428The_Godfather_II_2The%20Godfather273TheGodfather2020305The_Godfather_II_1

Go English

دوشنبه، مهر ۰۵، ۱۳۸۹

{محرم سبز_Sohrab Arabi} چرخ صنعت نساجى ايران يك تا هشت روز ديگر متوقف مى‌شود

 
 

Sent to you by دوم خرداد via Google Reader:

 
 

via خبرنگاران سبز؛ معتبر و مردمی by noreply@blogger.com (Hafez Nikbin) on 9/27/10


رييس انجمن نساجى ايران گفت: با تصميم جديد وزارت جهاد كشاورزى توليد واحدهاى نساجى به دليل نداشتن پنبه مورد نظر بين يك تا ۸ روز آينده متوقف خواهد شد.
خبرنگاران سبز/ اقتصاد/ صنعت:

محمد مروج رييس انجمن صنايع نساجى در جمع خبرنگاران افزود: هفته پيش وزارت جهاد كشاورزى بدون در نظر گرفتن ميزان نياز صنايع نساجى به پنبه، واردات پنبه را متوقف كرد و اين در حالى است كه فصل برداشت پنبه در ايران از ۱۵ شهريور آغاز مى‌شود و تاكنون تنها در منطقه گلستان برداشت پنبه آغاز شده است.

به گزارش ايلنا، وى با بيان اين‌كه بايد براى توليد نخ از پنبه مخلوط و تركيبى همه مناطق استفاده كرد، ادامه داد: برداشت پنبه در ساير مناطق از جمله خراسان و استان فارس هنوز آغاز نشده و واحدهاى نساجى نيز بايد براى استفاده و توليد نخ بهتر منتظر برداشت پنبه مناطق ديگر بمانند و اين در حالى است كه اين واحدها تنها پنبه چند روز خود را در انبارها دارند.
مروج تصريح كرد: ميزان توليد پنبه داخلى در ايران تنها ۵۰ هزار تن است و نياز واحدهاى نساجى ۱۵۰هزار تن است كه با توقف واردات پنبه از هفته پيش واحدهاى نساجى بايد توليد خود را متوقف و منتظر اتمام فصل برداشت پنبه در ايران باشند.

رييس انجمن صنايع نساجى خاطر نشان كرد: البته بايد اين موضوع را نيز در نظر گرفت كه دولت از ۱۵سال قبل واحدهاى نساجى را ملزم به خريد پنبه تنها از سه كشور ازبكستان، تاجيكستان و تركمنستان كرده و از ساير كشورها به بهانه وجود كرم سرخ نمى‌توانيم پنبه بخريم.

مروج ادامه داد: البته اين موضوع نيز درحالى اعمال مى‌شود كه موضوع كرم سرخ پنيه از ده سال پيش با ضد عفونى كردن كانتينرهاى پنبه در مبدا برطرف شده اما هنوز دولت اجازه واردات پنبه از ساير كشورها مثل چين و آمريكا و هند را نمى‌دهد و دليل اين كار را آلوده شدن ۵۰ هزار تن پنبه داخلى عنوان مى‌كند.

وى به ميزان اشتغال صنعتى واحدهاى نساجى اشاره كرد و گفت: در شرايطى كه وزارت جهاد كشاورزى دستورالعمل محدوديت و يا به عبارتى ممنوعيت واردات پنبه را صادر كرده است، اين نگرانى وجود دارد كه در آينده نزديك يكصد هزار موقعيت شغلى موجود در صنايع ريسندگى و بافندگى با تهديد مواجه شود.

مروج با اشاره به ليست اقلام ممنوع شده وزارت جهاد كشاورزى خاطر نشان كرد: متاسفانه مسئولين دولت ماده حياتى و استراتژيك پنبه را همرديف با چيپس و پفك و آدامس و لوازم آرايش و...قرار داده‌اند بنابراين استمداد صنايع نساجى از دولت و به ويژه شخص رئيس جمهور اين است كه در راستاى جلوگيرى از بروز چالش‌هاى جدى در صنايع نساجى كشور اين محدوديت را لغو و به منظور حمايت بيشتر از اين صنعت و رقابت پذيرى واحدهاى توليدى حتى واردات پنبه از ديگر كشورها را نيز آزاد كنند.
وى ادامه داد: به طورى كه اخيرا درخواست وزير جهاد كشاورزى از وزير بازرگانى مبنى بر لزوم اخذ مجوز از وزارت تابعه ايشان جهت واردات پنبه نگرانى‌هاى عمده‌اى را در بين فعالان صنعت نساجى ايجاد كرده و باعث سردرگمى آنان خواهد شد اين در حالى است كه انتظار مى‌رود وزارت جهاد كشاورزى پنبه را در بين محصولات استراتژيك قرار دهد، زيرا پنبه براى صنايع نساجى مثابه خون جارى در رگهاى انسان است و با محدوديت واردات آن بخش عمده‌ صنعت نساجى كشور فلج مى‌شود.

مروج افزود: در حال حاضر نياز سالانه صنايع نساجى به پنبه حداقل ۱۵۰هزار تن برآورد مى‌شود و در عين حال توليد سال جارى پنبه كشور به زحمت به ۵۰ هزار تن بالغ خواهد شد.

در اين جلسه همچنين عليرضاحائرى دبير انجمن صنايع نساجى ايران نيز به موضوع خريد تضمينى پنبه توليد داخل به قيمت درخواستى دولت گفت: پارسال رسما انجمن صنايع نساجى ايران به دولت متعهد شد كه كل پنبه توليدى كشور را به قيمت جهانى از كشاورزان خريدارى كند.

وى همچنين به حمايت‌هاى ساير كشورها اشاره كرد و گفت: در حالى كه تمام كشورهاى دنيا به خاطر حمايت از صنعت حمايت‌هاى صادراتى پنبه خود را لغو كرده‌اند ما برعكس واردات آن را ممنوع كرده‌ايم.

حائرى تصريح كرد: از سوى ديگر با توجه به اين‌كه پنبه يك محصول فصلى است، هم اكنون ذخير پنبه واحدهاى ريسندگى كشور رو به اتمام است و ظرف ۱۰روز آينده پنبه‌اى براى ادامه فعاليت اين واحدها وجود نخواهد داشت. از اين رو اين احتمال مى‌رود كه بازار سياه پنبه نيز در كشور شكل بگيرد و در پى سوداگرى عده‌اى افراد سودجود، قيمت تمام شده توليدات داخلى رشد فزاينده‌اى را دنبال كند.

وى با بيان اين‌كه افزايش نرخ جهانى پنبه به دليل كاهش توليد آن در جهان و ناشى از سيل در كشورهاى پاكستان وچين، صنايع نساجى را بيش از پيش با مشكل تهيه پنبه روبرو كرده افزود: از سوى ديگر ساير محدوديت‌هاى واردات پنبه از قبيل نرخ تعرفه ده درصدى و محدوديت واردات پنبه از تمامى نقاط پنبه خيز دنيا به دليل داشتن آفات نباتى و آفت كرم سرخ بر مشكلات صنايع افزوده است.

وى ادامه داد: با توجه به آغاز برداشت پنبه از مزارع داخل كشور و به رغم تعيين نرخ تضمينى ۷۵۰۰ ريال براى هر كيلو وش، اين محصول به قيمت‌هايى بيش از ۱۰۰۰تومان خريد و فروش مى‌شود و اين امر باعث افزايش قيمت پنبه محلوج تا هر كيلو ۲۸۰۰تومان شده و در عين حال كسى هم فروشنده نيست.

حائرى خاطر نشان كرد: بنابراين همان‌طور كه دولت اعلام كرده چنانچه قرار باشد قانون هدفمندسازى‌يارانه‌ها نيز در نيمه دوم سال جارى اجرايى شود معلوم نيست چه برسر صنايع ريسندگى و صنعت نساجى و قيمت تمام شده محصولات آن خواهد آمد. در همين حال بايد به اين موضوع اشاره داشت كه سطح زيركشت پنبه طى سال‌هاى اخير همواره كاهش يافته و صنعت نساجى كشور براى تامين دو سوم نياز خود به پنبه نيازمند واردات است.

دبير انجمن نساجى همچون رييس انجمن به موضوع محدوديت واردات پنبه از سه كشوربه بهانه وجود افت كرم سرخ اشاره و افزود: اين در حالى است كه سالانه ۲۰ميليون تن پنبه در جهان توليد مى‌شود و بالغ بر هشت ميليون تن از آن بين كشورهاى مختلف دنيا تجارت مى‌شود. در چنين شرايطى نمى‌توان انتظار داشت كه كل پنبه‌هاى توليدى جهان به اين آفت آلوده باشند.

وى ادامه داد: از طرفى سياست دولت ازبكستان به عنوان عمده‌ترين تامين كننده پنبه ايران (حدود۹۰درصد) در جهت ايجاد ارزش افزوده بيشتر از پنبه و احداث كارخانجات ريسندگى و تبديل پنبه به انواع نخ مشكلاتى را براى مشتريان ايرانى اين كشور ايجاد كرده است. در همين حال عدم رغبت برخى كشورها نسبت به فروش پنبه در حجم‌هاى كوچك به ايران همگى باعث بروز بحران قريب الوقوع در صنايع ريسندگى پنبه‌اى كشور شده و به طور حتم تاثير خود را بر روى ساير رشته‌هاى نساجى نيز خواهد گذاشت.

در ادامه اين نشست مجددا رييس انجمن نساجى گفت: در حالى كه كشورمان با انواع محدوديت‌هاى بين‌المللى روبرو است، مسئولين به منظور مقابله با آثار آن در جهت تسهيل تامين مواد اوليه صنايع كشور اقدام كنند و از ايجاد محدوديت‌هاى بيشتر خوددارى كنند. درخواست انجمن صنايع نساجى ايران حذف فورى رديف تعرفه‌اى پنبه از نامه اخير وزير جهاد كشاورزى و حذف محدوديت‌هاى ناشى از ممنوعيت واردات آزاد پنبه از كليه نقاط جهان است.

مروج تصريح كرد: در چنين شرايطى چنانچه وزارت جهاد كشاورزى قصد حمايت از توليد داخلى را دارد، بايد در مرحله اول تدابيرى براى تامين نياز واحد هاى نساجى كشور به پنبه اتخاذ كند و از سوى ديگر با ديگر مكانيزم‌هاى حمايتى كشاورزان را نسبت به افزايش سطح زيركشت پنبه ترغيب كند. پيشنهاد مشخص انجمن صنايع نساجى ايران طى سال‌هاى اخير اين بوده است كه بابت هر يك كيلوگرم وش پنبه ۱۵۰ تومان، و براى هر كيلو پنبه ۴۵۰تومان يارانه به كشاورز پرداخت شود.

وى افزود: در همين حال زمينه توسعه مكانيزاسيون در كاشت پنبه فراهم شود، زيرا اجراى مكانيزاسيون در مزارع كوچك امكان پذير نيست و در حال حاضر نيز ۹۰ درصد پنبه كشور به صورت دستى برداشت مى‌شود. در حال حاضر بسيارى از كشورهاى دنيا به پنبه كاران در بخش كاشت و صادارت يارانه مى‌دهند، اما در ايران به دليل عدم حمايت از پنبه كاران توليد پنبه هرسال كاهش مى‌يابد.

در اين راستا مروج رييس انجمن نساجى همچنين به پيگيرى حل اين موضوع از طريق وزارت جهاد كشاورزى وصنايع و معادن اشاره كرد و گفت: پيگيرى‌هاى انجمن نساجى براى برگزارى جلسه باوزيرصنايع و يا جهاد كشاورزى به نتيجه نرسيد بنابراين مجبور شديم تا موضوع را با ستاد خبرى وزارت اطلاعات در جريان بگذاريم.

وى در اين باره گفت: هفته پيش سه بار درخواست وقت با زوير جهاد كشاورزى داشتيم كه ميسر نشد و حتى قرار شد براى مكالمه چند دقيقه‌اى با وزير صنايع و معادن نيز از طريق رييس دفترشان منتظر باشيم كه اين امر نيز ميسر نشد.

مروج تصريح كرد اين تصميم وزارت جهاد كشاورزى نشان مى‌دهد كه به ظاهر در اين وزارتخانه كسى اهميت پنبه را درك نكرده است و البته نبايد توقع داشت وزير به تمام مسائل كشاورزى واقف باشد ولى حتما معاونين وى بايد در جريان اين موضع باشند و وزير را يارى كنند.

رييس انحمن نساجى خاطر نشان كرد: مشخص نيست اين تصميم يه تصميم سياسى است يا صنعتى كه به يك باره يك مدير كل درباره ممنوعيت يك كالا اظهار نظر مى‌كند.

 
 

Things you can do from here:

 
 

--
برای دیدن تصاویر روی Display images below کلیک کنید.
------------
دریافت این پیام بدلیل ثبت نام شما در گروه است گروه Google Groups "Sohrab Arabi".
برای دیدن تصاویر ایکون Display images below را کلیک کنید.
---------
لطفآ اگر پس از اشتراک ایمیل های گروه را دریافت نکردید پوشه اسپم را نگاه کنید
واگر ایمیل های گروه آنجا بود ایمیل ها را از اسپم در بیاورید
Select the box to the left of the emails and
click "Not spam" button on the top.
کار دیگری هم که می توانید بکنید درست کردن فیلتر و استفاده از Label برای پیدا کردن ایمیل های گروه است
---------
برای ثبت نام در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به sohrab-arabi+subscribe@googlegroups.com
---------
جهت ارسال به این گروه، ایمیل را ارسال کنید به sohrab-arabi@googlegroups.com
---------
برای لغو ثبت نام در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sohrab-arabi+unsubscribe@googlegroups.com
---------
برای سایر گزینه ها، به این گروه مراجعه کنید در
http://groups.google.com/group/sohrab-arabi?hl=fa?hl=fa

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

CopyRight © 2006 - 2010 , GODFATHER BAND - First Iranian News Portal , All Rights Reserved