن همانطور که شما گفتید و نوشتید حق با شماست ولی آیا با این ژرف اندیشی که گفتید به عمق مطالب قرآن نیز توجه کرده اید و یا فقط با توجه به ظاهر و معنایی که از آن شده بسنده نموده اید؟ مطمئناً اگر باطن قرآن را درک کنید نظرتان راجع به مطالب بالا که نوشته اید عوض میشود.
من نیز تا 15 سال قبل مثل شما در پی روشن فکری و پیدا کردن حقیقت منتهی به روش خود بودم و به جایی رسیدم که حتی وجود خالق هستی را بعنوان همه کاره خلقت رد میکردم ولی الان فهمیدم که بسیار اشتباه کردم. گفتگو در این باره زیاد است فقط خواستم بعنوان یک دوست مقداری از اتفاقاتی را که در این 20 ساله برایم افتاده عنوان کنم تا خدای ناکرده دیر نشود و من این هدایت را مدیون همان خالقی هستم که نخواست سقوط کنم و من نیز وظیفه دارم تا به اذن حق مانع سقوط دیگران شوم. اگر واقعا در قرآن به مطالبی برخوردید که شان آن را زیر سوال میبرد زود قضاوت نکنید و من تا آنجا که بتوانم یاری خواهم کرد.
From: mahmoud marandy <mahmoudmarandy@yahoo.com>
To: reza_reyhani2003@yahoo.com
Cc: andisheyenik@yahoogroups.com
Sent: Sun, January 16, 2011 4:25:51 PM
Subject: Fw: -- AndisheyeNik -- امتیازات ویژه برای محمد در قرآن
سلام . من شما را نمی شناسم و شما هم مرا نمی شناسید ولی بعنوان یک دوست می خواهم مطلبی را عنوان کنم. در خصوص قرآن و مطالب آن سعی کنید کمی دست به عصا تر قدم بردارید چون قرآن ظاهری دارد و باطنی.
در مورد ظاهر قرآن همانطور که شما گفتید و نوشتید حق با شماست ولی آیا با این ژرف اندیشی که گفتید به عمق مطالب قرآن نیز توجه کرده اید و یا فقط با توجه به ظاهر و معنایی که از آن شده بسنده نموده اید؟ مطمئناً اگر باطن قرآن را درک کنید نظرتان راجع به مطالب بالا که نوشته اید عوض میشود.
من نیز تا 15 سال قبل مثل شما در پی روشن فکری و پیدا کردن حقیقت منتهی به روش خود بودم و به جایی رسیدم که حتی وجود خالق هستی را بعنوان همه کاره خلقت رد میکردم ولی الان فهمیدم که بسیار اشتباه کردم. گفتگو در این باره زیاد است فقط خواستم بعنوان یک دوست مقداری از اتفاقاتی را که در این 20 ساله برایم افتاده عنوان کنم تا خدای ناکرده دیر نشود و من این هدایت را مدیون همان خالقی هستم که نخواست سقوط کنم و من نیز وظیفه دارم تا به اذن حق مانع سقوط دیگران شوم. اگر واقعا در قرآن به مطالبی برخوردید که شان آن را زیر سوال میبرد زود قضاوت نکنید و من تا آنجا که بتوانم یاری خواهم کرد.
در مورد ظاهر قرآن همانطور که شما گفتید و نوشتید حق با شماست ولی آیا با این ژرف اندیشی که گفتید به عمق مطالب قرآن نیز توجه کرده اید و یا فقط با توجه به ظاهر و معنایی که از آن شده بسنده نموده اید؟ مطمئناً اگر باطن قرآن را درک کنید نظرتان راجع به مطالب بالا که نوشته اید عوض میشود.
من نیز تا 15 سال قبل مثل شما در پی روشن فکری و پیدا کردن حقیقت منتهی به روش خود بودم و به جایی رسیدم که حتی وجود خالق هستی را بعنوان همه کاره خلقت رد میکردم ولی الان فهمیدم که بسیار اشتباه کردم. گفتگو در این باره زیاد است فقط خواستم بعنوان یک دوست مقداری از اتفاقاتی را که در این 20 ساله برایم افتاده عنوان کنم تا خدای ناکرده دیر نشود و من این هدایت را مدیون همان خالقی هستم که نخواست سقوط کنم و من نیز وظیفه دارم تا به اذن حق مانع سقوط دیگران شوم. اگر واقعا در قرآن به مطالبی برخوردید که شان آن را زیر سوال میبرد زود قضاوت نکنید و من تا آنجا که بتوانم یاری خواهم کرد.
From: mahmoud marandy <mahmoudmarandy@yahoo.com>
To: reza_reyhani2003@yahoo.com
Cc: andisheyenik@yahoogroups.com
Sent: Sun, January 16, 2011 4:25:51 PM
Subject: Fw: -- AndisheyeNik -- امتیازات ویژه برای محمد در قرآن
سلام . من شما را نمی شناسم و شما هم مرا نمی شناسید ولی بعنوان یک دوست می خواهم مطلبی را عنوان کنم. در خصوص قرآن و مطالب آن سعی کنید کمی دست به عصا تر قدم بردارید چون قرآن ظاهری دارد و باطنی.
در مورد ظاهر قرآن همانطور که شما گفتید و نوشتید حق با شماست ولی آیا با این ژرف اندیشی که گفتید به عمق مطالب قرآن نیز توجه کرده اید و یا فقط با توجه به ظاهر و معنایی که از آن شده بسنده نموده اید؟ مطمئناً اگر باطن قرآن را درک کنید نظرتان راجع به مطالب بالا که نوشته اید عوض میشود.
من نیز تا 15 سال قبل مثل شما در پی روشن فکری و پیدا کردن حقیقت منتهی به روش خود بودم و به جایی رسیدم که حتی وجود خالق هستی را بعنوان همه کاره خلقت رد میکردم ولی الان فهمیدم که بسیار اشتباه کردم. گفتگو در این باره زیاد است فقط خواستم بعنوان یک دوست مقداری از اتفاقاتی را که در این 20 ساله برایم افتاده عنوان کنم تا خدای ناکرده دیر نشود و من این هدایت را مدیون همان خالقی هستم که نخواست سقوط کنم و من نیز وظیفه دارم تا به اذن حق مانع سقوط دیگران شوم. اگر واقعا در قرآن به مطالبی برخوردید که شان آن را زیر سوال میبرد زود قضاوت نکنید و من تا آنجا که بتوانم یاری خواهم کرد.
به نام یکی و یگانگی که در وحدت با یک اند.
آقای رضایی عزیز، این نظر خواهی شما نه تنها شرایط را برای استقلال مخاطب جهت انتخاب آزاد خود، فراهم ننموده است بلکه سعی بر این داشته است که نگاه و نظر شخصی خود را به خواننده تلقین نماید. بنظر میاد که اگر حتی نگاه نقادانه ی شما حاوی مطالبی قابل تأمل و تفکر هم باشد، لیکن می تواند در مخاطب احساس فقدان آزادی در انتخاب پاسخ فردی و محدودیت بعضاً مغرضانه ای در وی نماید. البته این عرایض بنده را به عنوان نظر شخصی ام تلقی فرمایید که ممکن است در نظر عده ای از اهل فن و اندیشه نیز حتی اشتباه هم باشد. پس سخنان فرزند آدم را وحی منزل نباید تلقی نمود.
ولی در سخنان خداوند و روح الهی اش که یگانه اند خصوصاً در قرآن که کلام وحی است، بهتر است به ژرف اندیشید.
و اما در پاسخ به سؤالات شما شاید بد نباشد که از این منظر به مسئله ی مطروحه شما نگاه کنیم که گوییم که چنین باشد و خداوند برای محمد(ص) امتیازات ویژه ای هم قائل شده باشد. آیا مشکلی پیش میاید؟ آیا از حق کسی کسر شده و یا به حقوق فردی و اجتماعی ستمی روا شده است؟ آیا می توان برای خالق و پروردگار محمد(ص) تعیین و تکلیف نماییم؟ راستی به فرق مابین قسط و عدل درست توجه کرده ای؟!!
راستی بنظر شما چه کسی مسلمان است؟ و چه کسی می تواند بگوید که کی تسلیم خداوند است و چه کسی...؟البته بجز خداوند آیا فرد دیگری را می توان بر این منظر گواه گرفت؟ نام رحمن و رحیم خداوند برای عام است و یا خاص؟ و یا هردو؟ آیا می شود گفت که برای هیچ کدام؟ پس چگونه به او شکّ نموده اید؟
آیا احترام به فردی که تو خود برای امری را به کاری گمارده ای، احترام به تو محسوب نمی گردد؟ آیا ارزش قدر گذاری به فرستاده ی تو از حد حرف زدن و ادعا فراتر نیست؟ پس رسول تو از تو جدا نیست و هر که تو را دوست دارد، رسول تو را نیز چون تو دوست می دارد. و آیا این را از منفعت طلبی آن رسول باید دانست؟
راستی، آیا رسول خداوند فقط حضرت محمد(ص) بوده است؟ یا شاید نبی و رسول را یکسان داشته اید؟
حق تقسیم غنائم جنگی به چه منزله ای است؟ نکند فکر کرده ای که همه ی غنائم را محمد برای خود و نزدیکانش روا داشته است؟ بی عدالتی در نزد مردم و عدم رضایت خداوند، نتیجه اش چه خواهد بود؟ آیا بی انصافی نکرده ایم اگر نور را تاریکی و شب را روز جلوه بنمایانیم؟
بنظر شما معنی صدقه برابر است با پرداخت چند عدد سکه ی بی ارزش؟ آن هم به خدایی که بی نیاز است؟ برای بنده ای که غرورش کمتر از تو ممکن است نباشد؟ "صدق" اگر به معنای راست و درست بودن است پس "صدقه" می تواند به معنای پذیرش راستی و صداقت از سوی دیگران باشد. دیگرانی که عینک بدبینی ما نمی گذارد تا ایشان بتوانند راست بودن خود را محقّق سازند.
اگر مقبول ات شد بگو تا به بقیه اش نیز بپردازیم اگر خدا بخواهد. شاد و شهد باشین :)
----- Forwarded Message ----
From: reza rezaie <reza_reyhani2003@yahoo.com>
To: andisheyenik@yahoogroups.com
Sent: Tue, January 11, 2011 2:43:59 PM
Subject: -- AndisheyeNik -- امتیازات ویژه برای محمد در قرآن
From: reza rezaie <reza_reyhani2003@yahoo.com>
To: andisheyenik@yahoogroups.com
Sent: Tue, January 11, 2011 2:43:59 PM
Subject: -- AndisheyeNik -- امتیازات ویژه برای محمد در قرآن
با درود به هموندان اندیشه نیک
آیا در قرآن امتیازات ویژه ای برای محمد وجود دارد نسبت به سایر انسان ها؟
آیا محمد دارای شرایط بهتری نسبت به دیگر مسلمانان بوده؟
آیا محمد خود آن شرایط را به نفع خود ایجاد کرده بود ؟
این هم نمونه ای از آیاتی که الله بین محمد و سایر مومنین تبعیض قائل شده است.
در این پست کمی در آیات قرآن جستجو میکنیم تا به جواب سوال هایمان برسیم .
سوره 8: الأنفال
يَسْأَلُونَكَ عَنِ الأَنفَالِ قُلِ الأَنفَالُ لِلّهِ وَالرَّسُولِ فَاتَّقُواْ اللّهَ وَأَصْلِحُواْ ذَاتَ بِيْنِكُمْ وَأَطِيعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ﴿1﴾
[اى پيامبر] از تو در باره غنايم جنگى مىپرسند بگو غنايم جنگى اختصاص به خدا و فرستاده [او] دارد پس از خدا پروا داريد و با يكديگر سازش نماييد و اگر ايمان داريد از خدا و پيامبرش اطاعت كنيد (1)
امتیاز 1- حق تقسیم غنایم جنگی به دست محمد.
سوره 8: الأنفال
وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَيْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ إِن كُنتُمْ آمَنتُمْ بِاللّهِ وَمَا أَنزَلْنَا عَلَى عَبْدِنَا يَوْمَ الْفُرْقَانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَاللّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿41﴾
و بدانيد كه هر چيزى را به غنيمت گرفتيد يك پنجم آن براى خدا و پيامبر و براى خويشاوندان [او] و يتيمان و بينوايان و در راهماندگان است اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدايى [حق از باطل] روزى كه آن دو گروه با هم روبرو شدند نازل كرديم ايمان آوردهايد و خدا بر هر چيزى تواناست (41)
امتیاز 2- یک پنجم غنایم جنگی برای محمد و خانواده اش در نظر گرفته شده است .
سوره 9: التوبة
خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاَتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿103﴾
از اموال آنان صدقهاى بگير تا به وسيله آن پاك و پاكيزهشان سازى و برايشان دعا كن زيرا دعاى تو براى آنان آرامشى است و خدا شنواى داناست (103)
امتیاز 3 – حق گرفتن صدقه از اموال مسلمین در ازای دعا خواندن برای آن ها.
سوره 9: التوبة
مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُم مِّنَ الأَعْرَابِ أَن يَتَخَلَّفُواْ عَن رَّسُولِ اللّهِ وَلاَ يَرْغَبُواْ بِأَنفُسِهِمْ عَن نَّفْسِهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ لاَ يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلاَ نَصَبٌ وَلاَ مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ يَطَؤُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلاَ يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّيْلاً إِلاَّ كُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ ﴿120﴾
مردم مدينه و باديهنشينان پيرامونشان را نرسد كه از [فرمان] پيامبر خدا سر باز زنند و جان خود را عزيزتر از جان او بدانند چرا كه هيچ تشنگى و رنج و گرسنگيى در راه خدا به آنان نمىرسد و در هيچ مكانى كه كافران را به خشم مىآورد قدم نمىگذارند و از دشمنى غنيمتى به دست نمىآورند مگر اينكه به سبب آن عمل صالحى براى آنان [در كارنامهشان] نوشته مىشود زيرا خدا پاداش نيكوكاران را ضايع نمىكند (120)
امتیاز 4 – مهم تر بودن جان پیامبر نسبت به بقیه و اطلاعت همه از فرمان او .
سوره 24: النور
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّى يَسْتَأْذِنُوهُ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ فَإِذَا اسْتَأْذَنُوكَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَن لِّمَن شِئْتَ مِنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿62﴾
جز اين نيست كه مؤمنان كسانىاند كه به خدا و پيامبرش گرويدهاند و هنگامى كه با او بر سر كارى اجتماع كردند تا از وى كسب اجازه نكنند نمىروند در حقيقت كسانى كه از تو كسب اجازه مىكنند آنانند كه به خدا و پيامبرش ايمان دارند پس چون براى برخى از كارهايشان از تو اجازه خواستند به هر كس از آنان كه خواستى اجازه ده و برايشان آمرزش بخواه كه خدا آمرزنده مهربان است (62)
امتیاز 5 – صاحب اجازه همه بودن .
سوره 33: الأحزاب
النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ وَأُوْلُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ إِلَّا أَن تَفْعَلُوا إِلَى أَوْلِيَائِكُم مَّعْرُوفًا كَانَ ذَلِكَ فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا ﴿6﴾
پيامبر به مؤمنان از خودشان سزاوارتر [و نزديكتر] است و همسرانش مادران ايشانند و خويشاوندان [طبق] كتاب خدا بعضى [نسبت] به بعضى اولويت دارند [و] بر مؤمنان و مهاجران [مقدمند] مگر آنكه بخواهيد به دوستان [مؤمن] خود [وصيتيا] احسانى كنيد و اين در كتاب [خدا] نگاشته شده است (6)
امتیاز 6 – سزاوار بودن پیامبر نسبت به بقیه و همسران محمد را مانند مادران آنها دانستن.
سوره 33: الأحزاب
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَحْلَلْنَا لَكَ أَزْوَاجَكَ اللَّاتِي آتَيْتَ أُجُورَهُنَّ وَمَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ مِمَّا أَفَاء اللَّهُ عَلَيْكَ وَبَنَاتِ عَمِّكَ وَبَنَاتِ عَمَّاتِكَ وَبَنَاتِ خَالِكَ وَبَنَاتِ خَالَاتِكَ اللَّاتِي هَاجَرْنَ مَعَكَ وَامْرَأَةً مُّؤْمِنَةً إِن وَهَبَتْ نَفْسَهَا لِلنَّبِيِّ إِنْ أَرَادَ النَّبِيُّ أَن يَسْتَنكِحَهَا خَالِصَةً لَّكَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ قَدْ عَلِمْنَا مَا فَرَضْنَا عَلَيْهِمْ فِي أَزْوَاجِهِمْ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ لِكَيْلَا يَكُونَ عَلَيْكَ حَرَجٌ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا ﴿50﴾
اى پيامبر ما براى تو آن همسرانى را كه مهرشان را دادهاى حلال كرديم و [كنيزانى] را كه خدا از غنيمت جنگى در اختيار تو قرار داده و دختران عمويت و دختران عمههايت و دختران دايى تو و دختران خالههايت كه با تو مهاجرت كردهاند و زن مؤمنى كه خود را [داوطلبانه] به پيامبر ببخشددر صورتى كه پيامبر بخواهد او را به زنى گيرد [اين ازدواج از روى بخشش] ويژه توست نه ديگر مؤمنان ما نيك مىدانيم كه در مورد زنان و كنيزانشان چه بر آنان مقرر كردهايم تا براى تو مشكلى پيش نيايد و خدا همواره آمرزنده مهربان است (50)
امتیاز 7 – حلال بود دختر عمو ، عمه ، خاله ، دایی برای محمد و زنانی که خود را به محمد می بخشایند .
سوره 33: الأحزاب
تُرْجِي مَن تَشَاء مِنْهُنَّ وَتُؤْوِي إِلَيْكَ مَن تَشَاء وَمَنِ ابْتَغَيْتَ مِمَّنْ عَزَلْتَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكَ ذَلِكَ أَدْنَى أَن تَقَرَّ أَعْيُنُهُنَّ وَلَا يَحْزَنَّ وَيَرْضَيْنَ بِمَا آتَيْتَهُنَّ كُلُّهُنَّ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا فِي قُلُوبِكُمْ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَلِيمًا ﴿51﴾
نوبت هر كدام از آن زنها را كه مىخواهى به تاخير انداز و هر كدام را كه مىخواهى پيش خود جاى ده و بر تو باكى نيست كه هر كدام را كه ترك كردهاى [دوباره] طلب كنى اين نزديكتر است براى اينكه چشمانشان روشن گردد و دلتنگ نشوند و همگىشان به آنچه به آنان دادهاى خشنود گردند و آنچه در دلهاى شماستخدا مىداند و خدا همواره داناى بردبار است (51)
امتیاز 8 – عدم رعایت عدالت بین زنان
سوره 33: الأحزاب
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَن يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلَى طَعَامٍ غَيْرَ نَاظِرِينَ إِنَاهُ وَلَكِنْ إِذَا دُعِيتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِينَ لِحَدِيثٍ إِنَّ ذَلِكُمْ كَانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ فَيَسْتَحْيِي مِنكُمْ وَاللَّهُ لَا يَسْتَحْيِي مِنَ الْحَقِّ وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاء حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ وَمَا كَانَ لَكُمْ أَن تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَلَا أَن تَنكِحُوا أَزْوَاجَهُ مِن بَعْدِهِ أَبَدًا إِنَّ ذَلِكُمْ كَانَ عِندَ اللَّهِ عَظِيمًا ﴿53﴾
اى كسانى كه ايمان آوردهايد داخل اتاقهاى پيامبر مشويد مگر آنكه براى [خوردن] طعامى به شما اجازه داده شود [آن هم] بىآنكه در انتظار پختهشدن آن باشيد ولى هنگامى كه دعوت شديد داخل گرديد و وقتى غذا خورديد پراكنده شويد بىآنكه سرگرم سخنى گرديد اين [رفتار] شما پيامبر را مىرنجاند و[لى] از شما شرم مىدارد و حال آنكه خدا از حق[گويى] شرم نمىكند و چون از زنان [پيامبر] چيزى خواستيد از پشت پرده از آنان بخواهيد اين براى دلهاى شما و دلهاى آنان پاكيزهتر است و شما حق نداريد رسول خدا را برنجانيد و مطلقا [نبايد] زنانش را پس از [مرگ] او به نكاح خود درآوريد چرا كه اين [كار] نزد خدا همواره [گناهى] بزرگ است (53)
امتیاز 9 - بعد از مرگ پیامبر هم کسی حق ازدواج با زنان محمد را ندارد و بر آنها حرام است .
سوره 49: الحجرات
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿1﴾
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ ﴿2﴾
اى كسانى كه ايمان آوردهايد در برابر خدا و پيامبرش [در هيچ كارى] پيشى مجوييد و از خدا پروا بداريد كه خدا شنواى داناست (1)
اى كسانى كه ايمان آوردهايد صدايتان را بلندتر از صداى پيامبر مكنيد و همچنانكه بعضى از شما با بعضى ديگر بلند سخن مىگوييد با او به صداى بلند سخن مگوييد مبادا بىآنكه بدانيد كردههايتان تباه شود (2)
و همین طور مزیت هایی که محمد نسبت به دیگر مسلمانان داشته …
سوره 58: المجادلة
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نَاجَيْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيْ نَجْوَاكُمْ صَدَقَةً ذَلِكَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَأَطْهَرُ فَإِن لَّمْ تَجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿12﴾
اى كسانى كه ايمان آوردهايد هرگاه با پيامبر [خدا] گفتگوى محرمانه مىكنيد پيش از گفتگوى محرمانه خود صدقهاى تقديم بداريد اين [كار] براى شما بهتر و پاكيزهتر است و اگر چيزى نيافتيد بدانيد كه خدا آمرزنده مهربان است (12)
امتیاز 10 – صدقه گرفتن از مومنان قبل از درد و دل.
سوره 66: التحريم
وَإِذْ أَسَرَّ النَّبِيُّ إِلَى بَعْضِ أَزْوَاجِهِ حَدِيثًا فَلَمَّا نَبَّأَتْ بِهِ وَأَظْهَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ عَرَّفَ بَعْضَهُ وَأَعْرَضَ عَن بَعْضٍ فَلَمَّا نَبَّأَهَا بِهِ قَالَتْ مَنْ أَنبَأَكَ هَذَا قَالَ نَبَّأَنِيَ الْعَلِيمُ الْخَبِيرُ ﴿3﴾
إِن تَتُوبَا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُمَا وَإِن تَظَاهَرَا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلَاهُ وَجِبْرِيلُ وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمَلَائِكَةُ بَعْدَ ذَلِكَ ظَهِيرٌ ﴿4﴾
عَسَى رَبُّهُ إِن طَلَّقَكُنَّ أَن يُبْدِلَهُ أَزْوَاجًا خَيْرًا مِّنكُنَّ مُسْلِمَاتٍ مُّؤْمِنَاتٍ قَانِتَاتٍ تَائِبَاتٍ عَابِدَاتٍ سَائِحَاتٍ ثَيِّبَاتٍ وَأَبْكَارًا ﴿5﴾
و چون پيامبر با يكى از همسرانش سخنى نهانى گفت و همين كه وى آن را [به زن ديگر] گزارش داد و خدا [پيامبر] را بر آن مطلع گردانيد [پيامبر] بخشى از آن را اظهار كرد و از بخشى [ديگر] اعراض نمود پس چون [مطلب] را به آن [زن] خبر داد وى گفت چه كسى اين را به تو خبر داده گفت مرا آن داناى آگاه خبر داده است (3)
اگر [شما دو زن] به درگاه خدا توبه كنيد [بهتر است] واقعا دلهايتان انحراف پيدا كرده است و اگر عليه او به يكديگر كمك كنيد در حقيقتخدا خود سرپرست اوست و جبرئيل و صالح مؤمنان [نيز ياور اويند] و گذشته از اين فرشتگان [هم] پشتيبان [او] خواهند بود (4)
اگر پيامبر شما را طلاق گويد اميد است پروردگارش همسرانى بهتر از شما مسلمان مؤمن فرمانبر توبه كار عابد روزهدار بيوه و دوشيزه به او عوض دهد (5)
آیا محمد دارای شرایط بهتری نسبت به دیگر مسلمانان بوده؟
آیا محمد خود آن شرایط را به نفع خود ایجاد کرده بود ؟
این هم نمونه ای از آیاتی که الله بین محمد و سایر مومنین تبعیض قائل شده است.
در این پست کمی در آیات قرآن جستجو میکنیم تا به جواب سوال هایمان برسیم .
سوره 8: الأنفال
يَسْأَلُونَكَ عَنِ الأَنفَالِ قُلِ الأَنفَالُ لِلّهِ وَالرَّسُولِ فَاتَّقُواْ اللّهَ وَأَصْلِحُواْ ذَاتَ بِيْنِكُمْ وَأَطِيعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ ﴿1﴾
[اى پيامبر] از تو در باره غنايم جنگى مىپرسند بگو غنايم جنگى اختصاص به خدا و فرستاده [او] دارد پس از خدا پروا داريد و با يكديگر سازش نماييد و اگر ايمان داريد از خدا و پيامبرش اطاعت كنيد (1)
امتیاز 1- حق تقسیم غنایم جنگی به دست محمد.
سوره 8: الأنفال
وَاعْلَمُواْ أَنَّمَا غَنِمْتُم مِّن شَيْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ إِن كُنتُمْ آمَنتُمْ بِاللّهِ وَمَا أَنزَلْنَا عَلَى عَبْدِنَا يَوْمَ الْفُرْقَانِ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ وَاللّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿41﴾
و بدانيد كه هر چيزى را به غنيمت گرفتيد يك پنجم آن براى خدا و پيامبر و براى خويشاوندان [او] و يتيمان و بينوايان و در راهماندگان است اگر به خدا و آنچه بر بنده خود در روز جدايى [حق از باطل] روزى كه آن دو گروه با هم روبرو شدند نازل كرديم ايمان آوردهايد و خدا بر هر چيزى تواناست (41)
امتیاز 2- یک پنجم غنایم جنگی برای محمد و خانواده اش در نظر گرفته شده است .
سوره 9: التوبة
خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاَتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿103﴾
از اموال آنان صدقهاى بگير تا به وسيله آن پاك و پاكيزهشان سازى و برايشان دعا كن زيرا دعاى تو براى آنان آرامشى است و خدا شنواى داناست (103)
امتیاز 3 – حق گرفتن صدقه از اموال مسلمین در ازای دعا خواندن برای آن ها.
سوره 9: التوبة
مَا كَانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَمَنْ حَوْلَهُم مِّنَ الأَعْرَابِ أَن يَتَخَلَّفُواْ عَن رَّسُولِ اللّهِ وَلاَ يَرْغَبُواْ بِأَنفُسِهِمْ عَن نَّفْسِهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ لاَ يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَلاَ نَصَبٌ وَلاَ مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلاَ يَطَؤُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلاَ يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّيْلاً إِلاَّ كُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ ﴿120﴾
مردم مدينه و باديهنشينان پيرامونشان را نرسد كه از [فرمان] پيامبر خدا سر باز زنند و جان خود را عزيزتر از جان او بدانند چرا كه هيچ تشنگى و رنج و گرسنگيى در راه خدا به آنان نمىرسد و در هيچ مكانى كه كافران را به خشم مىآورد قدم نمىگذارند و از دشمنى غنيمتى به دست نمىآورند مگر اينكه به سبب آن عمل صالحى براى آنان [در كارنامهشان] نوشته مىشود زيرا خدا پاداش نيكوكاران را ضايع نمىكند (120)
امتیاز 4 – مهم تر بودن جان پیامبر نسبت به بقیه و اطلاعت همه از فرمان او .
سوره 24: النور
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَى أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّى يَسْتَأْذِنُوهُ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ أُوْلَئِكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ فَإِذَا اسْتَأْذَنُوكَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَن لِّمَن شِئْتَ مِنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿62﴾
جز اين نيست كه مؤمنان كسانىاند كه به خدا و پيامبرش گرويدهاند و هنگامى كه با او بر سر كارى اجتماع كردند تا از وى كسب اجازه نكنند نمىروند در حقيقت كسانى كه از تو كسب اجازه مىكنند آنانند كه به خدا و پيامبرش ايمان دارند پس چون براى برخى از كارهايشان از تو اجازه خواستند به هر كس از آنان كه خواستى اجازه ده و برايشان آمرزش بخواه كه خدا آمرزنده مهربان است (62)
امتیاز 5 – صاحب اجازه همه بودن .
سوره 33: الأحزاب
النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ وَأُوْلُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْضٍ فِي كِتَابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ إِلَّا أَن تَفْعَلُوا إِلَى أَوْلِيَائِكُم مَّعْرُوفًا كَانَ ذَلِكَ فِي الْكِتَابِ مَسْطُورًا ﴿6﴾
پيامبر به مؤمنان از خودشان سزاوارتر [و نزديكتر] است و همسرانش مادران ايشانند و خويشاوندان [طبق] كتاب خدا بعضى [نسبت] به بعضى اولويت دارند [و] بر مؤمنان و مهاجران [مقدمند] مگر آنكه بخواهيد به دوستان [مؤمن] خود [وصيتيا] احسانى كنيد و اين در كتاب [خدا] نگاشته شده است (6)
امتیاز 6 – سزاوار بودن پیامبر نسبت به بقیه و همسران محمد را مانند مادران آنها دانستن.
سوره 33: الأحزاب
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَحْلَلْنَا لَكَ أَزْوَاجَكَ اللَّاتِي آتَيْتَ أُجُورَهُنَّ وَمَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ مِمَّا أَفَاء اللَّهُ عَلَيْكَ وَبَنَاتِ عَمِّكَ وَبَنَاتِ عَمَّاتِكَ وَبَنَاتِ خَالِكَ وَبَنَاتِ خَالَاتِكَ اللَّاتِي هَاجَرْنَ مَعَكَ وَامْرَأَةً مُّؤْمِنَةً إِن وَهَبَتْ نَفْسَهَا لِلنَّبِيِّ إِنْ أَرَادَ النَّبِيُّ أَن يَسْتَنكِحَهَا خَالِصَةً لَّكَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ قَدْ عَلِمْنَا مَا فَرَضْنَا عَلَيْهِمْ فِي أَزْوَاجِهِمْ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ لِكَيْلَا يَكُونَ عَلَيْكَ حَرَجٌ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا ﴿50﴾
اى پيامبر ما براى تو آن همسرانى را كه مهرشان را دادهاى حلال كرديم و [كنيزانى] را كه خدا از غنيمت جنگى در اختيار تو قرار داده و دختران عمويت و دختران عمههايت و دختران دايى تو و دختران خالههايت كه با تو مهاجرت كردهاند و زن مؤمنى كه خود را [داوطلبانه] به پيامبر ببخشددر صورتى كه پيامبر بخواهد او را به زنى گيرد [اين ازدواج از روى بخشش] ويژه توست نه ديگر مؤمنان ما نيك مىدانيم كه در مورد زنان و كنيزانشان چه بر آنان مقرر كردهايم تا براى تو مشكلى پيش نيايد و خدا همواره آمرزنده مهربان است (50)
امتیاز 7 – حلال بود دختر عمو ، عمه ، خاله ، دایی برای محمد و زنانی که خود را به محمد می بخشایند .
سوره 33: الأحزاب
تُرْجِي مَن تَشَاء مِنْهُنَّ وَتُؤْوِي إِلَيْكَ مَن تَشَاء وَمَنِ ابْتَغَيْتَ مِمَّنْ عَزَلْتَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكَ ذَلِكَ أَدْنَى أَن تَقَرَّ أَعْيُنُهُنَّ وَلَا يَحْزَنَّ وَيَرْضَيْنَ بِمَا آتَيْتَهُنَّ كُلُّهُنَّ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا فِي قُلُوبِكُمْ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَلِيمًا ﴿51﴾
نوبت هر كدام از آن زنها را كه مىخواهى به تاخير انداز و هر كدام را كه مىخواهى پيش خود جاى ده و بر تو باكى نيست كه هر كدام را كه ترك كردهاى [دوباره] طلب كنى اين نزديكتر است براى اينكه چشمانشان روشن گردد و دلتنگ نشوند و همگىشان به آنچه به آنان دادهاى خشنود گردند و آنچه در دلهاى شماستخدا مىداند و خدا همواره داناى بردبار است (51)
امتیاز 8 – عدم رعایت عدالت بین زنان
سوره 33: الأحزاب
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَن يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلَى طَعَامٍ غَيْرَ نَاظِرِينَ إِنَاهُ وَلَكِنْ إِذَا دُعِيتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِينَ لِحَدِيثٍ إِنَّ ذَلِكُمْ كَانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ فَيَسْتَحْيِي مِنكُمْ وَاللَّهُ لَا يَسْتَحْيِي مِنَ الْحَقِّ وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاء حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ وَمَا كَانَ لَكُمْ أَن تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَلَا أَن تَنكِحُوا أَزْوَاجَهُ مِن بَعْدِهِ أَبَدًا إِنَّ ذَلِكُمْ كَانَ عِندَ اللَّهِ عَظِيمًا ﴿53﴾
اى كسانى كه ايمان آوردهايد داخل اتاقهاى پيامبر مشويد مگر آنكه براى [خوردن] طعامى به شما اجازه داده شود [آن هم] بىآنكه در انتظار پختهشدن آن باشيد ولى هنگامى كه دعوت شديد داخل گرديد و وقتى غذا خورديد پراكنده شويد بىآنكه سرگرم سخنى گرديد اين [رفتار] شما پيامبر را مىرنجاند و[لى] از شما شرم مىدارد و حال آنكه خدا از حق[گويى] شرم نمىكند و چون از زنان [پيامبر] چيزى خواستيد از پشت پرده از آنان بخواهيد اين براى دلهاى شما و دلهاى آنان پاكيزهتر است و شما حق نداريد رسول خدا را برنجانيد و مطلقا [نبايد] زنانش را پس از [مرگ] او به نكاح خود درآوريد چرا كه اين [كار] نزد خدا همواره [گناهى] بزرگ است (53)
امتیاز 9 - بعد از مرگ پیامبر هم کسی حق ازدواج با زنان محمد را ندارد و بر آنها حرام است .
سوره 49: الحجرات
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿1﴾
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ ﴿2﴾
اى كسانى كه ايمان آوردهايد در برابر خدا و پيامبرش [در هيچ كارى] پيشى مجوييد و از خدا پروا بداريد كه خدا شنواى داناست (1)
اى كسانى كه ايمان آوردهايد صدايتان را بلندتر از صداى پيامبر مكنيد و همچنانكه بعضى از شما با بعضى ديگر بلند سخن مىگوييد با او به صداى بلند سخن مگوييد مبادا بىآنكه بدانيد كردههايتان تباه شود (2)
و همین طور مزیت هایی که محمد نسبت به دیگر مسلمانان داشته …
سوره 58: المجادلة
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نَاجَيْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيْ نَجْوَاكُمْ صَدَقَةً ذَلِكَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَأَطْهَرُ فَإِن لَّمْ تَجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿12﴾
اى كسانى كه ايمان آوردهايد هرگاه با پيامبر [خدا] گفتگوى محرمانه مىكنيد پيش از گفتگوى محرمانه خود صدقهاى تقديم بداريد اين [كار] براى شما بهتر و پاكيزهتر است و اگر چيزى نيافتيد بدانيد كه خدا آمرزنده مهربان است (12)
امتیاز 10 – صدقه گرفتن از مومنان قبل از درد و دل.
سوره 66: التحريم
وَإِذْ أَسَرَّ النَّبِيُّ إِلَى بَعْضِ أَزْوَاجِهِ حَدِيثًا فَلَمَّا نَبَّأَتْ بِهِ وَأَظْهَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ عَرَّفَ بَعْضَهُ وَأَعْرَضَ عَن بَعْضٍ فَلَمَّا نَبَّأَهَا بِهِ قَالَتْ مَنْ أَنبَأَكَ هَذَا قَالَ نَبَّأَنِيَ الْعَلِيمُ الْخَبِيرُ ﴿3﴾
إِن تَتُوبَا إِلَى اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُكُمَا وَإِن تَظَاهَرَا عَلَيْهِ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلَاهُ وَجِبْرِيلُ وَصَالِحُ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمَلَائِكَةُ بَعْدَ ذَلِكَ ظَهِيرٌ ﴿4﴾
عَسَى رَبُّهُ إِن طَلَّقَكُنَّ أَن يُبْدِلَهُ أَزْوَاجًا خَيْرًا مِّنكُنَّ مُسْلِمَاتٍ مُّؤْمِنَاتٍ قَانِتَاتٍ تَائِبَاتٍ عَابِدَاتٍ سَائِحَاتٍ ثَيِّبَاتٍ وَأَبْكَارًا ﴿5﴾
و چون پيامبر با يكى از همسرانش سخنى نهانى گفت و همين كه وى آن را [به زن ديگر] گزارش داد و خدا [پيامبر] را بر آن مطلع گردانيد [پيامبر] بخشى از آن را اظهار كرد و از بخشى [ديگر] اعراض نمود پس چون [مطلب] را به آن [زن] خبر داد وى گفت چه كسى اين را به تو خبر داده گفت مرا آن داناى آگاه خبر داده است (3)
اگر [شما دو زن] به درگاه خدا توبه كنيد [بهتر است] واقعا دلهايتان انحراف پيدا كرده است و اگر عليه او به يكديگر كمك كنيد در حقيقتخدا خود سرپرست اوست و جبرئيل و صالح مؤمنان [نيز ياور اويند] و گذشته از اين فرشتگان [هم] پشتيبان [او] خواهند بود (4)
اگر پيامبر شما را طلاق گويد اميد است پروردگارش همسرانى بهتر از شما مسلمان مؤمن فرمانبر توبه كار عابد روزهدار بيوه و دوشيزه به او عوض دهد (5)
و در آخر اضافه کنم که پروردگار و پیامبرش چه نانی به یکدیگر قرض میدهند
خرد نگهدارتان
__._,_.___
یاهو گروه انديشه نیک برای تبادل اندیشه و انتقال مطالب آموزنده
اجتماعی، فرهنگی، علمی و هنری از شخصی به شخصی دیگر و از نسلی به
نسل دیگر، راه اندازی شده است.
baraye didane in email be surate farsi mitavanid az yeki
az do rahe zir estefade konin:
1-Right clik>Encoding>More>Unicode (UTF-8)
2-Right clik>Encoding>More>Arabic (windows)
اگر این مطلب از طرف دوستان برای شما بازفرست شده است
می توانید در صورت تمایل در این یاهوگروه به نشانی اینترنتی
http://groups.yahoo.com/group/AndisheyeNik
وآدرس ایمیل andisheyenik@yahoogroups.com
،عضو شوید تا همه مطالب فرهنگی و اندیشه ای گروه را دریافت نمایید
لطفا در نظر داشته باشید که مطالب ارسالی از طرف صاحبان اندیشه با نگرشها
و سلیقه های گوناگون را به معنای خط مشی این یاهوگروه قلمداد نکنیم.
شاگردی دقیق، آموزگاری شریف و پرستاری مهربان برای (اندیشه) هم باشیم و بمانیم
مدیریت اندیشه نیک
اجتماعی، فرهنگی، علمی و هنری از شخصی به شخصی دیگر و از نسلی به
نسل دیگر، راه اندازی شده است.
baraye didane in email be surate farsi mitavanid az yeki
az do rahe zir estefade konin:
1-Right clik>Encoding>More>Unicode (UTF-8)
2-Right clik>Encoding>More>Arabic (windows)
اگر این مطلب از طرف دوستان برای شما بازفرست شده است
می توانید در صورت تمایل در این یاهوگروه به نشانی اینترنتی
http://groups.yahoo.com/group/AndisheyeNik
وآدرس ایمیل andisheyenik@yahoogroups.com
،عضو شوید تا همه مطالب فرهنگی و اندیشه ای گروه را دریافت نمایید
لطفا در نظر داشته باشید که مطالب ارسالی از طرف صاحبان اندیشه با نگرشها
و سلیقه های گوناگون را به معنای خط مشی این یاهوگروه قلمداد نکنیم.
شاگردی دقیق، آموزگاری شریف و پرستاری مهربان برای (اندیشه) هم باشیم و بمانیم
مدیریت اندیشه نیک
.
__,_._,___
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر