428The_Godfather_II_2The%20Godfather273TheGodfather2020305The_Godfather_II_1

Go English

یکشنبه، مرداد ۰۳، ۱۳۸۹

FW: بناي باشكوه ايرانى که جزء عجايب هفت گانه ي جديد دنيا نشد

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بنای باشكوه ايرانى که جزء عجایب هفت گانه ی جدید دنیا نشد

بنايي با معماري‌ خاصي در «نقش رستم» وجود دارد كه «كعبه زرتشت» نام دارد، ولی تا قرن گذشته كاربرد واقعي آن مشخص نبود.

ÃÃèà Ãñêôê

در ديوار داخل اين ساختمان لغت «کعبه» حکاکي شده است. در کتاب‌هاي زرتشتي آمده است که حضرت زرتشت «زاراتشترا» در اين محل، نيايش مي‌کرده است. اعراب، لغت کعبه را از پارسي پهلوي گرفتند. همان‌طور که در زمان داريوش کبير به كشور «عمان» امروزي «مکه» مي‌گفتند؛ می توان گفت كلمه مكه نيز فارسي است. در محاسبه روز نوروز در کتب زرتشتي نوشته شده است که زرتشت در اين رصدخانه، محل شروع نوروز را محاسبه کرد. نوروز در روز اول فروردين از محلي شروع مي‌شود که اولين اشعه آفتاب در آنجا بتابد. بر اساس برآورد گاهنامه زرتشت، هر 700 سال يک‌بار نوروز از ايران شروع مي‌شود. آخرين‌باري که نوروز از ايران شروع شد، 300 سال پيش بود.
در سال 1387، نوروز از پاريس و بروکسل و در سال 1388 ار تورنتو و نيويورک شروع شد. سال 1389 هم نوروز از محلي بين آلاسکا و هاوايي شروع شد. از زمان حمله اعراب به ايران تا  چند دهه پیش، يعني قرن بيستم ميلادي، كاربرد و تعريف اين بنا كشف نشده بود. خوشبختانه  در دهه های اخیر پژوهشگران ايراني در ادامه باستان شناسی صد سال گذشته اروپائیان در ایران، توانستند راز این بنا را کشف کنند.
تا چند دهه پیش حدس مي‌زدند كاربرد اين بنا، تنها برای نگهداري كتاب اوستا و اسناد حكومتي يا محل گنجينه دربار و در نهایت آتشكده و محل نیایش بوده است و کاربرد دیگر آن یعنی گاهشماری را به حساب نمی آوردند.  تمامي بناهاي گاهشماري آفتابي در جهان فقط مي‌توانند روزهاي خاصي از سال (مانند روزهاي سرفصل) را مشخص كنند و حتي با سال خورشيدي هم تنظيم نيستند. اما اين بنا با دقت و علمي كه در ساخت آن اجرا شده، قادر است بسياري از جزئيات روزهاي مختلف سال و ماه‌ها را مشخص كند. زرتشتيان با استفاده از اين بنا مي‌توانستند بسياري از مناسبت‌ها و جشن‌هاي سال را روز به روز دنبال كنند و از زمان دقيق آنها آگاه شوند. بسياري از بناهاي چارطاقي در سطح كشور يا به طور كامل تخريب شده و يا تغيير كاربري داده شده است. ولي خوشبختانه تعدادي هم مانند چارطاقي «نياسر» و چارطاقي «تفرش»، سالم مانده و براي ما و نسل‌هاي بعدي باقي مانده‌اند.

cid:2.108612538@web57906.mail.re3.yahoo.com

متأسفانه بناي «كعبه زرتشت» با آن كه تقريباً سالم باقي مانده است به ثبت ميراث جهاني سازمان ملل نرسيده است! حتي سازمان ميراث فرهنگي هم اين بنا را همراه بناهاي عجايب هفتگانه جديد (كه برج ايفل هم يكي از كانديداها بود) پيشنهاد نداد! حتي پس از كشف راز اين بنا هم هيچ‌گونه انعكاس و خبر رسانی انجام نشد! اين بنا نه تنها محل نیایش زرتشتیان بوده، بلکه يك گاهشمار تمام سنگي ثابت در جهان است، ایرانیان از بسياري از نكات علميِ جغرافيايي، نجومي، سال كبيسه، مسير گردش زمين به دور خورشيد و... در حدود 3700 سال پيش، صد ها سال پیش از دوران هخامنشيان آگاهي داشته اند و این آگاهیها در دوران امپراتوری قدرتمند هخامنشیان تجلی پیدا کرده است. حال آنكه خيلي از این اطلاعات مانند كروي بودن زمين و گردش زمين به دور خورشيد را در چهارصد سال اخير در اروپا كشف كردند و به نام خود ثبت كردند!

Send to all Iranian










 

 

 

 

 

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

CopyRight © 2006 - 2010 , GODFATHER BAND - First Iranian News Portal , All Rights Reserved