اتفقا در قران صریحا میگوید که ملاک برتری نه جنس پوست و رنگ و مو و نژاد بلکه تقوا می باشد. و همانطور که از عمل پیامبر و ائمه بر می اید برده یا غلام از ان جهت که عقد قراردادی مابین او و مالک میشده ملزم به انجام امر مالک و رتق و فتق امور خانه او داشته است. و از این مهمتر برده داری در اسلام تنها برده گیرى اسراى جنگى در جنگ مسلمین با كفار پذیرفته شده و رویکرد اسلام تربیت و اموزش بردگان جهت قرار گرفتن در مسیر صحیح اسلامی و سپس ازاد کردن انها بوده است. تاکید بر ازاد کردن است. بنابراین ان وجوه منفی کاملا در تضاد با اموزه های اسلامی و قرانی است. ائمه هم برده ها را که عمدتا مستضعف وفقیر از همه لحاظ بودند می خردیدند و تربیت کرده و سپس ازاد می نمودند
قرآن بردهداری و خیلی از سنتهای ستمگرانهی دیگر رو قانونمند کرده. از جمله گفته که نماز بردهی فراری از سرش بالاتر نمیره ( یعنی مورد پذیرش نیست). اگر آیین رهایی بخشی بود این سنتها رو رد میکرد و به جاش سنت عادلانهای پیشنهاد میکرد.
2010/8/29 نوید <navid148@gmail.com>مهمان خدا نوشت: «توصیه اکید به تک همسری در قرآن»
این ها کفره مهمان خدا. بس کن و از خدات شرم کن. قرار نیست برای قانع کردن دیگران پا بذاری رو اعتقادات یک میلیارد مسلمون و دروغ ببندی به قرآن.ما به خودمون از اول حق دادیم که همه چیز رو نقد کنیم ولی یادت باشه که تو این حق رو از خودت از خیلی قبل پیش سلب کرده بودی. حالا تو از کی تا حالا خودت رو دارای صلاحیت برای تفسیر قرآن می دونی؟ تو حتی خودت رو دارای صلاحیت در نقد موسوی هم نمی دونی. حالا شدی مفسر قرآن؟
نوید
2010/8/28 mehman khoda <mehmankhoda@gmail.com>
چندهمسری ارمغان و از نوآوریهای اسلام و مورد توصیه آن نیست. در ممالک غیر اسلامی، در ایران پیش از اسلام و در میان اعراب عصر جاهلیت نیز تعدد زوجات وجود داشته است. چندهمسری در جوامع باستانی همچون مصر و یونان و روم قدیم و در ایران باستان مثلا در دورهی ساسانیان وجود داشته است. اسلام تعدد زوجات را فقط قانونمند کرد و تنها با قید شرایطی سنگین، آن را در چارچوب ضرورتهای زندگی اجتماعی انسان محدود ساخت. در اسلام اصل بر تک همسری است. در قرآن کریم به تکهمسری حضرت آدم، حضرت موسی، نوح علیه السلام، لوط پیامبر، فرعون و ابولهب در سورههای بقره، اعراف، تحریم، قصص و اللَهَب اشاره شده است. در ادامه به بررسی دو آیه معروفی که در قرآن در این رابطه آمده پرداخته و سپس با استناد به همین آیات به نتیجه گیری می پردازیم .
۱- آیه ۳ سوره نساء
«اگر بترسید که مبادا درباره یتیمان مراعات عدل و داد نکنید پس آنکس از زنان را به نکاح خود درآرید که شما را نیکو است: دو یا سه یا چهار و اگر بترسید که راه عدالت نپیموده پس تنها به یک زن یا کنیزی اکتفا کنید این نزدیکتر به عدالت و ترک ستمکاریست.»
در ابتدای این آیه، قرآن چندهمسری را قبول کرده اما آنرا محدود به حداکثر ۴ مورد نموده است ، اما در ادامه آیه توصیه می کند که اگر به رعایت عدالت بین آنها شک دارید به یک همسر اکتفا کرده و هشدار می دهد که چند همسری ممکن است شما را دچار گناه ظلم و ستم کند که مسلماً عقوبت خواهد داشت. همچنین نکته جالبی که در این آیه می بینیم این است که خداوند مقام زن کنیز و برده را بالا آورده تا جایی که ازدواج صاحب برده با وی همانند و هم طراز ازدواج با یک زن آزاد بیان شده است .
۲- آیه ۱۲۹ سوره نساء
« شما هرگز نمی توانید میان زنان به عدالت رفتار کنید و هر چند راغب و حریص بر عدل و درستی باشید پس به تمام میل خود یکی را بهرهمند و آن دیگر را محروم نکنید تا او معلق و بلاتکلیف ماند و اگر سازش کنید و پرهیزکار باشید همانا خدا بخشنده و مهربان است.»
در این آیه خداوند در ابتدا با تاکید بیان کرده که شما در حقیقت عدالت واقعی (عدالتی که در آیه ۳ سوره نساء چندهمسری بدان مشروط شده است) را هرگز نمی توانید اجرا نمایید. تا اینجا این مطلب به وضوح دیده می شود که مجوزی که خداوند به تععد زوجات داده با اکراه و بصورت محدود و با قید شرایطی سنگین و سختگیرانه می باشد. سپس در ادامه آیه دستور به اجرای عدالت ظاهری داده شده است که بیانگر این است که درصورتیکه ضرورت و شرایط خاص ایجاب کند، وظیفه دارید که عدالت مادی و معنوی را رعایت کنید.
نتیجه گیری :
مطالب فوق نشان می دهد که خداوند در قرآن توصیه اکید به تک همسری نموده و حتی در این زمینه به انسان هشدار داده ، ولی چند همسری را نیز بطور کامل نفی و حرام اعلام ننموده است ، زیرا بهرحال ممکن است شرایط اجتماعی خاص و یا موارد استثناء و یا ضروری وجود داشته باشد که در این صورت نیز وظیفه و مسوولیت سنگینی بر دوش مرد نهاده شده است. اینکه کسانی که اقدام به تعدد زوجات می نمایند تا چه حد جزء موارد ضروری و استثناء بوده و تا چه حد توانایی برآورده نمودن شرایط آن را داشته باشند ، برای خداوند کاملا آشکار است .
--
چه شکسته ایستادیچه شکسته تر پریدیبه طواف عاشقانهحرم خدا رسیدی
--
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شما این ایمیل را به جهت عضویت در گروه ۲۳ خرداد دریافت کردهاید
برای آگاهی از قوانین گروه ۲۳ خرداد اینجا را ببینید
http://groups.google.com/group/23khordad
برای لغو عضویت خود در گروه ۲۳ خرداد به آدرس زیر ایمیل بزنید
23khordad+unsubscribe@googlegroups.com
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
--
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شما این ایمیل را به جهت عضویت در گروه ۲۳ خرداد دریافت کردهاید
برای آگاهی از قوانین گروه ۲۳ خرداد اینجا را ببینید
http://groups.google.com/group/23khordad
برای لغو عضویت خود در گروه ۲۳ خرداد به آدرس زیر ایمیل بزنید
23khordad+unsubscribe@googlegroups.com
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
--
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شما این ایمیل را به جهت عضویت در گروه ۲۳ خرداد دریافت کردهاید
برای آگاهی از قوانین گروه ۲۳ خرداد اینجا را ببینید
http://groups.google.com/group/23khordad
برای لغو عضویت خود در گروه ۲۳ خرداد به آدرس زیر ایمیل بزنید
23khordad+unsubscribe@googlegroups.com
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
--
چه شکسته ایستادی
--
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شما این ایمیل را به جهت عضویت در گروه ۲۳ خرداد دریافت کردهاید
برای آگاهی از قوانین گروه ۲۳ خرداد اینجا را ببینید
http://groups.google.com/group/23khordad
برای لغو عضویت خود در گروه ۲۳ خرداد به آدرس زیر ایمیل بزنید
23khordad+unsubscribe@googlegroups.com
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر