428The_Godfather_II_2The%20Godfather273TheGodfather2020305The_Godfather_II_1

Go English

شنبه، شهریور ۱۳، ۱۳۸۹

{محرم سبز_Sohrab Arabi} نماینده رهبری در دانشگاهها: سكولاریسم در متون درسی علوم انسانی دانشگاه‌ها غا...

 
 

Sent to you by دوم خرداد via Google Reader:

 
 

via جنبش راه سبز - همه گزارش‌ها by جنبش راه سبز on 9/4/10

جـــرس: در تداوم حملات بیسابقه علیه دروس علوم انسانی دانشگاههای کشور، یکی از مسئولان استانی نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌، با انتقاد از اینکه "اندیشه سكولاریسم در متون درسی علوم انسانی دانشگاه‌ها غالب است"، بر ضرورت نشر و جایگزینی علوم انسانی مبتنی بر معارف دینی در دانشگاه‌های ایران تاكید كرد.


به گزارش فارس، اصغر نقدی مسئول دفتر استانی نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی، با اشاره به تاریخچه ورود افكار سكولاریسم به دانشگاه‌های ایران، سكولاریسم را از تجلیات مدرنیسم اروپایی دانست و گفت "در اروپای قرون وسطی اندیشه‌های كلیسا بر تمام شئون زندگی جامعه و از جمله امور دانشگاهی تسلط داشت به نحوی كه بزرگ‌ترین دانشگاه‌های اروپایی در ابتدا محلی برای ترویج مبانی دینی و به اصطلاح حوزه‌های علمیه مسیحیت بوده‌اند.


مسئول دفتر استانی نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی گفت:‌ نكته جالب توجه در این است كه مراكز آموزش علوم اسلامی پس از رنسانس به دانشگاه‌هایی تبدیل شدند كه در‌ آنها جدایی دین از سیاست و افكار سكولاریسم تبلیغ می‌شد.
نقدی تصریح كرد: اما در ایران تاسیس مجامع دانشگاهی از ابتدا بر اساس تفكیك سكولاریسم بود و اساتیدی كه در دانشگاه‌ها حضور یافتند تربیت‌شد‌گان همین مكتب بودند و این روند با شدت و حدت تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه یافت و پس از انقلاب نیز با وجود برخی فعالیت‌ها این روند كم و بیش ادامه دارد.


مسئول دفتر استانی نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی گفت:‌ اندیشه سكولاریسم در متون درسی علوم انسانی دانشگاه‌ها غالب است.


وی خاطرنشان كرد: اطلاق عنوان اساتید سكولار به بخش زیادی از جامعه اساتید دانشگاهی عنوان درستی نیست چرا كه اساتید دانشگاه دارای اعتقادات مذهبی هستند اما متون درسی ایشان بر مبنای اندیشه‌ای سكولار و تعریف شده بر این مدل آموزشی است.


نقدی اظهار داشت: در حقیقت با وجود متدین بودن اساتید اما چون خودشان در نظام آموزشی بر مبنای تعالیم سكولار درس خوانده‌اند و محصول همین نظام هستند و كتب درسی نوشته شده نیز در همان چارچوب است از این رو مباحث درسی رنگ و بوی سكولاریسم می‌دهد.


مسئول دفتر استانی نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های آذربایجان شرقی گفت: ‌در حقیقت آنچه در برخی از كلاس‌های درسی روی می‌دهد احساس تناقض میان متن درسی و اندیشه‌های دینی اساتید است.


وی خاطرنشان كرد: این احساس تناقض در علوم پایه مانند شیمی، ریاضی و فیزیك چندان احساس نمی‌شود اما در متون درسی علوم انسانی این احساس زیادتر است.


گفتنی است در راستای پروژه موسوم به "اسلامی تر کردن" دانشگاههای کشور، وزیر علوم هفته گذشته از تغییر محتوای برخی دروس علوم انسانی دانشگاه‌ها خبر داده و گفته بود جذب اساتید از طریق هیات مركزی جذب، یكی از گام‌های اساسی برای اصلاح روند جذب اساتید در دانشگاه‌ها است و متون نیز بویژه در علوم انسانی در حال بازنگری است و به تدریج تعدادی از واحدهای درسی از رشته‌های مهم علوم انسانی براساس مبانی اسلامی تغییر محتوی پیدا خواهند كرد.


حمله به علوم انسانی و آغاز موج جدید فشار بر این حوزه در دانشگاههای کشور، بعد از سخنان سال گذشتۀ رهبر جمهوری اسلامی و چراغ سبز او برای تصفیه دانشگاهها و فشار بر علوم انسانی آغاز شد.



 
 

Things you can do from here:

 
 

--
برای دیدن تصاویر روی Display images below کلیک کنید.
------------
دریافت این پیام بدلیل ثبت نام شما در گروه است گروه Google Groups "Sohrab Arabi".
برای دیدن تصاویر ایکون Display images below را کلیک کنید.
---------
لطفآ اگر پس از اشتراک ایمیل های گروه را دریافت نکردید پوشه اسپم را نگاه کنید
واگر ایمیل های گروه آنجا بود ایمیل ها را از اسپم در بیاورید
Select the box to the left of the emails and
click "Not spam" button on the top.
کار دیگری هم که می توانید بکنید درست کردن فیلتر و استفاده از Label برای پیدا کردن ایمیل های گروه است
---------
برای ثبت نام در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به sohrab-arabi+subscribe@googlegroups.com
---------
جهت ارسال به این گروه، ایمیل را ارسال کنید به sohrab-arabi@googlegroups.com
---------
برای لغو ثبت نام در این گروه، یک ایمیل ارسال کنید به
sohrab-arabi+unsubscribe@googlegroups.com
---------
برای سایر گزینه ها، به این گروه مراجعه کنید در
http://groups.google.com/group/sohrab-arabi?hl=fa?hl=fa

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

CopyRight © 2006 - 2010 , GODFATHER BAND - First Iranian News Portal , All Rights Reserved