428The_Godfather_II_2The%20Godfather273TheGodfather2020305The_Godfather_II_1

Go English

دوشنبه، بهمن ۱۱، ۱۳۸۹

[aghalyat] نظرات خدا و فقها و امامان درمورد دگراندیشان

 

نظرات خدا و فقها و امامان درمورد دگراندیشان
"با تشکر از عمواوغلی"ه


خداوند  درقرآن کریم سوره ی توبه آیه ی ۲۸  چنین  میفرماید :

«انماالمشركون نجس»
محققا بدانید که مشرکان نجس اند 
کافر کیست ؟.
 كافر يعني كسيكه منكر خدا باشد و يا براي خداوند متعال شريك قائل باشد. و يا اينكه رسالت حضرت خاتم الانبياء محمد بن عبدالله ـ صلي الله عليه و آله ـ را قبول نداشته باشد و نيز به كسي كافر مي گويند كه ضروري دين يعني، چيزي را مثل نماز و روزه كه همة مسلمانان آنرا جزء دين اسلام مي دانند منكر شود. فقهاء در اين زمينه به آية شريفة «انما المشركون نجسٌ» و روايات متعدد ديگري، از جمله اين روايت كه از امام صادق ـ عليه اسلام ـ نقل شده است «من نصب ديناً غير دين المومنين فهو مشرك»استناد مي كنند. و از فروعاتي كه براي اين مسئله ذكر كرده اند اين است كه تمام بدن كافر حتي مو و ناخن و رطوبتهاي او نجس است.  ( توضيح المسائل مراجع عظام، قسمت نجاسات. . وسائل الشيعه، حر عاملي، كتاب الطهاره، ابواب مقدمه عبادت باب۲.  تحرير الوسيله، خميني، . رسالة توضيح المسائل با متن فتاوي آقاي بروجردي و حواشي آيات عظام، جاويدان و فراهاني،  مسئلة ۸۴، . محقق حلي، شرايع الاسلام، كتاب الطهاره، ج۱، ص ۵۳.  حر عاملي، وسائل الشيعه، الاحياء التراث، كتاب الطهاره، ابواب مقدمه عبادت،  . رساله توضيح المسائل ۱۰۸، ص ۳۱.


در توضیح المسائل آیت الله خمینی نیز چنین میخوانیم :
مسأله ١٠٨: اگر پدر و مادر و جد و جده ی بچه ای نابالغ کافر باشند، آن بچه هم نجس است اما اگر يکی از آنها مسلمان باشد؛ بچه پاک است.

  شيخ صدوق:

(ولايجوز الوضوء بسؤر اليهودى والنصرانى او ولد الزنا والمشرك وكل من خالف الاسلام, فاذا كان الماء كراً لم ينجسه شيء.)

وضو گرفتن و تطهير كردن با نيم خورده يهودى و نصرانى يا زنازاده و مشرك و هركس كه مخالف اسلام باشد, جايز نيست و اگر آب كر باشد, چيزى آن را نجس نمى كند.

 . شيخ طوسى:

(استعمال ظرفهاى مشركان, چه اهل ذمه و چه غير اهل ذمه, جايز نيست…. به دليل قول خداوند: (انما المشركون نجس) كه چون حكم به نجاست آنان كرده, واجب است هر چه كه با آنان برخورد مى كند, نجس باشد. اين مطلب نزد شيعه اجماعى است و احتياط هم اقتضا مى كند كه ظرفهاى آنان را نجس بدانيم

(آب حمام اگر پشتوانه داشته باشد مانند آب جارى است و اگر پشتوانه نداشته باشد بر پاك بودنش باقى است تا مادامى كه به وجود نجاست در آن علم پيدا نكنى. و هرگاه علم پيدا كردى كه نجاستى در آن است, يا يهودى يا نصرانى يا مشرك يا ناصب و كفارى از اين قبيل دستش را در آن آب داخل كرد استعمال آن آب به هيچ روى, جايز نيست.)

(استعمال نيم خورده همه مخالفان اسلام هرگونه كافرى كه باشند و همچنين نيم خورده دشمنان اهل بيت پيغمبر اكرم(ص) جايز نيست.)

(غذايى كه بعضى از كافران, با دست خود و با مباشرت خود درست كنند, خوردنش جايز نيست, چون آنان نجسند و غذا به خاطر مباشرت آنان نجس مى شود  .)

(قول خداوند: (انما المشركون نجس) بر اين مطلب دلالت مى كند, چون با ظاهر لفظ حكم كرده است كه آنان نجسند. پس بايد آنچه را هم كه با آن تماس مى گيرند نجس باشد, مگر آنچه را كه شريعت مباح دانسته است.)

 علامه حلّى:

(الكفار انجاس و هو مذهب علمائنا اجمع سواء كانوا اهل كتاب او حربيين او مرتدين وعلى اى صنف كانوا.)

همه كافران نجسند و اين نظر تمام علماى ماست و تفاوتى ندارد كه اين كافران اهل كتاب, يا كافر حربى يا مرتد باشند.

(حكم ناصب هم حكم كافر است, چون او هم منكر چيزى است كه ثبوت آن چيز از ضروريات دين است و غلات هم, اين گونه اند و آيا مُجَسّمه و مُشَبِّهه هم اين گونه اند يا نه؟ قول نزديك تر به واقع اين است كه آنان هم, اين گونه اند, چون خدا را جسم مى دانند….)

 سيد ابى المكارم
والثعلب والارنب نجسان بدليل الاجماع المذكور, والكافر نجس بدليله ايضا وبقوله تعالى (انما المشركون نجس) و هذا نص وكل من قال بذلك قال بذلك فيمن عداه من الكفار والتفرقة بين الامرين خلاف الاجماع.)

روباه و خرگوش نجسند, به دليل اجماعى كه ياد شد و كافر نجس است, به همان دليل و به دليل قول خداوند (انما المشركون نجس) و اين آيه نص است و هر كس قايل به نجاست مشرك شد, قايل به نجاست ساير كفار هم شده است و جدايى بين مشرك و كافر غير مشرك, خلاف اجماع است.

 . شيخ مفيد:

(طهارت با نيم خورده كافران, كه عبارتند از: مشركان, نصارا, يهود, مجوس و صائبين جايز نيست و نيم خورده كافران, همان ته مانده در ظرفهاى آنهاست كه از آن آشاميده اند, يا تطهير كرده اند, يا با دست و بدن آن ظرفها را لمس كرده اند.)

(اگر كافر, با مسلمان مصافحه كرد و دستش به خاطر عرق كردن يا غير آن تر بود, كسى كه با كافر تماس گرفته دستش را با آب مى شويد و اگر در دست كافر رطوبتى نبود, اين شخص دست خود را با ديوار يا خاك مسح مى كند.)

 زمخشرى:

(نجس مصدر است (و چون بر ذات درخور حمل نيست يا لفظ ذو در تقدير است) كه معناى آن چنين مى شود: مشركان مصاحبان نجسند. چون با آنان شركى كه به منزله نجاست است, وجود دارد و آنان خود را تطهير نمى كنند و غسل جنابت انجام نمى دهند و از نجسها دورى نمى گزينند. پس نجاست به آنان چسبيده است.





__._,_.___
Recent Activity:
.

__,_._,___

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

CopyRight © 2006 - 2010 , GODFATHER BAND - First Iranian News Portal , All Rights Reserved