428The_Godfather_II_2The%20Godfather273TheGodfather2020305The_Godfather_II_1

Go English

یکشنبه، تیر ۲۷، ۱۳۸۹

{محرم سبز_Sohrab Arabi} زهرا رهنورد: حوادث زندان هاي كشور شرم آور است

 
 

Sent to you by دوم خرداد via Google Reader:

 
 


آرش معتمد

همزمان با ادامه محروميت زندانيان سياسي و عقيدتي از امكانات پزشكي و نقض حقوق آنان، بخصوص در دو زندان اوين و رجايي شهر، دو سازمان بين المللي مدافع حقوق بشر با به چالش كشيدن رفتار هاي جمهوري اسلامي در زير پا نهادن "ميثاق بين‌المللی حقوق مدنی و سياسی"، از دولت جمهوری اسلامی خواستند سلامت زندانيان را به "بازي" نگيرد. همزمان زهرا رهنورد، همسر ميرحسين موسوي نيز در ديدار با نرگس محمدي، وقايع رخ داده در زندان هاي كشور را "شرم آور" خواند.

"ما بار ديگر زندان کردن خودسرانه زندانيان عقيدتی و همچنين بدرفتاری با آنها را محکوم می کنيم." اين نخستين گزاره آخرين بيانيه اي مشتركي است كه عفو بين الملل و سازمان گزارشگران بدون مرز در محكوميت رفتار جمهوري اسلامي در نقض بي وقفه حقوق بشر صادر كرده اند. اين دو سازمان فعال در امر حقوق بشر بر اطلاعات جمع اوري شده از سوي خانواده زندانيان سياسي و رسانه هاي رسمي تكيه مي كنند كه بر مبناي آن سلامت بسياري از زندانيان سياسي به خطر افتاده است  و در برخي مواقع زندانیان به حمله قلبي مبتلا شده اند.

 

شبح سكته قلبي در زندان ها

سكته و ايست قلبي به اپيدمي هايي بدل شده كه در سال ها و ماه هاي گذشته در موارد بسياري گريبان زندانيان سياسي را گرفته است. پس از آنكه اكبر محمدي از دانشجويان بازداشت شده در حادثه كوي دانشگاه چهارسال پيش در زندان اوين جان خود را بر اثر ايست قلبي از دست داد، عباس پاليزدار نيز اردبيهشت سال 88 به سكته قلبي در زندان مبتلا شد. همچنين  زمستان سال گذشته قرعه به نام فرزند نخستين رئيس قوه قضائيه جمهوري اسلامي افتاد تا با ابتلا به سكته قلبي در زندان اوين جان خود را در معرض خطر ببيند. عليرضا بهشتي، مشاور ارشد ميرحسين موسوي كه پس از حوادث روز عاشورا براي دومين بار بازداشت شده بود از اين سكته جان سالم به در برد. اين همه در حالي است كه علت مرگ رامين پورنجاتي پزشك بازداشت گاه كهريزك نيز كه به طرز مشكوك جان خود را از دست داد نيز حمله قلبي در خواب اعلام شد. حميد حاثري زنداني سياسي كه آذر ماه 88 بازداشت شده بود نيز از زمان بازداشت تا به امروز دو بار دچار سكته قلبي شده است.

در چنین شرایطی سازمان هاي مدافع حقوق بشر در بيانيه خود به خودداري مسئولان زندان هاي اوين و رجايي شهر از انتقال زندانيان بيمار به بيمارستان اشاره مي كنند و مي نويسند: "وضعيت سلامت بسياری از اين زندانيان رو به وخامت گذاشته است. عليرغم فوريت درمانی که تنها در خارج از زندان امکان پذير است، اما مسئولان اجرايی بر خلاف نظر پزشکان زندان، با انتقال آنها به بيمارستان مخالفت می‌کنند."

 

محروميت از درمان پزشكي، "شكنجه" است.

عفو بين الملل و گزارشگران بدون مرز "ميثاق بين‌المللی حقوق مدنی و سياسی" را به جمهوري اسلامي به عنوان يكي از امضا كنندگان آن يادآور شده اندكه بر اساس آن "محروم کردن از درمان پزشکی" خود مي تواند "رفتار ظالمانه" و "نقض ممنوعيت شکنجه" و "تحقير آميز" تلقي شود.

 بيانيه اين دو سازمان با تذكر نسبت به اينكه " ميثاق بين‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حق همگان را برای بهره‌مند شدن از امکانات بهينه پزشکی تضمين می‌کند" تاكيد مي كند: "علاوه بر آنکه مجموعه موازين در باره رفتار با بازداشت شدگان و زندانيان تصويب شده از سوی نهادهای سازمان ملل برای بيمارانی که نياز به درمان ويژه دارند انتقال به اماکن نگاهداری ويژه و يا به بيمارستان‌ها را پيش بينی کرده اند."

 

با سلامت زندانيان بازي نكنيد

اين بيانيه در انتقاد از اين روند و "بازي" مقامات جمهوري اسلامي با سلامت زندانيان، "مقامات رسمي ايران"  را مسئول "سلامت و امنيت" همه زندانيان مي داند و از لزوم دسترسي همه كساني كه در زندان نگه داري مي شوند به درمان پزشكي مناسب و خروج از زندان سخن مي گويد: "مقامات ايران نمی‌توانند سلامت زندانيان را به بازی گرفته و سپس اعلام کنند نسبت به وخامت وضعيت سلامت آنها مسئوليتی ندارند."

منتقدان دولت دهم مي گويند از زمان خيزش جنبش سبز عليه انتخاب مجدد محمود احمدي نژاد كه با بازداشت گسترده شهروندان و كنش گران سياسي و مدني همراه بوده، زندان هاي جمهوري اسلامي بعضا به قتلگاه بازداشت شدگان و يا محلي براي تجاوز به معترضين بدل شده است. سال گذشته در ماه تير حداقل سه تن از پسران جوان بازداشت شده در اعتراضات خياباني، در كمپ كهريزك با شكنجه شديد ماموراني كه  گفته مي شود زير نظر احمدرضا رادان جانشين فرمانده نيروي انتظامي به انجام وظيفه مشغول بوده اند، به طرز فجيعي به قتل رسيدند. اين پايان ماجرا نبود، يك ماه پس از فاش شدن قتل محسن روح الاميني، امير جوادي فر و محمد كامراني،مهدي كروبي از رهبران سياسي جنبش سبز خبر از تجاوز به پسران و دختران در زندان هاي جمهوري اسلامي داد و بسياري را در بهت فرو برد.

با رخ دادن اين حوادث و همچنين بيماري هاي متعددي كه  زندانيان سياسي به دليل محروميت از امكانات پزشكي زندانيان سياسي با آن دسته پنجه نرم مي كنند يا در معرض خطر  ابتلا هستند،عفو بين‌الملل و گزارش‌گران بدون از مقامات جمهوری اسلامی خواسته اند با درمان پزشکی برای همه زندانيان عقيدتی موافقت كند.

 

انتقاد رهنورد از اوضاع زندان ها

يكي از آخرين موارد خودداري مقامات زندان از انتقال بيماران زنداني به بيمارستان اواخر خرداد و زماني رخ داد كه نرگس محمدي يک هفته پس از بازداشت دچار بيهوشی ناگهانی شد اما مسئولان زندان از آزادی و يا انتقال وي به بيمارستان ممانعت كردند.

همزمان با انتقاد سازمان هاي بين المللي از وضعيت زندانيان سياسي، زهرا رهنورد كه روز جمعه براي عيادت از نرگس محمدي به منزل او رفته بود با شنيدن آنچه بر اين فعال حقوق بشر در دوران بازداشت رفته است، حوادث رخ داده را شرم آور خواند: "وقوع چنين حوادثی در زندان های کشوری که مقاماتش ادعای عدالت دارند،شرم آور است."

نايب رئيس کانون مدافعان حقوق بشر در ماه خرداد بازداشت و پس از نزديك به يك ماه بازداشت، آزاد شد اما بلافاصله پس از آزادي به دليل اختلالات عصبی ناشی از دوران بازجويی در بيمارستان بستری شد.

گفتني است عفو بين الملل در بيانيه پيشين خود از وضعيت عبدالرضا تاجيك نيز شديدا ابراز نگراني كرده بود و خطر شكنجه براي اين روزنامه نگار كه براي سومين بار در يكسال گذشته بازداشت شده را پيش بيني كرده است.

 

بيمار آمريكايي

اما زندانيان ايراني تنها كساني نيستند كه در زندان هاي جمهوري اسلامي از بيماري رنج مي برند و درمان نمي شوند. "سارا شوورد" يكي از سه جوان كوهنورد آمريكايي كه اواسط تابستان سال گذشته توسط ماموران امنيتي جمهوري اسلامي شد براي معالجه بيماري خود با بي اعتنايي زندانبان هاي خود مواجه است. "‌سارا دچار بیماری زنانگی بسیار حادی است." اين را مسعود شفيعي وكيل سارا و دوستانش به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته اند. شفيعي به نقل از مادر سارا شورود مي گويد: "او قبل از اینکه به ایران برود، دو ماه و چند روز یک بار باید پزشک معالج او را معاینه می‌کرد و الان این امکان فراهم نیست. من مراتب را به مسوول پرونده قاضی تحقیق اعلام کردم ایشان هم حسب ظواهر اقدام کردند ولی ین اقدام نمی‌تواند کافی باشد."

گفته مي شود حبس طولاني مدت اين دختر آمريكايي "افسردگي" را نيز به بيماري هاي وي افزوده است.

 


 
 

Things you can do from here:

 
 

--
برای دیدن تصاویر روی Display images below کلیک کنید.
------------
دریافت این پیام بدلیل ثبت نام شما در گروه است گروه Google Groups "Sohrab Arabi".
برای دیدن تصاویر ایکون Display images below را کلیک کنید.
---------
لطفآ اگر پس از اشتراک ایمیل های گروه را دریافت نکردید پوشه اسپم را نگاه کنید
واگر ایمیل های گروه آنجا بود ایمیل ها را از اسپم در بیاورید
Select the box to the left of the emails and
click "Not spam" button on the top.
کار دیگری هم که می توانید بکنید درست کردن فیلتر و استفاده از Label برای پیدا کردن ایمیل های گروه است
---------
برای ثبت نام در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به sohrab-arabi+subscribe@googlegroups.com
---------
جهت ارسال به این گروه، ایمیل را ارسال کنید به sohrab-arabi@googlegroups.com
---------
برای لغو ثبت نام در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sohrab-arabi+unsubscribe@googlegroups.com
---------
برای سایر گزینه ها، به این گروه مراجعه کنید در
http://groups.google.com/group/sohrab-arabi?hl=fa?hl=fa

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

CopyRight © 2006 - 2010 , GODFATHER BAND - First Iranian News Portal , All Rights Reserved