428The_Godfather_II_2The%20Godfather273TheGodfather2020305The_Godfather_II_1

Go English

پنجشنبه، شهریور ۱۸، ۱۳۸۹

[Persian Green Movement] نرخ سرسام‌آور واردات بنزین: مرداد ۸۹، هفده برابر مرداد ۸۸!

 

Bottom of Form

» تنها یک روز پس از ادعای خودکفایی در تأمین بنزین، فاش شد:

نرخ سرسام‌آور واردات بنزین: مرداد ۸۹، هفده برابر مرداد ۸۸!

 

اشتراک

پنجشنبه, ۱۸ شهریور, ۱۳۸۹

چکیده : در مرداد ماه 1388 میزان واردات بنزین 60 هزار تن به قیمت 39 میلیون دلار بوده است که در مرداد ماه امسال به رقم سرسام‌آور یک میلیون و 71 هزار تن به قیمت 774 میلیون دلار رسیده است، که به معنای افزایش 1662 درصدی واردات بنزین است! اگر در مرداد ماه سال 88 تنها حدود دو درصد از وزن واردات کشور به بنزین تخصیص می‌یافت، در مرداد امسال یک چهارم (25 درصد) وزن کل واردات به بنزین تعلق داشته است.

 

وزیر نفت روز سه شنبه در جمع خبرنگاران ادعا کرد که از همین هفته واردات بنزین متوقف شده و ایران در تأمین بنزین خودکفا شده است. اما هنوز یک روز از انتشار این ادعا نگذشته است که انتشار آمار رسمی واردات بنزین، از واقعیت تکان‌دهنده‌ای در این حوزه پرده برمی‌دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی کلمه، بر اساس آمارهای رسمی اعلام شده در خصوص واردات بنزین در پنج ماه ابتدایی سال جاری، میزان واردات بنزین به ایران در این پنج ماه به بیش از سه میلیون تن رسیده است که نسبت به همین برهه زمانی در سال گذشته، افزایشی ۱۳۵ درصدی را نشان می‌دهد؛ چرا که طبق آمار رسمی، در پنج ماه نخست سال گذشته، یک میلیون و ۲۸۹ هزار تن بنزین به کشور وارد شده است.

همزمان، بررسی نرخ بهای پرداخت شده برای بنزین وارداتی، نشان از افزایشی ۱۴۷ درصدی در پنج ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته دارد، یعنی افزایش از از ۹۰۴ میلیون دلار در سال ۸۸ به دو میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار در سال جاری. این تفاوت، نشان می‌دهد که دولت در سال ۸۹ با وجود همه ادعاها در خصوص مقابله با تبعات تحریم، بنزین وارداتی را بسیار گران‌تر از سال قبل خریده است.

اما گزارش خبرنگار کلمه حاکی است تکان‌دهنده‌ترین بخش این مقایسه آماری، مربوط به به مرداد ماه سال جاری و سال گذشته است. بر اساس آمار رسمی، در مرداد ماه ۱۳۸۸ میزان واردات بنزین ۶۰ هزار تن به قیمت ۳۹ میلیون دلار بوده است که در مرداد ماه امسال به رقم سرسام‌آور یک میلیون و ۷۱ هزار تن به قیمت ۷۷۴ میلیون دلار رسیده است، که به معنای افزایش ۱۶۶۲ درصدی واردات بنزین است!

این آمارها همچنین مشخص می‌کند که اگر در مرداد ماه سال ۸۸ تنها حدود دو درصد از وزن واردات کشور به بنزین تخصیص می‌یافت، در مرداد امسال یک چهارم (۲۵ درصد) وزن واردات کشور به بنزین تعلق داشته است.

این حجم حجیم واردات ناگهانی مشخص می‌کند که پشت وزیر نفت به کجا گرم بوده که ادعای بزرگی در حد و اندازه خودکفایی در واردات بنزین را مطرح کرده است. اما آیا کارشناسان وزارت نفت این نکته را به وزیر محترم تذکر داده‌اند که حتی این مخازن پر شده از بنزین نیز کفاف روز مبادا را نمی‌دهد و با یک محاسبه سرانگشتی مشخص می‌شود که کل واردات یکباره بنزین در مرداد امسال، خوراک یک ماه و نیم مصرف‌کنندگان است؟!

--
شما به این دلیل این پیام را دریافت کرده اید که در گروه Google Groups "Persian Green Movement" مشترک شده اید.
جهت پست کردن مطلب به این گروه، ایمیلی به newourvotes@googlegroups.com ارسال کنید.
جهت لغو اشتراک از این گروه، ایمیلی به newourvotes+unsubscribe@googlegroups.com ارسال کنید.
برای گزینه های دیگر، از این گروه در http://groups.google.com/group/newourvotes?hl=fa دیدن کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

CopyRight © 2006 - 2010 , GODFATHER BAND - First Iranian News Portal , All Rights Reserved