428The_Godfather_II_2The%20Godfather273TheGodfather2020305The_Godfather_II_1

Go English

یکشنبه، تیر ۲۷، ۱۳۸۹

{محرم سبز_Sohrab Arabi} بحران قطعی برق کمر صنایع را خم کرد

 
 

Sent to you by دوم خرداد via Google Reader:

 
 


‌این روزها قطعی مکرر برق علاوه بر شهروندان صاحبان صنایع را نیز در برخی استانها به ویژه استان تهران با مشکلات جدی روبرو کرده است به گونه ای که این صنایع روزانه متحمل خسارات میلیاردی می شوند، موضوعی که برنامه ریزان به آن کمترین توجه نکرده اند.

به گزارش مهر، صنایع به عنوان موتور محرکه پیشرفت و توسعه کشور علاوه بر تامین نیازهای داخلی در سالهای اخیر تلاش کردند همگام با دیگر بخشها با بهره گیری ازعلم روز در تولید محصولات مورد نیاز کشور به خودکفایی رسیده و نیز اقدام به صادرات محصول کنند.

در این میان جذب سرمایه گذران خصوصی برای سرمایه گذاری در بخشهای تولیدی صنعت داخلی علاوه بر رونق بخشیدن به صنعت کشور اشتغالزایی برای شمار زیادی از فارغ التحصیلان کشور را نیز به همراه داشته است.

صنایع در سالهای اخیر با مشکلات زیادی نظیر عدم نقدینگی، ‌افزایش مالیات بر ارزش افزوده و … مواجه بوده اند اما هیچ یک از مسائل فوق به اندازه قطعی برق به عنوان مهمترین منبع تولید انرژی برای سرپا بودن صنایع مهم و کلیدی نیست.

با گرم شدن هوا و افزایش مصرف انرژی در بخش خانگی و به ویژه افزایش مصرف برق، وزرات صنایع تصیم به اتخاذ تدابیری نظیر قطعی موقت و ساعتی برق صنایع گرفت که در این میان به دلیل وجود برخی کاستیها در تصمیم گیری و نیز اجرا و اطلاع رسانی به صنایع با کوتاهی های به وجود آمده صنایع استان تهران بویژه شهرکهای صنعتی جنوب، ‌شرق و غرب استان تهران خسارات میلیاردی ناشی از قطعی برق را تجربه کردند.

قطعی برق صنایع که از ابتدای تیرماه جاری به تدریج آغاز شد،‌ هفته گذشته شدت گرفت به گونه ای که برخی شهرکهای صنعتی استان تهران قطعی برقی روزانه هشت ساعت را در ساعات صبح و ظهر گزارش کرده اند.

قطعی برق ساعتی چند میلیون تومان به صنایع خسارت می زند

قطعی ناگهانی برق برای صنایع مشکلات زیادی را به همراه داشته که از آن میان می توان به صدمه دیدن دستگاهها، ‌از بین رفتن و فاسد شدن موادخام،‌آلودگی هوا، تعطیلی خطوط تولید و بیکاری کارگران و از بین رفتن محصولات در هنگام انتقال میان خطوط تولید و در نتیجه وارد آمدن خسارات میلیاردی روزانه به صنایع اشاره کرد.

از طرفی صنایعی که محصولات را بر اساس روز و ساعت برنامه ریزی کرده و به خارج صادر می کنند در اجرای تعهدات خود با مشکل مواجه شده و متحمل خسارتهای فراوان می شوند.

یکی از فعالان صنعتی در شهرک صنعتی عباس آباد پاکدشت از توابع استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرک صنعتی عباس آباد با هزار و ۸۰۰ کارخانه و استقرار صنایع مهم و بزرگ و صاحب نام فراوان در آن طی هفته جاری به دلیل قطعی مکرر و طولانی مدت برق با وضعیت بحرانی مواجه شده است.

وی ادامه داد: هر روز از ساعت ۱۱ صبح تا شش بعدازظهر به مدت هفت تا هشت ساعت و گاهی بیشتر برق کارخانه های این شهرک بدون اطلاع قبلی قطع می شود.

اختلال در تامین آب و خطوط تلفن با قطعی مکرر برق

این مدیر ادامه داد: قطعی برق علاوه بر ایجاد مشکلات عدیده در زمینه تولید محصول موجب اختلال در آبرسانی به شهرک و نیز اختلال در شبکه تلفن ثابت و همراه منطقه نیز شده است.

وی خاطرنشان کرد: آب این شهرک خارج از آبرسانی محدوده تهران است و از داخل شهرک به صورت جداگانه تامین می شود که قطعی مکرر برق پمپاژ و تامین اب و در نتیجه ابرسانی به واحدها را دچار مشکل کرده است.

وی با ابراز گلایه مندی از مسئولان امر بیان داشت: وعده و وعیدهایی که مبنی بر وصل مجدد برق بعد از ساعتها و روزها قطعی داده می شود سرگردانی بیشتری را برای صاحبان صنایع به همراه داشته است،‌به گونه ای که وقتی برق منطقه ای پس از قطعی امروز، وصل مجدد آن در روز آتی را وعده می دهد، صنایع مواد خام را در دستگاهها قرار داده و برای فعالیت آماده می شوند اما با ادامه یافتن قطعی برق وقتی خبری از آمدن برق نشد، مواد خام از بین می رود.

وی افزود: گاهی نیز در اواسط کار و در حین انتقال محصولات بین خطوط با قطعی برق علاوه بر صدمه دیدن دستگاهها، ‌محصولات نیمه آماده یا از بین می روند یا به صورت ناقص قابل بازگشت به چرخه تولید دوباره نیستند.

این فعال صنعتی خسارات بسیار زیاد وارد امده به برخی صنایع را ساعتی چند میلیون تومان و گاهی چند صد میلیون تومان برشمرد که به گفته وی معلوم نیست چه کسی باید پاسخگوی این خسارات باشد.

وی برای نمونه به آب شدن محصولات در چرخه تولید واحدهای ریخته گری اشاره کرده و گفت: در بسیاری از موارد و طی هفته جاری محصولات در واحدهای ریخته گری با قطع شدن برق در کوره باقی مانده وذوب شدند و گاهی کوره ها نیز از قطعی برق صدمه دیده و قابل استفاده مجدد نیستند.

عمل نکردن به جدول زمان بندی قطعی برق و وعده های بی اساس

صنایع شیشه، ‌شیرآلات، ‌پتروشیمی، ‌پلاستیک، ‌کفش، ظروف و صنایع غذایی هر یک از جمله واحدهای صنعتی و تولیدی هستند که در شهرکهای صنعتی استان تهران در هفته جاری به دلیل قطع مکرر برق و عدم اجرای صحیح جدول زمان بندی و نیز وعده های بی پایه برق منطقه ای، خسارات مالی جبران ناپذیری را متحمل شده اند.

یکی دیگر از فعالان صنعتی در استان تهران نیز به خبرنگار مهر گفت: وزارت صنایع در خصوص قطعی مکرر برق روزهای اخیر که ادامه حیات صنایع را با مشکل مواجه کرده است قول ارائه تسهیلات داده است که این مسئله تنها در حد حرف باقی مانده و اگرچه بر اساس قانون و مصوبات کارگروه صنایع و معادن هرگونه قطعی برق باید از قبل به اطلاع صنایع برسد اما قطعی های مکرر برق در هفته جاری بدون هیچ گونه اطلاع قبلی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: برق منطقه ای نیز جدول زمان بندی قطعی را در مناطق مختلف صنعتی استان اعلام کرده است اما تاکنون هیچ یک از قطعیهای به وجود آمده بر اساس جداول اعلامی نبوده است و این اطلاع رسانی ناصحیح و مدیریت ضعیف مشکل صنایع خسارت دیده را دو چندان کرده است.

انجام عملیات بانکی در شهرکهای صنعتی امکان پذیر نیست

علاوه بر تمامی مشکلات فوق امور جاری و عملیات بانکی صنایع در بانکهای مستقر در شهرکها نیز با مشکل مواجه شده است به گونه ای که کارکنان و صاحبان صنایع به دلیل قطعی برق و از کارافتادن سیستم های بانکی قادر به انجام ساده ترین امور نقل و انتقالات وجوه از طریق حسابهای فراگیر نیستند.

از طرف دیگر عمده کارخانه های بزرگ و در بخشی از واحدهای صنعتی عده ای از کارگران و خانوادههای انها زندگی می کنند که قطعی ْآب و برق و افزایش آلودگی و گرما زدگی مشکلات زیادی را برای این افراد و خانواده و فرزندانشان به ویژه کودکان آنها به همراه داشته است.

فشارهای عصبی ناشی از ایجاد وقفه حین کار،‌گرمای طاقت فرسای سوله ها و کارخانجات و نیز ترس از بیکاری و تعطیل شدن کارخانه هخا علاوه بر مشکلات جسمی و بیماریهای ناشی از گرما زدگی و آلودگی ناراحتیهای روحی کارکنان و مدیران آنها را نیز به همراه داشته است.

بگویند تعطیل کنید خوشحال می شویم!

یکی دیگر از مدیران صنعتی در گفتگو با مهر با بیان اینکه تعطیلی موقتی صنایع بهتر از وارد آمدن خسارت میلیاردی روزانه است، ‌گفت: تمامی مدیران و صاحبان صنایع در صورتی که از سوی مسئولان اعلام شود کارخانه ها را یک یا دو هفته موقتا تعطیل کنید خوشحال خواهند شد تا اینکه این گونه با قول ها بی پایه و وعده و وعیدهای غیر کارشناسی هر روز قول وصل مجدد برق را بدهند و صنایع را این گونه سرگردان کنند.

وی ادامه داد: مدیران شهرکهای صنعتی و مسئولان اداره کل شهرکهای صنعتی استان تهران تاکنون موفق نشدند برای بحران به وجود آمده کاری کنند.

موارد فوق در حالی از سوی فعالان صنعتی استان تهران مطرح شده است که معاون وزیر صنایع و معادن از توافق این وزارتخانه با وزارت نیرو خبر داد که براساس آن، شهرکهای صنعتی سراسر کشور دیگر قطعی برق نخواهند داشت.

شهرکهای صنعتی دیگر قطعی برق نخواهند داشت

خدامراد احمدی مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با بیان اینکه شهرکهای صنعتی سراسر کشور به جز استان تهران کمترین قطعی برق را داشته است، گفت: برپایه توافق با وزارت نیرو خاموشی ها از شهرکهای صنعتی رخت بر می بندد.

خدامراد احمدی جزئیات بیشتری از مکاتبه اخیر وزارت صنایع با مسئولان وزارت نیرو ارائه نداد اما تأکید کرد که بر اساس توافقات صورت گرفته ، وزارت نیرو قول همکاری مساعد داده و از این پس شاهد خاموشی در شهرک های صنعتی نخواهیم بود.

براساس گزارش اتاق تهران، خدامراد احمدی یکی از محورهای توافق میان دو وزارتخانه صنایع و نیرو را "هماهنگی" در قطع برق واحدهای صنعتی بیان کرد.

وی همچنین از آمادگی وزارت صنایع برای ارائه تسهیلات در زمینه ساخت نیروگاه های کوچک یا همان CHB خبر داد و یکی از راهکارهای برون رفت بخش تولید برق از شرایط فعلی را احداث این نیروگاه ها دانست.

معاون وزیر صنایع از سرمایه گذاران فعال بخش خصوصی خواست در این راه قدم بگذارند و تسهیلات مورد نیاز را نیز از وزارت صنایع در کمترین زمان دریافت کنند.

خدامراد احمدی گفت: علاقمندان به سرمایه گذاری در این بخش علاوه بر اینکه از زمین رایگان در شهرک های صنعتی برخوردار خواهند شد برای دریافت تسهیلات مالی به بانک صنعت و معدن معرفی شده و هزینه خرید برق را نیز می توانند از وزارت صنایع دریافت کنند.

اطلاع رسانی صحیح در خصوص قطعی برق خسارات را کاهش می دهد

به هر روی به نظر می رسد با شرایط به وجود آمده و محدودیت منابع ومیزان بالای مصرف انر‍ژی برق در روزهای اخیر صاحبان صنایع خود به اهمیت تامین سلامتی و انرژی مورد نیاز بخش خانگی واقف بوده و بارها نیز اعلام همکاری با اداره برق منطقه ای را داشته اند اما آنچه در این میان موجبات نارضایتی گسترده فعالان صنعتی را فراهم کرده عمل نکردن به وعده هایی از قبیل ارائه تسهیلات به صنایع و نیز عدم اجرای صحیح جدول زمان بندی قطعی برق به همراه دادن وعده های بی پایه و قولهای امروز و فردای وصل برق در این بخشها بوده است.

راهکارهای از قبیل تقسیم برق میان بخشهای مختلف شهرکهای به صورت ساعتی و روزانه و نیز تغییر در برنامه شیفتهای تولیدی، ‌افزایش شیفتها در ساعتی غیر از ساعات اوج مصرف، ‌تعطیلی با برنامه برخی واحدها و جبران خسارات ناشی از تعطیلات می تواند از جمله راهکارهایی باشد که وزارت صنایع آنرا در شرایط کنونی اتخاذ کند.همچنین سایر دستگاههای شهری استان نیزمی تواند با اتخاذ تدابیری نظیر آنچه پیش از این مطرح شده اما صورت عملیاتی به خود نگرفته به جبران کمبود فشار برق کمک کنند.

این تدابیر شامل خاموشی پارکها و معابر،‌روشنایی های تزئینی و … است.

فرهنگسازی و هشدار به شهروندان در خصوص صرفه جویی مصرف برق

همچنین هشدار به شهروندان و تلاش برای فرهنگسازی در مصرف انرژی به ویژه در شرایط بحرانی از طریق رسانه ها می توانند به هدر رفت برق در بسیاری از موارد بیانجامد.

تغییر زمانی سنسور تیرهای برق و تنظیم دقیق آن با تاریکی شب یا روشن کردن یکی در میان این چراغها نیز می تواند این روزها به جبران بخشی از انرژی مورد نیاز درآید.

ضمن اینکه مسئولان باید اطلاع رسانی شفاف، صحیح و صادقانه را در خصوص قطعی برق به ویژه برای بخش صنعتی در دستور کار خود قرار دهند تا از حجم خسارات وارده به این بخشها جلوگیری شود.

شهرک صنعتی عباس آباد پاکدشت،‌ منطقه صنعتی حسین آباد،‌ شورآباد، ‌محدوده جاده قدیم قم، ‌شهر سنگ، ‌صنایع مستقر در محدوده دماوند، ‌شهرک صنعتی بهارستان و اشتهارد در کرج، پرند و ‌ساوجبلاغ نیز مناطق صنعتی حاشیه تهران از جمله مناطقی هستند که درهفته جاری با قطعی مکرر برق مواجه بوده و خسارات بسیاری را تاکنون متحمل شده اند که به نظر می رسد مسئولان وزرات نیرو و صنایع باید هرچه سریعتر برای مهار بحران به وجود آمده چاره اندیشی کنند.


 
 

Things you can do from here:

 
 

--
برای دیدن تصاویر روی Display images below کلیک کنید.
------------
دریافت این پیام بدلیل ثبت نام شما در گروه است گروه Google Groups "Sohrab Arabi".
برای دیدن تصاویر ایکون Display images below را کلیک کنید.
---------
لطفآ اگر پس از اشتراک ایمیل های گروه را دریافت نکردید پوشه اسپم را نگاه کنید
واگر ایمیل های گروه آنجا بود ایمیل ها را از اسپم در بیاورید
Select the box to the left of the emails and
click "Not spam" button on the top.
کار دیگری هم که می توانید بکنید درست کردن فیلتر و استفاده از Label برای پیدا کردن ایمیل های گروه است
---------
برای ثبت نام در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به sohrab-arabi+subscribe@googlegroups.com
---------
جهت ارسال به این گروه، ایمیل را ارسال کنید به sohrab-arabi@googlegroups.com
---------
برای لغو ثبت نام در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sohrab-arabi+unsubscribe@googlegroups.com
---------
برای سایر گزینه ها، به این گروه مراجعه کنید در
http://groups.google.com/group/sohrab-arabi?hl=fa?hl=fa

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

CopyRight © 2006 - 2010 , GODFATHER BAND - First Iranian News Portal , All Rights Reserved