428The_Godfather_II_2The%20Godfather273TheGodfather2020305The_Godfather_II_1

Go English

چهارشنبه، تیر ۰۹، ۱۳۸۹

[23khordad] هیاهویی برای هیچ و به کام رسانه های کودتا/درمورد مصاحبه کدیور باصدای آمریکا


 
 

Sent to you by irany via Google Reader:

 
 

via جنبش راه سبز - همه گزارش‌ها by جنبش راه سبز on 6/29/10

حمیدرضا تکاپو
جـــرس: در بحبوحۀ شعارها و مانورهای انحصاری دولت ایران برای ژست مبارزه با مظلوم کشی در منطقه، گاهی فریاد ظالم ستیزی جنبش سبز نیز، در غوغای مخالفت با دولت برآمده از کودتا، به محاق می رود و از جمله در جریان موضعگیری های اخیر برخی حامیان جنبش علیه سخنان محسن کدیور در تلویزیون صدای آمریکا، به گونه ای شاهد همین قضیه بوده ایم.

 

کدیور در مصاحبۀ یکم تیرماه خود با صدای آمریکا در پاسخی به سوال مناقشه بین اسراییل و فلسطین، ضمن تاکید بر "اولویت ایران بر فلسطین و هر کشوری دیگر، بعنوان استراتژی جنبش سبز"، گفته بود "... نظر جنبش سبز در مورد اسرائیل این است که اولویت اول ما هرگز پرداختن به مسائل خارج از ایران نیست و این را بارها هم موسوی و هم دیگر رهبران جنش سبز ذکر کرده اند؛ مردم هم در خیابان های ایران فریاد زدند که "هم غزه هم لبنان، جانم فدای ایران..."


از نکات قابل توجه اینکه بدون نیم نگاهی به سخنان نقادانه و طولانی کدیور در جریان مصاحبۀ یکم تیر، و حتی با تاکیدهای مکرر وی بر "ایران بعنوان اولویت جنبش سبز" و اینکه احمدی نژاد "اگر" رئیس جمهور باشد، رئیس جمهور ایران است و نه رئیس جمهور لبنان یا رئیس جمهور فلسطین، جبهه ای علیه وی گشوده شد تا از زحمت رسانه های کودتا در داخل ایران اندکی کاسته شود و به دیگر فعالان جنبش بپردازند.


ورود شعار "نه غزه، نه لبنان..."
بدون تردید شعار "نه غزه، نه لبنان؛ جانم فدای ایران"، همانند شعار "استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی"، از جمله شعارهای معترضان و راهپیمایان حامی جنبش سبز در خیابانهای تهران، اصفهان، مشهد و برخی شهرهای ایران و جهان بوده و این شعار اول، بنا به سخن خودِ کدیور، عکس العملی قاطع بود در مقابل سوء استفاده ها و استفاده ابزاری از مسئله فلسطین توسط حکومت ایران، برای سرپوش گذاشتن بر ستمی که بر ملت ایران می رود.


ورود علنی شعار "نه غزه، نه لبنان؛ جانم فدای ایران" به اعتراضات عمومی بعد از انتخابات، در تظاهرات آخرین جمعۀ رمضان گذشته و در ۲۷ شهریور ماه ۸۸ (روز قدس) خود را نشان داد.

همان که میرحسین موسوی در بیانیۀ سیزدهم خود تاکید کرد "...آنچه در این مناسبت اتفاق افتاد، مختص به یک سلیقه و یک گرایش نیست...خوبتر از نتایجی که در روز قدس به دست آوردیم هنوز وجود دارد، کما این که بدتر از وضعیتی که از آن رنج می‌بریم و بدان اعتراض می‌کنیم نیز هست. اهمیت روز قدس امسال در این بود که نشان داد حیات جدیدی که مردم انتخاب کرده‌اند امری گذرا و موقتی نیست. "


بعدها علی اکبر محتشمی پور، از فعالان اصلاحات تاکید کرد "سردهندگان این شعار، نه با غزه مخالف هستند و نه با لبنان، بلكه در مقطعی، اعتراض خود را به عملكرد ناصواب برخی افراد و جریانات در زمینه مسائل داخلی در واكنش با اعتراض و مخالفت با شعارهایی كه بعضاً این افراد و جریانات خود را داعیه‌دار آن قلمداد می‌كردند، نشان دادند."


و مهدی کروبی طی مصاحبه ای با روزنامه تایمز مالی متذکر شد گروه معدودی از مردم شعار دادند نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران. دیدید که چگونه از سوی طرف مقابل مورد سوء تفسیر قرار گرفت. برخی عقلا بر این اعتقادند که شعارها باید باید این گونه می بود هم غزه، هم لبنان، جانم فدای ایران.


ورود شعار "هم غزه، هم لبنان..."
همزمان با ورود و اعلام وجود شعار اعتراضی- سلبیِ "نه غزه، نه لبنان؛ جانم فدای ایران" در شعارهای معترضان بعد از انتخابات، گروهی از فعالان جنبش سبز و حامیان میانه رو تر جنبش اصلاحات، جهت جلوگیری از سوء استفادۀ حکومت در سرکوب بیشتر و همچنین اعلام "ظلم ستیزی" ماهوی جنبش سبز، شعار "هم غزه و هم لبنان؛ جانم فدای ایران" را مطرح کردند که بطور پراکنده در همان روز و روزهای بعدی مطرح و علنی گردید.


همگامی با مظلومان
همان زمان یکی از اعضای گروهی خودجوش تحت عنوان «مادران عزادار»، که متشکل از مادرانی بود که در پی گردهمايی‌های اعتراضی بعد از انتخابات، شهید و زندانی شده بودند، خاطرنشان کرد "...شعارهايی که مادران در روز قدس به دست گرفته بودند نشان می‌داد که چگونه اين مادران هوشمندانه دارند به جنبش دموکراسی‌خواهی مردم پيوند می‌ خورند. دارند به مردم می‌گويند که خشونت چيز بدی است. حتی به جای شعار مرگ بر ديکتاتور، می‌گفتند مرگ بر ديکتاتوری. سعی می‌کردند سیستم ديکتاتوری را محکوم کنند نه فقط يک فرد را. يا شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ايران را مادران تبديل کرده بودند به هم غزه هم لبنان جانم فدای ايران."


این هم شعار ماست

شعار "نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران"، کماکان در تجمعات و اعتراضات ادامه داشت و شعار دوم نیز به آن اضافه شد، تا اینکه در جریان تجمعی در دانشکده فنی دانشگاه تهران، سخنگوی انجمن آن دانشگاه، در سخنانی گفت "...هم غزه و هم لبنان را قبول داریم و جانمان را فدای ایران می‌کنیم اما بر کسانیکه شعار نه غزه نه لبنان سر می دهند خرده نمی گیریم چرا که این شعار ماحصل رفتار کسانی است که عزت مردم خودشان را نادیده می‌گیرند و عزت دیگران را بر سرشان می‌کوبند."


معرکۀ کودتاچیان
ناگفته نماند پس از هجمه های پیش آمده در محیط مجازی نسبت به سوء برداشتی که از سخنان یکم اردیبهشت محسن کدیور رخ داد، گروهی از هتاکان حامی دولت کودتا، در سایتهای رجا نیوز (وابسته به فاطمه رجبی)، سایت مرکز اسناد (وابسته به خسرو حسینیان) و دهها سایت همسو، با آغاز معرکه گیری، شادمانی خود را از وضع موجود پنهان نکرده، بلکه آنرا بخشی از "فروپاشی جریان فتنه" ارزیابی کردند.


توضیح چهار ماده ای
البته در این میان محسن کدیور در جهت تخریب دیوار ایجاد شده پیش قدم شد و در گام اول توضیحی چهار ماده ای پیرامون سخنان خود ارائه داد و در مقاله ای که سوم تیرماه تحت عنوان "اولویت ایران بر فلسطین استراتژی جنبش سبز است"، منتشر ساخت، خطرنشان کرد طرفداران شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران و همچنین طرفداران رژیم ایران پنداشتند که من وقوع شعار اخیر در روز قدس سال گذشته را منکر شده ام. لذا به کسانی که طالب حقیقتند یادآور می شوم:
اول اینکه شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران، در روز قدس توسط جمعی از جوانان ایرانی فریاد شده و در وقوع آن تردیدی نیست.
دوم اینکه شعار مذکور عکس العملی در مقابل استفاده ابزاری از مسئله فلسطین از جانب حکومت ایران بوده و بسیاری از سردهندگان این شعار، سوء استفاده حکومت از آرمان فلسطین برای سرپوش گذاشتن بر ستمی که بر ملت ایران می رود را صادقانه محکوم کرده اند.
سوم اینکه علیرغم اینکه این شعار در روز قدس سر داده شده، و با اینکه در قصد خیر بسیاری از سردهندگان آن هم تردیدی نیست، من این شعار سلبی را صحیح نمی دانم... ظلم به هر ملتی ناپسند است چه ایرانی چه غیر ایرانی. و شعار ایجابی هم غزه هم لبنان جانم فدای ایران سازگار با موازین اخلاقی و معیارهای اسلامی و مورد حمایت رهبران جنبش سبز هم بوده است.
چهارم اینکه: چون جمعی از هموطنان شعار سلبی را در روز قدس سر داده اند، دلیل نمی شود که این شعار ملت ایران است، همچنانکه چون شعار ایجابی مطلوب امثال من است، پس نمی توان نتیجه گرفت این شعار ملت ایران است.


برای رفع ابهامات احتمالی
کدیور در گام بعدی، در ایمیلی به همان شبکۀ مصاحبه کننده (VOA )، به تداوم حملات پاسخ داد و در آن ایمیل که از VOA خوانده شد، تایید کرد که در روز قدس جوانان شعار نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران را داده اند و خاطرنشان کرد که با وجود واقعیت طرح این شعار، با آن موافق نیست.


وی در جهت رفع کدورت های احتمالی و ابهامات باقی مانده در میان حامیان جنبش، هفتم تیرماه در مطلبی ۹ماده ای تحت عنوان "تکثر مطالبات جنبش سبز در ارتباط با خاورمیانه"، ضمن تاکید بر اینکه "جنبش سبز با هرمنوتیک نفرت راه به جائی نمی برد"، روند تکوین هر دو شعار و همچنین شعارهای پیرامونیِ آن را مورد بررسی قرار داده و خاطرنشان کرد شعار ایجابی "هم غزه، هم لبنان، جانم فدای ایران" برای اصلاح کاستی شعار سلبی پیشین از سوی اصلاح طلبان داخل ایران ساخته و سرداده شد."


محسن کدیور در بخشی از این جوابیه، به رگه هایی از اختلافات و ریشه های آن اشاره کرده و آورده است "درباره زمینه صدور بیانیه نود چهره لبنانی در دفاع از جنبش سبز آمده است واکنش اعتراضی به کمک‌های دولت جمهوری اسلامی‌ ايران به گروه شيعی حزب الله لبنان در سال‌های اخير و از سوی ديگر شايعه حضور نيروهای اين گروه لبنانی در خيابان‌های تهران برای سرکوب معترضان، هواداران جنبش سبز را چنان برآشفت که شعار غالب روز قدس امسال به اين شعار تغيير يافت: نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ايران.
اما اين شعار با واکنش‌های تند حاميان دولت و محافظه کاران روبه‌روشد که آن را شعاری ساختارشکنانه خواندند. اين شعار پس از بروز اين مخالفت‌ها و توصيه سران اصلاحات، به سرعت به شعار هم غزه، هم لبنان، جانم فدای ايران تغيير يافت تا ايرانيان سبز مقيم لبنان بتوانند با حضور در مجامع دانشگاهی لبنان و ديگر محافل روشنفکری اين کشور، صدای جنبش سبز را در لبنان نيز طنين‌انداز کنند."


این پژوهشگر در پاسخ گروهی از مهاجمان فضای مجازی و گروهی که معتقد به "انحصارگری کدیور در جنبش سبز" شدند، تاکید کرد "تمام موارد ذکر شده، دیدگاه شخصی من است و من جز خودم کسی را نمایندگی نمی کنم و جا را برای هیچ کس تنگ نکرده ام."


ناگفته پیداست هجمه ها و جنجال های مشابه، در مقاطع مختلفی سبب کندی و کدورت در روند جنبش سبز شده است؛ اما آنچه مسلم است همان است که سخنگوی انجمن اسلامی دانشگاه تهران گفته بود که "راه سبز امید می خواهد از شرایط فعلی به حقیقت برسد."

 

 

 

 

 



 
 

Things you can do from here:

 
 

--
برای عضویت در گروه 23خرداد به آدرس زیر مراجعه کنید :
http://groups.google.com/group/23khordad
 
لطفا در صورتی که مطالب ذکر شده در این ایمیل نامربوط
و یا شایعه های بی اساس و مغرضانه است به یکی
از مدبران گروه اطلاع دهید
 
خبرهایی که بدون ذکر منبع مطمئن بیان می شود امکان دارد تنها شایعه باشند

 
You received this message because you are subscribed to the Google
Groups "23khordad" group.
To post to this group, send email to 23khordad@googlegroups.com
To unsubscribe from this group, send email to
23khordad+unsubscribe@googlegroups.com
For more options, visit this group at
http://groups.google.com/group/23khordad?hl=en

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

CopyRight © 2006 - 2010 , GODFATHER BAND - First Iranian News Portal , All Rights Reserved