428The_Godfather_II_2The%20Godfather273TheGodfather2020305The_Godfather_II_1

Go English

پنجشنبه، مهر ۰۱، ۱۳۸۹

[23khordad] Re: شعارهای پیشنهادی: "دموکراسی شعار ما، خشونت انزجار ما" و "جمهوری، زنده باد"



این نوشته رو هم در همین راستا ببینید:


آيا سردادن شعار الله‌اکبر نشان دهنده "هويت ديني" جنبش سبز است؟

سايت کلمه در روز چهارشنبه 31 شهريور 1389  مطلبي منتشر کرد با عنوان "الله اکبر پيام مکرر خاتم پيامبران تا ديگر کسي ادعاي خدايي نکند". در مطلب فوق اشاره شده است که "شعار «الله اکبر» ، «هویت دینی» جنبش را معرفی می کند".

بارها هشدار داده شد که با توجه به رفتاري که ققشر اصلاح‌طلب از خود نشان مي‌دهند، به نظر مي‌رسد که به دنبال مصادره تلاش مردم به سود خود و محدود کردن دايره تهداف جنبش به اهداف خود هستند. پيشترنوشته‌اي کوتاه منتشر کردم با اين عنوان " من ديگر در هيچ حرکت اعتراضي الله‌اکبر نمي‌گويم". در آنجا دليل بر نگفتن"الله اکبر"، مصادره به مطلوب قشر اصلاح‌طلب و هويت سازي براي جنبش بر اساس سرداده شدن شعار "الله اکبر" عنوان شد. بسياري در آن زمان مخالفت کردند که اين شعار فقط يک محور اتحاد است و کسي سعي در مصادره کردن نداشته است. اما انتشار اين مطلب از سايت کلمه نشان داد که هستند کساني که به دنبال گرفتن ماهي خودشان از اين آب گل‌آلود هستند.

  براي انديشمندان ميهنم مي‌نويسم:

اگر در برابر اين مصادره حرکت‌هاي اعتراضي سکوت کنيد، هيچ کم از دست بوسي روشن‌فکران زمان خميني و مداحي شاعران آن زمان براي او نداريد. شعار الله اکبر يک شعار اسلامي است. به قول برخي دوستان، چه دليلي دارد که ما هر بار در اعتراضات مدني خدا را به زبان عربي اندازه‌گيري کنيم؟ از صدر اسلام تا کنون، شعار الله‌اکبر محور اتحاد و روحيه‌بخشي به مسلمانان (خصوصا اعراب) براي شرکت در حرکت‌هاي سياسي بوده است. اين شعار با فلسفه حمايت نيروي برتر هستي از شعار دهندگان رواج يافته است که اميد و روحيه را در مسلمانان تقويت مي‌کند. و نکته‌اي که در بر دارد، مجوز الهي است که شعار دهندگان با سر دادن آن و پيش فرض بر حق بودن خود، به خود مي‌دهند. يعني اين خداي اسلام است که حامي و پشتيبان و "تاييد کننده" شعاردهندگان معرفي مي‌شود. بنابر‌اين صحيح است اگر بگوييم اسلام بر گردن اين شعارگويان حق دارد و حرکتي که شعارش "الله اکبر" است، يک حرکت اسلامي است و هويت ديني دارد.

اما همانطور که مي‌دانيم، بسياري از شرکت کنندگان در اعتراضات خياباني و همينطور بسياري از افرادي که در پشت بام‌ها شعار الله‌اکبر سر دادند، هيچ اعتقادي به اسلام و الله نداشتند اما به دليل همسويي با ديگران و قرار گرفتن روبروي دشمني مشترک، اين شعار را سر دادند. به نظر من هرکسي که معتقد است اين جنبش هويت ديني ندارد، نبايد شعار الله اکبر سر دهد. در حقيقت نيازي به اين شعار نيست. مي‌توان شعارهاي همه گير تري را جايگزين آن کرد که عامل هويت سازي براي جنبش نباشد. اين جنبش در اصل هيچ کاري به اسلام نداشت و اصولا يک حرکت ملي در جهت احقاق خواسته هاي ملي بود. در کجاي اين جنبش مردم به دنبال يک آرمان اسلامي بودند؟ اصولا اين جنبش را به اسلام چه‌کار؟

به نظر مي‌رسد تقلا براي اسلامي نشان دادن هويت جنبش، به منظور تقويت پايه‌هاي ويران شده حکومت ديني باشد. اين البته يک تلاش جناحي و گونه‌اي قدرت طلبي است. حتي در نگاهي که اين کار را سوار شدن بر موج رنج‌هاي ملت مي داند، گرچه اين يک حرکت غير اخلاقي است اما از منظر سياسي کاملا طبيعي است. اين وظيفه روشن‌فکران و انديشمندان اين سرزمين است که در برابر تکرار تلخ تاريخ بايستند و نگذارند يک بار ديگر در لابلاي اين جوانه هاي آزادي، بذرهاي مسموم حکومت ديني کاشته شوند. بايد بدانيم که ما را آيندگان در کتاب‌هاي تاريخ مي‌خوانند. به گمان من سکوت در برابر هويت سازي براي حرکت اعتراضي اين مردم که باز شدن بغضي گران ناشي از سالها رنج و محنت بود، خيانت به ديروز و امروز و فردا است.

--
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شما این ایمیل را به جهت عضویت در گروه ۲۳ خرداد دریافت کرده‌اید
 
برای آگاهی از قوانین گروه ۲۳ خرداد اینجا را ببینید
http://groups.google.com/group/23khordad
 
برای لغو عضویت خود در گروه ۲۳ خرداد به آدرس زیر ایمیل بزنید
23khordad+unsubscribe@googlegroups.com
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

CopyRight © 2006 - 2010 , GODFATHER BAND - First Iranian News Portal , All Rights Reserved