428The_Godfather_II_2The%20Godfather273TheGodfather2020305The_Godfather_II_1

Go English

دوشنبه، مهر ۰۵، ۱۳۸۹

{مدیران ایران} خبرنامه برای modiriran@googlegroups.com - 3 پیام در 3 موضوع

گروه: http://groups.google.com/group/modiriran/topics

    "a.khoei" <yaeghoubzadeh@stpc.ir> Sep 22 03:15PM +0330 ^
     
    اهميت ارزيابي
     
     
    در عصر كنوني، تحولات شگرف دانش مديريت وجود نظانم ارزيابي را اجتناب ناپذير نموده است. بگونه‌اي كه فقدان ارزيابي در ابعاد مختلف سازمان از اعم از ارزيابي استفاده از منابع و امكانات، كاركنان، اهداف و استراتژي‌ها، به عنوان يكي از علائو بيماريهاي سازمان قلمداد مي‌شود. هر سازمان به منظور آگاهي از ميزان مطلوبيت و كيفيت فعاليت‌هاي خود بلاخص در محيط هاي پيچيده پويا، نياز مبرم به نظام ارزيابي دارد. از سوي ديگر فقدان وجود نظام ارزيابي و كنتذل در يك سيستم به مبناي عدم برقراري ارتباط با محيط درون و برون سازماني تلقي مي گردد كه پيامدآن كهولت و نهايتاً مرگ سازمان است.
     
    ارزيابي عملكرد مي تواند بازخورد لازم را در موارد زير ارايه دهد:
     
    1- ميزان اجراي موفقيت آميز سياستهاي تدوين شده.
     
    2- ميزان تدوين صحيح سياستها.
     
    3- ارايه شاخص رشد سازماني.
     
    4- كسب اطلاعات از وضعيت موجود سازماني و اينكه در چه مرحله از دستيابي به اهداف است.
     
    5- شناسايي موارد بهبود عملكرد يا نقاطي كه نيازمند بهبود هستند يا بايستي براي تأمين نيازهاي فعلي يا آتي ساختار سازمان تنظيم شوند.
     
    6- كارايي و اثر بخشي برنامه‌ها و فعاليت‌ها
     
    7- اطمينان از روند مستمر بهبود عملكرد
     
    8- شناخت مشكلات، فرصت‌ها و محدوديت‌ها
     
    9- چشم انداز آينده و سمت و سوي برنامه‌ها در فضاي ملي و بين المللي
     
    10- نحوه تخصيص منابع و امكانات و منابع انساني و ميزان مشاركت كاركنان در اجراي برنامه مصوب.
     
    11- ميزان پاسخگويي1.
     

     

     
     
    اهداف ارزيابي عملكرد
     
     
    1- كنترل مداوم جريان امور در سازمان و استقرار چرخه مديريت بهره‌وري
     
    2- شناسايي نقاط ضعف و قوت و مشكلات سازمان و تلاش در جهت شكوفايي و افزايش قابليت‌ها و اصلاح فعاليت‌ها.
     
    3- بهبود تصميم‌گيري در مورد حوزه و عمق فعاليت‌ها، برنامه ها و اهداف آينده دولت
     
    4- بهبود تخصيص منابع و استفاده بهتر از امكانات و منابع انساني در جهت اجراي برنامه‌هاي مصوب.
     
    5- ارتقاي پاسخگويي در مورد عملكرد برنامه‌ها
     
    6- ارتقاء توانمندي سازمان در ارايه كمي و كيفي خدمات و رقابت پذيري در فضاي ملي و بين‌المللي1 و هدف نهايي از ارزيابي عملكرد، افزايش كارايي واثر بخشي سازمان است.
     
    از ديدگاه ديگر مقصود عمده از ارزيابي در سازمانهاي دولتي شامل موارد زير است:
     
    - شناسايي هدفها و وظايف سازمان و واحدهاي سازماني ان.
     
    - شناسايي برنامه فعاليت‌هاي سازمان
     
    - شناسايي نحوه هدايت افرادي كه كار در سلسله مراتب سازماني خدمت مي‌كنند و بررسي ميزان اختيارات آنان در با توجه به حدود و وظايفي كه بر عهده دارند.
     
    - بررسي نحوه هماهنگ بودن سازمانها با واحدهاي سازماني در جهت نيل به هدف مطلوب.
     
    - شناسايي وسايل و امكاناتي كه براي انجام دادن كار در اختيار دارند و هزينه سازمان.
     
    - شناسايي اين مسأله كه به سازمان و افراد با توجه به منابع، امكاناتي كه در اختيار دارند و هزينه‌اي كه به مصرف مي‌رسانند تا چه حدود در ريدن به هدفهاي مطلوب سازمان كوشش مي‌كنند.
     
    - تعيين موانع و مشكلات و مسائل موجود2.
     
    بطور كلي مي‌توان مقصود از اجراي برنامه ارزيابي را شناسايي وضع موجود، تعيين نقاط ضعف و قوت در ايفاي وظايف و مسئوليتها، تعيين و تشخيص احتياجات آموزشي، راهنمايي و ارشاد سازمانها در بهبود وضع كار آنها دانست و در حقيقت هدف اصلي بايد راهنمايي و ارشاد سازمان باشد و به اين ترتيب درجه كارآمدي و بازده كار سازمان بالا خواهد رفت.
     

     
    1- الگوي فرايند تحليل سلسله مراتبي AHP
     
    2- الگوي كارت امتياز متوازن BSC
     
    3- الگوي تحليل پوششي داده‌ها (DEA)
     
    4 -الگوي برنامه ریزی آرمانیGoal Programing GP) ) که کاربرد آن برای بهینه سازی چندین عامل بطور همزمان با یک مساله چند منظوره است.
     
    5- الگوي مهندسي مجدد (Reengineering)
     
    6- الگوهاي مميزي كيفيت و مديريت كيفيت جامع (TQM,ISO)
     
    8- الگوي اعتبارسنجي داخلي و خارجي
     
    9- لايحه عملكرد و نتايج دولت،‌آمريكا(GPRA)
     
    10- الگوي بنج‌ماركينگ
     
    11- الگوي مثلث عملكرد سازماني
     
    12- الگوي فيشر
     
    13- الگوي سنجش كارايي و اثربخشي
     
    14- الگوي مبتني بر اقتضائات استراتژيك
     
    15- "‌مدل برتري سازماني EFQM "
     
    16- الگوي تركيبي تصميم‌گيري متوالي
     
    الگوی تحلیل سلسله مراتبی (AHP) که در فوق مختصر شرحی داده شد، الگوی کارت امتیاز متوازن Balance Score Card BSC)B) بنای این الگو ایجاد حلقه اتصال مدیران با عملکرد امروزین به اهداف فردای آنهاست.
     

     
    الگوی تحلیل پوششی داده ها Data Envelopment Analysis (DEA)A ، این مدل ریاضی را برای تاویل و شفاف سازی حدود علی و معلولی بهره وری با تحلیلهای واقع بینانه تدارک دیده شده است.
     
    الگوهای سیستم های کیفیت (ممیزی کیفیت ISO ، مدیریت کیفیت جامع (TOM)،
     
    الگوی مهندسی مجدد (Re-engineering)،
     
    مدل ترازیابی و الگوسازی (Benchmarking)،
     
    الگوی سنجش کارایی و اثربخشی،
     
    الگوی هوشین کانری،
     
    الگوی برتری سازمانی بنیاد کیفیت اروپایی
     
    European Foandation Quality Mangement EFQM)M) که به تبعه آن جایزه ملی کیفیت ایران
     
    Iran National Quality Award (INQA)A) نیز تدوین گردیده است.
     

     

     
    "‌مدل برتري سازماني EFQM "
     
    (European Foundation for Quality Management) مدلي براي ارزيابي عملكرد كه در كشورهاي اروپايي پايه‌گذاري شد كه اصول و مفاهيم اصلي آن با اصول و مفاهيم TQM مشتركات زيادي دارد.
     
    مفاهيم اصول برتري در مدل (EFQM)
     
    مدل (EFQM) چهارچوبي غيرتجويزي است كه وجود راههاي زيادي را براي دسترسي به برتري پايدار تأييد مي‌كند.
     
    در حمايت از اين رويكرد غيرتجويزي يك دسته مفاهيم اصلي وجود دارد كه ذيلاً توضيح داده مي‌شود در ضمن به اين نكته بايد توجه كرد كه مقاصد پيچيده‌اي در رابطه با اين مفاهيم وجود ندارد و فهرست‌كردن آنها به معني جامعيت آنها نيست و همراه با توسعه و بهبود يك سازمان برتر تغيير خواهند كرد.
     

     
    نتيجه‌گرايي
     
    برتري بستگي به ايجاد توازن و ارضاي نيازهاي تمامي ذي‌نفعان مرتبط با سازمان دارد.(‌پرسنل استخدام شده مشتريان تأمين‌كنندگان و جامعه در حالت كلي به علاوه كساني كه منافع مالي در سازمان دارند جزو ذي‌نفعان مي‌باشند).
     
    تمركز بر مشتري
     
    مشتري قضاوت‌كننده نهايي كيفيت محصول و خدمات مي‌باشد لذا، وفاداري مشتري ، دسترسي به سهم بازار و حفظ آن به بهترين شكل ممكن،‌از طريق تمركز دقيق بر روي نيازهاي بالفع و بالقوه مشتريان امكان‌پذير است.
     
    رهبري و اتفاق نظر
     
    رفتار رهبران يك سازمان ايجاد كننده شفاغيت و اتفاق‌نظر در سازمان مي‌باشد و شرايط محيطي را ايجاد مي‌كند كه در آن سازمان و پرسنل مي‌توانند به برتري دست يابند.
     
    مديريت بر اساس فرآيندها و واقعيت‌ها
     
    عملكرد سازمان موقعي كه تمامي فعاليت‌ها مرتبط داخلي آن شناخته شده باشد و به طور سيستماتيكي اداره شوند و تصميمات اتخاذ شده در رابطه با فعاليتهاي جاري و بهبودهاي برنامه‌ريزي شده براساس اطلاعات قابل اعتمادي كه در برگيرنده تصورات ذي‌نفعان سازمان است انجام شوند.از كارايي بالاتري برخوردار خواهند شد.
     
    مشاركت و توسعه پرسنل
     
    تمامي ظرفيت‌هاي پرسنل يك سازمان از طريق ارزشهاي مشترك، فرهنگ اعتمادو اختيار كه مشوق مشاركت همگاني است به بهترين نحو عرضه خواهد شد.
     
    بهبود، نوآوري و يادگيري مستمر
     
    عملكرد سازماني موقعي بر پايه مديريت و استفاده مشترك از دانش همراه با فرهنگ، بهبود ،‌نوآوري و يادگيري باشد به حداكثر خواهد رسيد.
     
    توسعه شراكتها
     
    يك سازمان موقعي از ارتباطات سودمند دوطرفه براساس اعتماد، استفاده مشترك از دانش و يكپارچگي با شركاء استفاده مي‌نمايد. فعاليت‌هايش از كارايي بيشتري برخوردار است.
     
    مسئوليتهاي عمومي
     
    منافع درازمدت سازماني و پرسنلي تنها در صورتيكه رويكردهاي اخلاقي را پذيرفته و از توصعات و مقررات جامعه پيشي‌گيرد به خوبي تأمين خواهد شد.
     

     

     
     
    _____
     
    1- تبيين مفهوم، جايگاه قانوي و ساختار ارزيابي عملكرد مديريت، آذر79، ص3-2.
     
    1- تبيين مفهوم، جايگاه قانوني و ساختار ارزيابي عملكرد مديريت، دفتر ارزيابي عملكرد مديريت، آذر79، ص3
     
    2- گزارش فاز اول طرح بررسي و تبيين موانع و مشكلات اجرايي ارزيابي عملكرد در دستگاههاي اجرايي كشور، معاونت امور مديريت و منابع انساني، دفتر ارزيابي عملكرد مديريت، تير ماه1380، ص66.

     

 موضوع: گوگل؟
    Reza Salimpour Azar <reza.salimpour@gmail.com> Sep 18 12:03AM +0430 ^
     
    گوگل با تمام سازمان‌هايي كه تا به امروز ديده‌ايم، متفاوت است. مي‌توانيم اين
    تفاوت را در نحوه تعامل اعضا با يكديگر، در ساختار سازماني، در سخت‌افزارهايي
    كه مورد استفاده قرار مي‌گيرند، در سيستم‌عامل اختصاصي آن و حتي در نحوه
    استخدام پرسنل تازه مشاهده كرد.
     
    براي اين‌كه كمي با اين وجه تمايز و اين تفاوت آشنا شويد، به‌عنوان يك پيشنهاد
    توصيه مي‌كنم به سايت گوگل مراجعه کرده و راهنمايي‌هاي گوگل را براي ارجاع
    درخواست كار به گوگل مطالعه كنيد. خودتان متوجه مي‌شويد، اين روش استخدام با
    روشي كه باقي شركت‌ها براي استخدام دارند، چقدر متفاوت است. اما در كنار اين
    جذابيت‌ها، واقعيت‌هايي نيز وجود دارد كه ممكن است شما از آن‌ها با خبر نباشيد.
     
     
    1. آيا تا به حال صفحه اصلي سايت گوگل را با صفحه اصلي سايت‌هاي ديگر موتورهاي
    جست‌وجو (مانند Yahoo،Bing، Altavista و...) مقايسه كرده‌ايد؟ آيا تا به حال
    به اين نكته توجه كرده‌ايد كه چرا صفحه اصلي سايت شركت گوگل اينقدر ساده و
    مختصر است؟ مي‌دانيد دليل اصلي اين سادگي چيست؟ دليل اصلي اين قضيه اين است كه
    سازندگان سايت (لري پيج و سرگئي برين) با HTML و تكنيك‌هاي زيباي آن آشنا
    نبودند. به همين دليل سايت در ساده‌ترين شكل ممكن طراحي شد!
    2. در جست‌وجوهاي گوگلي حتماً با كليدي به نام «I feel lucky» يا اگر از گوگل
    فارسي زبان استفاده مي‌كنيد با كليد «جست‌وجو با بخت و اقبال» آشنايي داريد.
    اين كليد تا به امروز خيلي توسط مراجعه‌كنندگان به سايت مورد استفاده قرار
    نگرفته است! اما همچنان در سايت اصلي وجود دارد. در نسخه‌هاي اوليه و آزمايشي
    گوگل تصميم گرفته شد، اين كليد از صفحه حذف شود، اما اين ترديد به وجود آمد كه
    ممكن است ميزان استفاده از گوگل بسيار پايين بيايد. بنابراين به دليل حس
    اطميناني كه به صورت ناخودآگاه تلقين مي‌كرد، اين كليد در صفحه باقي ماند. اين
    كليد يك كليد اطمينان‌بخش به كاربر است!
    3. آيا توجه كرده‌ايد، گوگل به ندرت تغيير مي‌كند؟ اگر به اين نتيجه رسيده‌ايد
    بايد به شما عرض كرد كه كاملاً در اشتباه هستيد. در گوگل تغييرات بسيار آهسته،
    اما به صورت ممتد اتفاق مي‌افتند. مراجعه‌كنندگان هرگز متوجه تغيرات ناگهاني
    نخواهند شد. استراتژي اصلي گوگل اين است كه هرگز كاربرانش را با تغييرات عمده
    رو‌به‌رو نكند. به‌عنوان مثال، كاربران Excite@Home قابليت‌ها و ويژگي‌هاي جديد
    را تجربه مي‌كنند، بدون اين‌كه به آن‌ها اطلاعي در مورد قابليت‌هاي جديد داده
    شود.
    4. حتماً شما هم به سرويس ترجمه گوگل سري زده‌ايد و شايد يكي از
    استفاده‌كنندگان از اين سرويس‌ها باشيد. جالب توجه است كه بدانيد گوگل
    بزرگ‌ترين شبكه مترجمان در دنيا را دارد! (البته حتماً مي‌دانيد كه استفاده از
    اين سرويس نيز رايگان است)
    5. به‌طور حتم، مي‌دانيد كه روزانه چند ميليون ايميل به صورت Feedback براي
    شركت گوگل ارسال مي‌شود. اما ممكن است ندانيد كه تمام اين ايميل‌ها بررسي
    مي‌شوند. براي اطمينان از صحت اين گفتار، كافي است يك ايميل به گوگل بزنيد و يك
    درخواست منطقي يا يك پيشنهاد براي آن‌ها بفرستيد. ارسال ايميل به گوگل يك كار
    بيهوده نيست، در اصطلاح گوگل تمام ايميل‌ها را مي‌خواند.
    6. گوگل به كارمندان خود در هر سطحي اين اجازه را مي‌دهد كه بيست درصد از زمان
    كاري خود را براي پروژه‌هاي مطلوب خودشان صرف كنند. به‌طور حتم، بيست درصد از
    زمان كاري با احتساب تعداد كارمندان گوگل عدد بسيار بزرگي خواهد شد. اما ممكن
    است ندانيد كه خيلي از سرويس‌هاي بزرگي مانند Orkut كه در بسياري از كشورها
    خيلي پربازديد‌كننده است، نتيجه همين سياست كاري است.
    7. سياست كاري گوگل نشأت گرفته از يكسري شعارها است. يكي از اين شعارها اين
    است: «به كاربران چيزي را كه مي‌خواهند در زماني كه درخواست مي‌كنند، بدهيد.»
    8. سرويس محبوب Gmail قبل از انتشار به‌عنوان يك سرويس عمومي به مدت دو سال به
    صورت آزمايشي درون سازمان استفاده مي‌شد. طي اين مدت با بررسي كاربران،
    توانستند كاربران سرويس‌هاي Email را به شش گروه مختلف دسته‌بندي كنند. اقدام
    بعدي طراحي و بهينه‌سازي دوباره براي تطبيق دادن امكانات و ويژگي‌هاي سرويس
    ايميل گوگل با خواسته اين شش گروه از كاربران بود. نتيجه تعداد كاربراني است كه
    از اين سرويس ايميل رايگان استفاده مي‌كنند.
    9. گوگل هر روز نتايج تحقيقات خود را به‌روز مي‌كند. شايد باور نداشته باشيد،
    گوگل حتي از آنتراكتيكا هم Feedback دريافت كرده و بررسي مي‌كند.
    10. استاندارد كار در شركت گوگل بالاتر از استانداردهاي جهاني است. در دفتر
    مركزي گوگل حدود سه هزار نفر كارمند مشغول به‌كار هستند. به اين كارمندان
    Googler و به دفتر كار آن‌ها GooglePlex مي‌گويند!
     
     
    --
    Janbazan 4 AL
    Janbazan Street
    Shabestar - East Azerbaijan (A-SH)
    IRAN
     
    Reza Salimpour Azar
    Mobile +98 914 371 1256
    Home: +98 471 222 4971
    FAX: +98 471 222 8798
    Office: +98 471 228 3020

     

--
شما این ایمیل را به خاطر عضویت در گروه " جامعه مجازی مدیران ایران" دریافت نموده اید.
برای ارسال ایمیل به گروه : modiriran@googlegroups.com
آدرس ایمیل برای لغو عضویت : modiriran+unsubscribe@googlegroups.com
اطلاعات بیشتر : http://groups.google.com/group/modiriran?hl=fa
www.modiran-iran.ir - www.ModirIran.ir - www.OnlineManagers.ir

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

CopyRight © 2006 - 2010 , GODFATHER BAND - First Iranian News Portal , All Rights Reserved