428The_Godfather_II_2The%20Godfather273TheGodfather2020305The_Godfather_II_1

Go English

جمعه، مهر ۰۲، ۱۳۸۹

[Persian Green Movement] هفته ای که گذشت

تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۸۹, ساعت ۲۱:۳۰

هفته ای که گذشت؛ ۷ روز نقض حقوق، ۷ روز ادعای آزادی مطلق

حمیدرضا ظریفی نیا

جـــرس: در هفته ای که گذشت، همچنان شاهد ادامه بازداشت، صدور و تایید احکام سنگین زندان و تبعید، افزایش فشار بر خانواده های زندانیان و مخالفان سیاسی، تهاجم به حقوق انسانی - اجتماعی شهروندان و همچنین نقض فاحش و سازماندهی شدۀ حقوق بشر در ایران بودیم؛ تا همزمان رئیس دولت در مصاحبه ها و تریبون های بین المللی (در جریان سفر به نیویورک) آنرا انکار نماید و ایران را مجددا "آزادترین" و مسئول ترین کشور دنیا معرفی کند، که رئیس دولتش همواره نگران مدیریت حاکم بر جهان و تضییع حقوق شهروندان کشورهای دیگر است.

 


محمود احمدی نژاد طی مصاحبه های خود در جریان ششمین سفر (سیری ناپذیر) به مجمع عمومی سازمان ملل، مجددا از آزادی های گسترده در ایران، عدم برخورد و بازداشت منتقدین و حتی برخورداری رهبران و فعالان منتقد، از آزادی کامل بیان و فعالیت سخن گفت.


و طی همین هفته بود که همسر یکی از شهدای جنگ، فرمانده کل سپاه و یکی از عوامل سرکوب مردم را مورد خطاب قرار داده و پرسید: "در این کشور که امثال شما آن را اداره می کنند، جایگاه کرامت انسان کجاست؟"


فشارهای مضاعف بر زندانیان سیاسی و خانواده های آنان
در اولین روز هفته ای که گذشت (شنبه ٢
۷ شهریور ماه)، نسرین ستوده، وکیل دادگستری و فعال جنبش زنان و عضو زندانیِ کمپین یک میلیون امضاء، توانست برای دومین بار خبر سلامتی خود را به خانواده اش بدهد؛ و همزمان همسر وی پس از فشارهای بسیار برای عدم مصاحبه با رسانه ها، به دادسرای اوین احضار شد.


طی هفته ای که گذشت، خواهر عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار و فعال حقوق بشری زندانی نیز، به شعبۀ پنجم بازپرسی زندان اوین احضار شد و طی جلسه بازپرسی، اتهاماتی چون "نشر اکاذیب، اجتماع و تبانی و اقدام تبلیغی علیه نظام" به وی تفهیم و با قرار کفالت موقتا آزاد شد.


همسر عیسی سحرخیز، روزنامه نگار زندانی، در نامه ای به دادستان تهران، ضمن برشمردن وضع نامساعد همسرش در زندان، خواستار اتخاذ ترتیباتی شد که از پیشرفت بیماری و تشدید ناراحتی و کسالت و درد و رنج یک انسان، مستقل از عقاید سیاسی‌اش، پیشگیری شود.
گفتنی است شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، روز جمعه ٢
۶ شهریورماه و در آستانه سفر محمود احمدی نژاد به نیویورک (جهت شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل)، در یک کنفرانس خبری در آن شهر شرکت کرده و صریحا از حکومت ایران خواسته بود اجازه دهد تعدادی از متخصصان گروه پزشکان بدون مرز به ایران بروند و زندانیان سیاسی را معاینه کنند.


گزارش ها در این هفته همچنین حاکی از آن بود که سیامك قادری روزنامه نگار و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی دربند ٢
۰۹زندان اوین برای اعتراف به مسائل غیر واقعی، تحت فشار قرار دارد. وی از عوامل افشای سرکوب های سال گذشته بر روی اینترنت بود. (صاحب وبگاه ایرنای ما)


طی هفته اخیر، خانواده محسن صفایی فراهانی، فعال سیاسی و از زندانیان جنبش سبز، اخبار منتشر شده در برخی از سایت‌های خبری پیرامون "اعطای مجوز از مدت‌ها قبل جهت انتقال فراهانی به بیمارستان" را تکذیب کردند.
صفایی فراهانی
۲۴ شهریور ماه از زندان اوین به یکی از بیمارستان‌های قلب تهران منتقل و پس از معاینات اولیه بستری شده است. وی روز پنجشنبه اول مهرماه، در حین انجام تست قلب، دچار ایست قلبی گردید.


مهسا امرآبادی، همسر مسعود باستانی، روزنامه‌نگار دربند می گوید "دادستان یک‌بار به من گفته بود من با دادن مرخصی موافقم؛ اما وزارت اطلاعات مخالفت می‌کند. وقتی دادستان کلان شهرتهران آنقدر مستقل نباشد که بتواند به زندانی مرخصی بدهد و مدام گوش به فرمان اطلاعات باشد، دیگر باید از چه کسی توقع داشته باشیم."
امرآبادی، که به زودی دادگاه خودش برگزار خواهد شد، درباره وضعیت همسر دربندش گفت: ‌‌من نگرانی درباره خودم ندارم. نگرانیم بیشتر بابت مسعود است؛ چون وقتی برای ملاقات وی رفتم، وضعیت جسمانی نامساعدی داشت.


بنا به گزارش های رسیده از زندان اوین، مسئولان آن زندان با نصب دوربین‌های مدار بسته در بند
۳۵۰، حرکات و رفتارهای زندانیان سیاسی-عقیدتی این بند را، به طور ۲۴ ساعته تحت کنترل مقامات امنیتی و قضایی قرار داده اند. روز یکشنبه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه دوربین ها در تمام اتاق ها، راهروها و سالن های بند نصب شده اند.


محمد شریف، وکیل هدی صابر(فعال ملی مذهبی زندانی)، طی نامه‌ای به دادستان تهران خواستار رسیدگی به وضعیت موکل خود شد.


تعیین وثیقه سه میلیارد تومانی برای اعطای مرخصی کوتاه مدت به دو زندانی سیاسی (عرب قبادی و آقایاری از زندانیان حوادث پس از انتخابات)، خانواده این زندانیان و همچنین وکلای آنها را شوکه کرده است .


دستگیری ها و ادامه بازداشت مخالفین
حمید محسنی، مسئول دفتر میرحسین موسوی، پس از گذشت هشت روز بازداشت و بیخبری، دوشنبه ٢
۹ شهریورماه، طی تماسی یک دقیقه ای با منزل، سلامتی خود را به خانواده اش خبر داد.


نوید محبی، وبلاگ‌نویس و فعال کمپین یک میلیون امضا روز
۲۷ شهریورماه بازداشت شد و از وی خبری در دست نیست.


نوشین احمدی خراسانی، پژوهشگر مسائل زنان و عضو کمپین یک میلیون امضا، که ٣١ شهریور ماه طبق احضاریه کتبی به دادسرای اوین مراجعه کرده‌ بود، تاکنون بازنگشته و از وضعیت وی اطلاعی در دست نیست.


با گذشت هشت ماه از بازداشت احسان عبده تبریزی، دانشجوی ایرانی مقیم انگلستان، وی همچنان بلاتکلیف و بدون برگزاری دادگاه دربند
۳۵۰زندان اوین به سر می برد .


از سوی دیگر منابع خبری گزارش دادند که مهدی فتاح بخش، یکی از زندانیان سیاسی حوادث بعد از انتخابات ریاست جمهوری، بدلیل عدم امکانات مالی خانواده جهت تامین وثیقه، از اعزام به مرخصی و معالجات پزشکی محروم می باشد.


روز پنجشنبه هفته اخیر عباس حکیم زاده، فعال دانشجویی دانشگاه امیرکبیر نیز، در آستانه بازگشایی دانشگاه ها به دادسرای زندان اوین احضار شد.


طی هفته ای که سپری شد، افشین حسین پناهی (برادر زندانی سیاسی انور حسین پناهی) توسط ماموران امنیتی بازداشت شد و دیگر گزارش ها حکایت ازآن دارد که رضا شهابی فعال کارگری محبوس در بند ٢
۰۹ زندان اوین، که در ٢٢ خردادماه سال جاری توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود، در آستانه چهارمین ماه از بازداشت موقت خود هم چنان در بلاتکلیفی به سر می برد.

 


صدور احکام قضایی و تایید احکام صادره
طی هفته اخیر، شعبه
۵۴ دادگاه تجدیدنظر تهران حکم صادره از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی مبنی بر محکومیت مجید توکلی به ۸ سال و نیم زندان را تایید کرد. تایید کامل حکم اولیه هشت سال و شش ماه حبس تعزیری این عضو انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر که در تاریخ ۱۶ آذر سال گذشته در پی سخنرانی در تجمع روز دانشجو در دانشگاه امیرکبیر بازداشت شده بود، به صورت تلفنی به محمدعلی دادخواه، وکیل وی ابلاغ شده است.
گفتنی است در پی دو جلسه دادگاه توکلی در شعبه
۱۵ دادگاه انقلاب طی دی ماه سال گذشته و صدور سریع حکم در همان ماه توسط قاضی صلواتی، مجید توکلی دانشجوی رشته کشتی سازی دانشگاه امیرکبیر با استناد به ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی به ۵ سال حبس تعزیری، به استناد ماده ۵۰۰ همان قانون به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به تحمل ۱ سال حبس تعزیری و به استناد ماده ۵۱۴، به اتهام توهین به رهبری به ۲ سال حبس تعزیری و به استناد ماده۶۰۹ به اتهام توهین به رییس‌جمهور به تحمل ۶ ماه حبس تعزیری محکوم شد. علاوه بر این مجید توکلی به استناد ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، ۵ سال محروم از فعالیت‌های سیاسی و ۵ سال ممنوع‌الخروج از کشور گردید.


این در حالی بود که بارها ادعا شده است "احدی به دلیل انتقاد و اهانت به رئیس دولت در زندان نمی باشد ."


شیوا نظرآهاری، روزنامه نگار و فعال حقوق بشری که اخیرا از زندان آزاد شده، از سوی قاضی پیرعباسی، رییس دادگاه شعبه
۲۶ دادگاه انقلاب به شش سال حبس توام با تبعید در زندان ایذه محکوم شد.
این فعال حقوق بشرِ
۲۶ ساله که نزدیک به یک سال در زندان اوین به سر بُرد، در دادگاه به اتهام محاربه، تبانی و اجتماع برعلیه امنیت ملی، اخلال در نظم عمومی و تبلغ علیه نظام محاکمه شد.
وی در سال
۸۸ و درست یک روز بعد از انتخابات ریاست جمهوری، دستگیر و روانه زندان اوین شد. اما پس از سه ماه با قرار وثیقه دویست میلیون تومانی آزاد گردید. وی بار دیگر در ۲۹ آذرماه وقتی برای شرکت در مراسم تشییع جنازه آیت الله منتظری عازم قم بود دستگیر و زندانی شد.
طی همین هفته، فعالان حقوق بشریِ موسسه خانه آزادی، خواستار لغو حکم زندان و شلاق شیوا نظر‌آهاری شدند.


فرشاد دوستی پور از فعالین سابق انجمن اسلامی دانشگاه بوعلی همدان و فعال دانشجویی کرد، به دو سال حبس تعزیری محکوم گردید.


صالح نقره‌کار مدیر سابق روابط عمومی دادستانی کل کشور و خواهرزاده زهرا رهنورد نیز، روز شنبه ٢
۷ شهریور به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد.


همچنین نظام حسن پور، زندانی سیاسی که اکنون در بند
۳۵۰ زندان اوین به سر می برد ، تنها بر اساس عکسی که گفته می شود در روز عاشورا از وی گرفته شده توسط ریاست شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب محکوم به شش سال حبس تعزیری شد.


طی همین هفته، همزمان با حضورعمادالدین باقی در دادگاه برای رسیدگی به پرونده انجمن دفاع از حقوق زندانیان، وی در پرونده مربوط به مصاحبه با مرحوم آیت الله منتظری، به شش سال زندان محکوم شد. در حال حاضر وی پس از چهار و سال و نیم تحمل حبس، به هفت سال زندان و پنج سال محرومیت از فعالیتهای رسانه ای و مدنی محکوم شده است.


همچنین محل تبعید ضیا نبوی که به ده سال حبس در تبعید و مجید دری که به شش سال حبس در تبعید محکوم شده بودند، از زندان ایذه به زندان کارون اهواز تغییر یافت و روز پنج‌شنبه (اول مهر) به زندان اهواز تبعید شد.
هر دو این دو نفر، از فعالان دانشجویی بازداشتی می باشند.


طی هفته ای که گذشت، حکم پنج سال حبس تعزیری مهدی محمودیان عضو جبهه مشارکت نیز، در دادگاه تجدیدنظر تایید و به وکیل وی ابلاغ گردید. (وی اولین افشا کننده بازداشتگاه کهریزک بود)


همچنین سعید حائری عضو کمیته دفاع از حقوق شهروندی ستاد مرکزی مهدی کروبی و فعال حقوق مدنی به دو سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.


فاطمه نصیرپور سردبیر نشریه دانشجویی "آذربایجان قادینی" و عضو تشکل دانشجویی توقیف شده آرمان دانشگاه آزاد تبریز، از سوی دادگاه انقلاب مرند به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.


مجلسی که در راس امور می بود
روز شنبۀ هفته ای که گذشت، محمود احمدی نژاد با ادعای اینکه "قوه مجریه قوه اول کشور است"، این سخن که "مجلس در راس امور است" را مربوط به دوران گذشته دانست که امروز مناسبتی در این زمینه وجود ندارد.
رئیس دولت تفکیک بین قوای سه گانه کشور را نیز، موضوعی "غربی"و غیر قابل قبول ذکر کرد.


این اظهارات رئیس دولت، در تمام طول هفته، با واکنش تند نمایندگان مجلس روبر شد تا نظرات وی را در جهت ایجاد استبداد و دیکتاتوری دانسته و به طعنه "تمردهای رئیس دولت از قانون" را خاطرنشان کنند و بگویند "با احمدی نژاد موافقیم، این مجلس هشتم است که در راس امور نیست."
البته محمدرضا باهنر خاطرنشان کرد: مجلس می تواند در هر صورت بحث عدم کفایت رئیس دولت را طرح کند.


هشدار به خبرگان و وظایف آن
روز شنبه ٢
۷ شهریور ماه، نامۀ مهدی کروبی به هاشمی رفسنجانی نیز منتشر شد که یادآوریِ وظیفۀ نظارتی آن مجلس به ریاست آن بود. کروبی گلایه کرده بود که چرا نمایندگان مجلس خبرگان، به مهمترین وظیفه خود که نظارت بر اعمال و رفتار رهبر و نهادهای زیر نظر رهبری است، آن طور که باید عمل نمی‌کنند تا مانع بروز فساد در ارکان نظام گردند.
وی همچنین با اشاره به دخالت آشکار نظامیان در عرصه سیاست و اقتصاد، خاطرنشان کرد که "آیا این روش، کشور را به سراشیبی سقوط و انحطاط رهنمون نمی کند؟"


نامه هاشمی به رهبری، آغازگر حوادث سال گذشته بود
مهدی طائب، برادر حسین طائب فرمانده سابق بسیج و معاون فرمانده کل سپاه پاسداران، روز دوشنبه ٢
۹ شهریورماه در گفت و گویی با نشریه همشهری در خصوص حوادث پس از انتخابات سال گذشته ادعا کرد "در جریان آن وقایع، هاشمی رفسنجانی دخیل بود و نامه‌ای که وی به رهبری نوشت، آغازگر ماجراها بود. اینکه خود هاشمی، فرزندانش و همراهانش از جریان سبز یا موسوی حمایت می‌کردند، قابل انکار نیست."


در اواخر هفته، هاشمی رفسنجانی تاکید کرد "قدر این مردم را باید بدانیم و لذا تسلیم حق و با مردم باشیم، زیرا بریدن از این مردم مثل بریدن از خداست كه این امر مساوی با از دست دادن همه چیز است."

 

جرمش این بود که اسرار هویدا می کرد
بنا به اظهارات روز یکشنبه (٢
۸ شهریورماه) همسر احمد قابل، پژوهشگر دینی و زندانی عقیدتی، وی از زمان بازداشت اخیر خود تا کنون، در بند قرنطینه زندان وکیل آباد مشهد به سر می برد. قابل، چندی پیش در حالیکه در مرخصی موقت از زندان به سر می برد، دست به افشای اعدام زندانیان عادیِ زندان وکیل آباد مشهد زد و مجددا احضار و زندانی شد.
این پژوهشگر دینی و نویسنده، رخدادهای آن زندان را، تحت عنوان "آنچه گذشت و آنچه باید گفت"، در
۱۴ بند نوشته و در اختیار دیگران گذاشته بود.


همزمان خانواده کاظمینی بروجردی، روحانی ناراضی محبوس، در نامه ای به دبیر کل سازمان ملل متحد، خواستار رسیدگی به نقض حقوق بشر و وضعیت زندانیان سیاسی در ایران شدند.

اردشیر امیرارجمند، مشاور میرحسین موسوی، روز یکشنبه ٢۸ شهریورماه، با اشاره به آزادی سارا شورد، شهروند آمریکایی زندانی در ایران و ادعای انسان دوستی محمود احمدی نژاد، خاطر نشان کرد "اگر مرام شما انسان‌دوستی است، چرا صفایی فراهانی با بیماری قلبی شدید، نه تنها از آزادی، بلکه از معالجه مناسب نیز محروم است؟ آیا خانم شرود تنها زندانی بیمار در ایران بود؟ آیا مسئله انسان‌دوستی است یا تلاش برای معامله و چراغ سبز نشان دادن برای سفر آقای احمدی‌نژاد پس از خرابکاری‌های مکرر در مناسبات بین‌المللی کشور و رجزخوانی‌های عوام‌فریبانه و بی‌پایه و اساس؟


از تقصیر مسببان اصلی جنایات کهریزک نگذرید
آیت الله جوادی آملی، روز یکشنبه ٢
۸ شهریورماه، از اولیای دم جانباختگان بازداشتگاه کهریزک (در حوادث پس از انتخابات) خواست که از تقصیر مسببان اصلی نگذرند. وی خاطرنشان کرد "عفو خوب است اما نباید از مسئولان قضاییِ این اتفاقات گذشت، مظلوم واقع نشدن هنر است."


خودسرها کیستند؟ گروههای خشن حامی رهبری یا منتقدین مورد حمله؟
در هفته ای که گذشت، علی عسگری، مشاور و رابط پارلمانی مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام تاكید‌ كرد: كمترین اقدام فوری و تعیین‌كننده برای ایجاد وحدت عملی در جامعه، مبارزه و مقابله با جریان خودسر است.
عسگری با تاكید بر اینكه نمی‌شود از در و دیوار كسی بالا رفت خشونت و ضرب و شتم به كار برد و شعار وحدت هم داد، اضافه كرد: راه ایجاد وحدت مقابله و مقاومت در برابر افراد خودسر و قانون‌شكن است .


در همین هفته (دوشنبه ٢
۹ شهریورماه) محمد خاتمی نیز به انتقاد از عدم برخورد با خودسرها پرداخت و هشدار داد که جریانی که به نام دفاع از انقلاب و خالص سازی آن، اقدام به حذف اصلاح‌طلبان و بسیاری از اصولگرایان کرده و می‌کند، در مقابل رهبری و نظام نیز خواهد ایستاد. وی تاکید کرد "مشکل چماقداران، برداشت فاشیستی از اسلام است."


اما محی الدین حایری شیرازی، امام جمعه سابق شیراز و عضو مجلس خبرگان رهبری، پیرامون برخی اظهارات در نقد لباس شخصی ها و آمرین آنها، سخنان هاشمی رفسنجانی در تقبیح لباس شخصی ها و اینكه "گروه‌های خودسر سمی برای كشور هستند" را مورد حمله قرار داد و مدعی شد "هاشمی به كسانی كه در مقابل رهبر می‌ایستند خودسر گفته است، زیرا هر گروهی كه در مقابل مقام رهبری باشد، گروه خودسری است."


تداوم نقض حقوق بشر و واکنش فعالان سیاسی- مدنی
در همین هفته جمعی از فعالان سیاسی و اجتماعی ایران، با امضای بیانیه‌ای که به امضای
۲۲۰ نفر رسیده بود، نسبت به برخورد با زندانیان، عدم ارائه مرخصی، وضعیت نامناسب بهداشت و تغذیه، عدم تفکیک زندانیان بر اساس جرم و به نقض حقوق زندانیان اعتراض کردند.
فعالان سیاسی- مدنی خاطرنشان کردند که "جامعه ایران و افكار عمومی جهانیان انتظار دارد مسوولان قوه قضائیه برای یک‌بار هم كه شده، وضعیت زندانیان سیاسی را بررسی نمایند تا مشخص شود چه تعداد از بازداشت شدگان یک‌ساله اخیر، تحصیلات عالیه و یا تجربه مدیریت و خدمات ارزشمندی در سطوح کلان کشور دارند؟ آیا محبوس نگهداشتن این افراد با زندانیانی که با جرایم قتل، تجاوز، سرقت و مواد مخدر به زندان افتاده‌اند، در راستای اصول كرامت انسانی و منافع ملی قرار دارد؟
در بند زنان زندان اوین بحران عظیم‌تری وجود دارد و زندانیان عقیدتی و سیاسی زن در این بند که آن را بند متادون می نامند حتی از بسیاری از حقوق و امکانات سایر بخش‌های زندان نیز بی بهره‌اند."


در اواخر همین هفته نیز، جمعی (بالغ بر
۴٢۰ نفر) از فعالان حقوق بشر و حوزه زنان، با امضای نامه‌ای ضمن محکوم کردن بازداشت نسرین ستوده، خواستار آزادی بی‌قید و شرط وی شدند. امضا کنندگان این نامه، با تاکید بر این که "دفاع از حقوق بشر جرم نیست"، آورده‌اند: مطالبه اصلی ستوده در دادسراها و دادگاه‌ها، تضمین حقوق موکلانش بوده و عجبا که تاوان طلب کردن قانون، آن هم به اتکای اندک ماده های قانون حقوق شهروندی، بازداشت و زندان است.


در ادامه واکنش ها به افزایش فشارهای امنیتی بر رهبران جنبش سبز و تهدیدات صورت گرفته علیه آنان، جمهوریخواهان ملی ایران نیز، طی صدور بیانیه ای نسبت به اقدامات اخیر نیروهای امنیتی و همچنین لباس شخصی ها اعتراض کردند.


فشار بر فعالان سیاسی پایان ندارد
در هفته ای که گذشت، همچنین مدیرکل سیاسی وزارت کشور اعلام کرد که "بنیاد باران پروانه فعالیت حزبی از وزارت کشور ندارد."
گفتنی است بنیاد آزادی، رشد و آبادانی ایران (باران) به مدیریت سیدمحمد خاتمی دارای شخصیت حقوقی مستقل و غیرانتفاعی است و در همه عرصه های مختلف، از جمله آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فعالیت می‌کند.
محمد خاتمی در پاسخ به شایعه سازی برخی حامیان دولت، خاطرنشان کرد "بنیاد باران حتی یک ریال از کسی کمک مالی نگرفته است."
در پی انتشار اظهارات محمدعلی رامین، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، در اتهام زنی به بنیاد باران و محمد خاتمی و پیرامون لزوم محدود ساختن فعالیت های اصلاح طلبان و بازداشت و محاکمه آنان، دفتر وی با انتشار اطلاعیه‌ای، سخنان وی را محرمانه و انتشار آن را غیرقانونی خواند.
طی همین هفته جعفر شجونی عضو جامعه روحانیت مبارز تهران و حزب موتلفه، خواستار انحلال تمامی تشکل های اصلاح طلب شد.


همسر شهید باکری به فرمانده کل سپاه: شـما به امانت شهدا خیانت کـــردید/
شرح واقعه تاسف بار هفته و واکنش های مختلف

همسر شهید حمید باکری، در آستانه سی و یکم شهریور ماه و سالگرد آغاز جنگ هشت ساله با عراق، طی نامه‌ای خطاب به سردار جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران، از وی به دلیل "خیانت در امانت" گلایه کرد و پرسید "در این کشور که امثال شما آن را اداره می کنند، جایگاه کرامت انسان کجاست؟"
خانواده باکری و خانواده شهید همت، در سالروز آغاز جنگ، با مهدی کروبی دیدار کردند؛ اما بدنبال ماموران امنیتی مانع دیدار آنها با میرحسین موسوی شدند.
پس از آن، خانواده شهیدان باکری و همت هنگامی که قصد ملاقات با مهدی کروبی را داشتند با اسپری گاز اشک آور مورد حمله نیروهای لباس شخصی قرار گرفتند و در جریان این حمله پسر شهید باکری بازداشت و بعد از ساعاتی آزاد شد.
از ظهر روز سه‌شنبه همین هفته، تلفن های منزل مهدی کروبی به طور کامل قطع شده بود.


در ادامه واکنش ها نسبت به این اقدامات، محمد خاتمی، طی تماسی تلفنی با خانواده های همت و باکری، از آنها بدلیل حملات و بی حرمتی های اخیر نیروهای امنیتی، دلجویی کرد.


زهرا رهنورد نیز با صدور بیانیه‌ای این عمل را به شدت تقبیح کرد و خطاب به حکومت خاطرنشان ساخت "هیچ می دانید به کجا رسیده اید؟ پس از خشونت، کشتار، شکنجه و زندانی کردن فرزندان ملت توسط قدرتمداران کینه توز، اینک نوبت خانواده شهداست که مشخصا به عنوان دست مریزاد ایثارهای آن جوانان پاکباخته، به اهانتی ننگین به خانواده های باکری و همت منتهی شد... شما به جای مصاف با دشمن، به جنگ با ملت رفتید..."


در همین هفته، فخر السادات محتشمی‌پور، همسر مصطفی تاجزاده، در نامه‌ای خطاب به فرمانده سپاه پاسداران: اعمال همکاران شما، خاطر همه پاسداران واقعی را آزرد.
مصطفی تاجزاده نیز که چندیست به دلیل شکایت از کودتاگران نظامی در قرنطینه زندان اوین همراه با محمد نوری زاد به سر می برد، روز چهارشنبه
۳۱ شهریورماه در ملاقات کابینی با همسرش در رابطه با رد سخنان اخیر احمدی نژاد در نیویورک، بار دیگر تاکید کرد که ایرانیان استبداد را برنمی تابند.


خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا)، با انتشار گزارشی، از دستگاه قضایی به دلیل انتشار نامه زندانیان سیاسی انتقاد کرد و خواهان جلوگیری از امکان خروج این دست نامه‌ها از زندان و انتشار آن‌ها شد.


دلجویی از آسیب دیدگان حوادث سال قبل
زهرا رهنورد، نویسنده و استاد دانشگاه، در دیدار خانواده امید یاوری از بازداشت شدگان روز عاشورا و یکی از زندانیان گمنام جنبش سبزتاکید کرد که ظلم و ستم بر مردم و جوانان بی پاسخ نمی ماند.
رهنورد طی همین هفته پس از دیدار با خانواده بهار هدایت، عضو شورای مرکزی تجکیم وحدت و فعال جنبش زنان که با حکم سنگین نه سال و نیم حبس تعریزی از سوی دادگاه انقلاب روبرو شده، نامه ای کوتاه خطاب به وی نوشت و وی را به پایداری فراخواند.
خانم رهنورد در ادامه دیدارهای خود با خانواده شهدا و همچنین زندانیان حوادث پس از انتخابات، به منزل شهید علی حسن پور، یکی از شهدای جنبش سبز رفت.


روز دوشنبه هفته ای که گذشت، آیت الله بیات زنجانی، با بیان اینکه "مشکل دوران ما کم ظرفیتی ها می باشد"، خاطرنشان کرد "مشکل ما، مشکل عقلانیت و ظرفیت تحمل آراء و نظرات مخالف است."


در همین هفته تعدادی از اعضای پارلمان اروپا در نامه‌ای به اعضای کمیسیون امور خارجه و توسعه این پارلمان، سه تن از زندانیان سیاسی در داخل ایران را به عنوان کاندیدا برای دریافت "جایزه سالیانه ساخاروف" عنوان کردند.


جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی بعد از انتخابات، روز دوشنبه ٢
۹ شهریورماه، طی دیداری با هاشمی رفسنجانی، به بیان مشکلات و سختی های خود پرداخته و خواستار رسیدگی مسئولان به وضعیت زندانیان سیاسی شدند.


غریوی در هشدار به حاکمیت
فراخوان به ندای الله اکبر از سوی برخی سایت های حامی جنبش سبز، با استقبال خوب شهروندان تهرانی در دوشنبه شب مواجه شد.


دروغی که می گوید و واکنشهایی که می شود
روز سه شنبه هفته ای که گذشت، در واکنش به اظهارات اخیر محمود احمدی نژاد در مصاحبه تلویزیونی با یک شبکۀ آمریکایی، مبنی بر اینکه "سکینه آشتیانی هرگز به سنگسار محکوم نشده و این خبر نیز ساختگی و ناصحیح بوده است"، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، با صدور بیانیه ای و انتشار تصویر حکم سنگسار صادرۀ دادگاه برای آشتیانی، ادعای رئیس دولت را رد کرد و از جامعه جهانی خواستار اعتراض در برابر نقض حقوق بشر در ایران شد.


محمود احمدی نژاد در جریان سومین روز حضور خود در نیویورک و طی مصاحبه با مجری شبکه ١٣ تلویزیون آمریکا، ضمن ادعای مجدد اینکه "واقعا درایران آزادی به معنای واقعی آن وجود دارد"، پیرامون روند و نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته مدعی شد "میرحسین موسوی و مهدی کروبی در انتخابات نامزد بودند که رای نیاورند و مردم را به آشوب و درگیری تشویق كردند که باعث شد تعدادی پلیس هم كشته شود. " احمدی نژاد همچنین در گفتگو با تلویزیون روسیه گفت "ملت ایران به دنبال حل مشكل ایران نیست بلكه رفع مشكلات جهان را پیگیری می‌كند. "


محمود احمدی‌نژاد در طول تمام روزهای هفته ای که گذشت، طی مصاحبه های خود مکررا مدعی شد "در ایران هیچ‌کس به خاطر تظاهرات بازداشت نشده و زندان نرفته است...آزادی در حد اعلی وجود دارد... ایران بزودی در رده اقتصادهای برتر جهان قرار خواهد گرفت و ..."

 

در طول سفر رئیس دولت به نیویورک، همواره گروهی از حامیان جنبش سبز، گروههای مخالف سیاسی، فعالان حقوق بشری و همچنین مخالفان حضور احمدی نژاد در نیویورک، اعتراضات مختلفی را سازماندهی و برگزار کردند.


همزمان با سفر محمود احمدی نژاد به نیویورک جهت شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، محمد مصطفایی، فعال حقوق بشری و وکیل مدافع تعدادی از متهمان سیاسی و اجتماعی ایران، در نامه ای خطاب به دبیر کل سازمان ملل، مواردی از نقض مستمر و سازماندهی شدۀ حقوق بشر در ایران را برشمرده و خواستار اقدام عملی سازمان ملل جهت توقف این روند در ایران شده بود.


همزمان با حضور احمدی نژاد در سازمان ملل، گروهی از خانواده های زندانیان سیاسی، در نامه ای به دبیر کل سازمان ملل از او خواستند اکنون که احمدی نژاد در سازمان ملل حضور دارد از او در خصوص عملکرد دولت در حوزه حقوق بشر و زندانیان سیاسی سوال کند.


جمعی از روزنامه نگاران ایرانیِ تبعیدی، شامگاه پنجشنبه اول مهرماه، با نگارش نامه ای خطاب به محمود احمدی نژاد، به دروغ پردازی های وی مبنی بر وجود آزادی در ایران اعتراض کرده و از وی خواستند تا برای اثبات حقانیت صحبت هایش به روزنامه نگاران ایرانی نیز فرصت پرسش از او را فراهم آورد.


مادر هنگامه شهیدی، فعال مطبوعاتی زندانی نیز خاطرنشان کرد: احمدی‌نژاد به جای مانور جهانی برای سارا شورد، به بچه‌های این مملکت کمک کند.


دانشگاه زنده است
در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید و بازگشایی دانشگاهها، ٢٨ تن از دانشجویان دربند در زندان های اوین و رجایی شهر با انتشار بیانیه ای اعلام کردند تلاش برای به انقیاد کشیدن و یکدست سازی دانشگاه، در قالب یک انقلاب فرهنگی جدید، پروژه ای پیشاپیش شکست خورده است.


همچنین به همین مناسبت، مجید توکلی دانشجوی زندانیِ دانشگاه پلی تکنیک، با ارسال پیامی از داخل زندان، دانشگاه را "موتور محرکه حرکت های مردم و همیشه پویا و زنده" ذکر کرد و خاطرنشان ساخت "کاخ استبداد دیر زمانی است به لرزه در آمده و زوال قرائت فاشیستی و نابودی استبداد دینی فرا رسیده است."


مجید دری، دانشجوی زندانیِ محروم از تحصیل نیز، به مناسبت آغاز سال تحصیلی و بازگشایی دانشگاهها نامه ای را خطاب به محمود احمدی نژاد نوشته و به وی خاطرنشان کرد "خبر بدی برایت دارم، مهر رسید!"


در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها، تشکل های دانشجویان ایرانیِ خارج از کشور، با انتقاد از تشدید فشار بر رهبران جنبش سبز، تهدید و تداوم بازداشت فعالان دانشجویی کشور و همچنین حاکمیت فضای رعب بر جامعه و دانشگاههای کشور، از رهبران جنبش حمایت کرده و همگامی خود را با جنبش دانشجویی داخل کشور اعلام داشتند.


معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت، درباره احکام انضباطی دانشجویان علوم پزشکی در سال تحصیلی جدید مدعی شد: بر اساس احکام شورای مرکزی انضباطی دانشجوی محروم از تحصیل به دلیل فعالیت‌های سیاسی برای سال تحصیلی جدید نداریم.


انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز، طی حکمی از جانب هیئت نظارت دانشگاه، به دلیل آنچه انتساب به طیف علامه دفتر تحکیم وحدت خوانده شده، غیر قانونی اعلام گردید و با حضور مامورین حراست دفتر آن تشکل دانشجویی منتقد پلمپ شد.


پایگاه خبری موج زنده، ارگان شعب استانی ادوار تحکیم وحدت، آغاز به کار کرد و همزمان نخستین شمارۀ خبرنامه «کلـــمه»، از روز پنجشنبه اول مهـــرماه
۸۹، در یک صفحه کاغذی منتشر شد و روی خروجی وب و در اختیار کاربران نیز قرار گرفت.


ترور مشکوک دو پزشک
عبدالرضا سودبخش عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، شامگاه ٣
۰ شهریورماه، در مقابل مطب شخصی خود در بلوار کشاورز از طرف افراد ناشناس ترور شد و با ضرب گلوله درگذشت.
این استاد دانشگاه، در یکی از مصاحبه های خود با شبکه های خارجی، از وضعیت نگران کننده ایدز در ایران خبر داده بود.

در کمتر از بیست و چهار ساعت، دومین دکتر متخصص در تهران مورد اصابت گلوله قرار گرفت. غلامرضا سرابی متخصص داخلی قلب، چهارشنبه شب در بیرون از مطب خود با شلیک تیر مجروح و در آی سی یو بستری شد.
وی روز دوم مهرماه درگذشت.


طنز هفته
سردار محمد شعبانی، جانشین مجتمع دانشگاهی دانشگاه امام حسین (وابسته به سپاه پاسداران) ادعا کرد: زنان بدحجاب و بی بندوبار كه در حوادث پس از انتخابات دستگیر شدند، اعتراف كردند كه هفته‌ای سه هزار دلار پول به حسابشان واریز می‌شده تا بی‌حجاب به خیابان‌ها بیایند.


گفتنی است طبق گزارش منابع حقوق بشری، طی شهریور ماه
۱۳۸۹، ۹۸ نفر از فعالان سیاسی، مدنی و شهروندان ایران در نقاط مختلف کشور بازداشت شده‌اند.

 

 

--
شما به این دلیل این پیام را دریافت کرده اید که در گروه Google Groups "Persian Green Movement" مشترک شده اید.
جهت پست کردن مطلب به این گروه، ایمیلی به newourvotes@googlegroups.com ارسال کنید.
جهت لغو اشتراک از این گروه، ایمیلی به newourvotes+unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
برای گزینه های دیگر، از این گروه در http://groups.google.com/group/newourvotes?hl=fa دیدن کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

CopyRight © 2006 - 2010 , GODFATHER BAND - First Iranian News Portal , All Rights Reserved