428The_Godfather_II_2The%20Godfather273TheGodfather2020305The_Godfather_II_1

Go English

سه‌شنبه، شهریور ۱۶، ۱۳۸۹

-- AndisheyeNik -- تنش زايي يا تنش زدايي مسئله اين است!

 

(فرستادن مطلب نشانی از تایید یا رد آن نیست)
سهیل
 
 
تنش زايي يا تنش زدايي مسئله اين است!
این خبر مربوط به :شنبه اول اردیبهشت 1386 - 3 ربيع االثانی 1428 - 21 آوريل 2007 - سال شصت و چهارم -شماره 18780 روزنامه کیهان می باشد .
 

اروپا خواستار مذاكره شد اعتراف آژانس انرژي اتمي به آغاز غني سازي صنعتي در ايران

در پي اعتراف آژانس بين المللي انرژي اتمي به آغاز غني سازي صنعتي در ايران، اروپايي ها خواستار مذاكره با تهران شدند.

به گزارش خبرگزاري هاي غربي، آژانس بين المللي انرژي اتمي در نامه اي محرمانه تاييد كرد كه ايران غني سازي اورانيوم در سطح صنعتي در نطنز را آغاز كرده است.
در اين نامه يك صفحه اي كه به امضاي «اولي هاينونن»، مدير كل آژانس رسيده، تاكيد شده است كه ايران ظرف دو ماه گذشته توانايي هاي خود را در زمينه غني سازي اورانيوم دوبرابر كرده است.در نامه مذكور همچنين تصريح شده كه ايراني ها تا ماه آينده 18مجموعه 164تايي (حدود 3000) سانتريفيوژ را در نطنز راه اندازي خواهند كرد.

خبرگزاري هاي رويترز، يونايتد پرس و فرانسه ضمن مخابره خبر فوق در روز چهارشنبه تلاش كردند تا ورود ايران به مرحله غني سازي صنعتي اورانيوم را نشانه ادامه بي اعتنايي هاي اين كشور به قطعنامه هاي غيرقانوني شوراي امنيت قلمداد كنند.

اين تلاش خبرگزاري هاي فوق در شرايطي است كه تا پيش از تاييد آژانس مبني بر ورود ايران به مرحله غني سازي صنعتي، آمريكا و چند كشور اروپايي به همراه رسانه هاي خود خبر موفقيت جمهوري اسلامي ايران در بعد صنعتي را يك بلوف دانسته و در آن تشكيك كرده بودند اما روزنامه «كامرسانت» روسيه در شماره اخير خود نوشت:

اكنون روشن شد كه هيچ بلوفي در كار نبوده و ايران به راستي داراي توانايي غني سازي صنعتي اورانيوم شده است.

اين روزنامه روسي افزود: انتشار سند داخلي آژانس، شك و ترديدهاي اخير در خصوص وارد شدن ايران به مرحله غني سازي صنعتي كه بشدت در رسانه هاي گروهي جهان مورد بحث قرار داشت را از بين برد. اين اظهارنظر آژانس بين المللي انرژي اتمي پرونده هسته اي ايران را وارد مرحله تازه اي مي كند.

به نوشته اين روزنامه، در اين بين روسيه در موقعيت دشواري قرار مي گيرد، چرا كه اعلام اخير مقامات ايراني مبني بر وارد شدن اين كشور به جمع كشورهاي داراي توانايي غني سازي صنعتي اورانيوم را باور نكرده و در خصوص صحت ادعاي ايران از آژانس بين المللي انرژي اتمي استعلام نموده بود. اكنون روشن شد كه هيچ بلوفي در كار نبوده و ايران براستي داراي چنين توانايي شده است.

نگاه نقطه ای:"ریز است و قدرت وصل کردن متغییرها به یکدیگر را ندارد."

در فرآیند تحلیل یک متن یا روایت اگر فضا کوچک و بدون انعطاف باشد به صورت نقطه ایی نگاه شده است.

تحلیل این خبر از انرژی هسته ایی ایران با نگاه نقطه ای می تواند به گونه ای باشد که تنها به بحث انرژی هسته ایی در یک زمینه با بعد مثبت یا منفی نگاه کند.در این نگاه بدون توجه به ادامه و یا گذشته و حال(سابقه این خبر)به تحلیل مقطعی آن پرداخته شود؛ در این شرایط با نگاه به قسمت خالی لیوان نقد بحث انرژی هسته ای ایران را به پیش می کشد.

اگر ایران با توجه به پیامدهای غنی سازی اورانیوم روند این کار را متوقف می ساخت به این نقطه از جایگاهی که اکنون قرار دارد نمی رسید.

نگاه خطی: " مقداری عمیق تر با انعطاف پذیری بیشتر و به همراه تحلیل متغییرها به صورت خطی "

در نگاه خطی در فرآیند تحلیل این خبر همانند همان نگاه نقطه ایی عمل می کند و با مدد کمی انعطاف و مسیر مشخص در یک روند خطی که ببیشتر شبیه به روندی تاریخی است حرکت می کند اما با حضور در گسنره ارتباطات و جایگاه تحلیل در فضای فلسفی رسانه ای جمعی امکان درک تغییرات و پیشرفتها وجود دارد.

با اين نگاه آغاز غني سازي به نوعي با مطرح شدن قدرت هسته اي ايران به واكنش اروپاييان انجاميده است به نوعي كه خواستار مذاكره با ايران شده اند.

 

نگاه سطحی:" بزرگتر از جریان خطی ذهن است و به آنچه در سطح اتفاق می افتد توجه و بیان می شود. "

نگاه سطحی که آميخته ای  از نگاه خطی و نقطه ای است اما تنها به  آنچه هست  توجه می شود و به کذشته وآینده ماجرا توجهی نمی شود.

در يك نگاه سطحي به اين پرونده مي توان به برداشت عامه مردم از اين قضيه پي برد چيزي كه تحت عنوان يك ايدئولوژي خاص از رسانه ها ي متعدد ايران بازتوليد شده و در اختيار مخاطبان قرار مي گيرد.

جمله "انرژي هسته اي حق مسلم ماست" همان رويكرد غالب رسانه هاي ايران است كه در نهايت سبب القاي اين موضوع بدون در نظر گرفتن پيامدهاي آن براي مخاطبان ايراني خواهد شد.

نگاه حجمی:" توجه به حجم ابعاد مختلف است و عمق در حجم درک می شود ولی در سطح و کمی فراتر می رویم، این روند به فلسفه رسانه نزدیک تراست."

در نگاه حجمی که کمی معقول تر از نگاه های دیگر است به داشتن نگاهی انعطاف پذیر و پذیرش حضور زمان در این خبر می توان با استفاده خبرها و گزارش های روزانه رسانه ها در باب این جریان به همراه مطالعه ی اخبار با دیدگاههای گوناگون و حتی تحلیل های متفاوت با نگاهی حجمی این خبر را تحلیل کرد، شاید نویسنده خبر نیز به مطلب نگاهی حجمی داشته است.

در مورد خبر مذكور با توجه به اين ديدگاه مي توان گفت كه اگر چه ايران خود را به عنوان يك كشور هسته اي معرفي كرده  ولي تا قبل از اين حادثه جامعه جهاني ان را به رسميت نشناخته بود كه با وجود نامه فوق اين مسئله براي همگان آشكار مي شود.لذا اجماعي جهان عليه ايران صورت مي پذيرد مبني بر اينكه اولا ايران داراي قدرت هسته اي است و ثانيا  نسبت به قطعنامه ها بي اعتنا بوده است.نكته ديگر تلاش رسانه هاي غربي در نشان دادن بي قدرتي ايران است كه پس از اين نامه دچار چالشي اساسي مي گردد.با همه اين تفاسير آن چه كه از خبر بر مي آيد اين است كه ايران تصميم قاطع بر سر انرژي هسته اي دارد و از طريق رسانه هاي داخلي خود قصد جمع آوري اجماع مردمي دارد.بنابر اين در ادامه اين جريان بايد منتظر اتفاقاتي همچون اعمال تحريم و واكنش عليه ايران بود و اينكه اين تحريم ها چه بازتابي در ايران خواهد داشت.

نگاه فرا حجمی:" عمیق تر از نگاه حجمی است،حجم اتفاق افتاده در ریشه هایش را در نقاط دیگر که چرااتفاق افتاده است بازنگری می کند و با درنظر گرفتن زمان به چراها می پردازد."

این تحلیل با نگاهی به گذشته،حال و آینده بخش عظیمی از گستره ارتباطی را در برمی گیرد.نگاه و تحلیلی عمیق و جامع  ارائه می دهد.

در بررسي اتفاق مذكور  بايد حوادث گسترده اي را كه در پس غني سازي اورانيوم صورت خواهد گرفت بررسي كرده و در نهايت با توجه ريشه ها ي تاريخي اين مسئله به تفسري جامع رسيد.

نكته قابل تامل اين است كه چنانچه ايران بخواهد بر سر اين موضوع پافشاري كند در حاليكه اروپا و آمريكا ايران را تحريم كنند آيا دولتمردان ايراني قادر خواهند بود تا نابساماني هاي داخلي ايران را حل و فصل كنند؟

آيا با سر لوحه قرار دادن اين نوع ديپلماسي دولت قادر خواهد بود ايدئولوژي خود را از طريق رسانه هايش بازتوليد كند يا خير؟

 

 

اين در حالي است كه قضيه انرژي اتمي سالها پيش و از زمان دولت هاشمي رفسنجاني به صورت كاملا محرمانه و زير زميني دنبال شده بود  و سوال  مهم اين است كه چرا در آن زمان از مردم حمايتي خواسته نشد!

نكته ديگر برخورد اروپا و امريكا با اين مسئله است.تجربه تاريخي كشوري  امريكا نشان داده كه آنها از مواضع خود كوتاه نخواهند آمد و با اين ديد كه ايران جزء محور شرارت محسوب مي شود در جهت از بين بردن منافع ايران در داخل كشورهاي مختلف سعي خواهند كرد و يا اينكه گزينه حمله به تجهيزات هسته اي را در دستور كار خود قرار خواهند داد.لذا به نظر مي آيد بايد از دولت پرسيد كه چرا ديپلماسي تنش زدايي به ديپلماسي تنش زايي تبديل شد و آيا دولت قادر است هزينه هاي اين سياست خود را بپردازد يا خير؟

 

 

__._,_.___
Recent Activity:
یاهو گروه انديشه نیک برای تبادل اندیشه و انتقال مطالب آموزنده

اجتماعی، فرهنگی، علمی و هنری از شخصی به شخصی دیگر و از نسلی به

نسل دیگر، راه اندازی شده است.


baraye didane in email be surate farsi mitavanid az yeki
az do rahe zir estefade konin:

1-Right clik>Encoding>More>Unicode (UTF-8)
2-Right clik>Encoding>More>Arabic (windows)

اگر این مطلب از طرف دوستان برای شما بازفرست شده است

می توانید در صورت تمایل در این یاهوگروه به نشانی اینترنتی

http://groups.yahoo.com/group/AndisheyeNik

وآدرس ایمیل andisheyenik@yahoogroups.com

،عضو شوید تا همه مطالب فرهنگی و اندیشه ای گروه را دریافت نمایید

لطفا در نظر داشته باشید که مطالب ارسالی از طرف صاحبان اندیشه با نگرشها

و سلیقه های گوناگون را به معنای خط مشی این یاهوگروه قلمداد نکنیم.

شاگردی دقیق، آموزگاری شریف و پرستاری مهربان برای (اندیشه) هم باشیم و بمانیم

مدیریت اندیشه نیک
MARKETPLACE

Get great advice about dogs and cats. Visit the Dog & Cat Answers Center.


Stay on top of your group activity without leaving the page you're on - Get the Yahoo! Toolbar now.


Hobbies & Activities Zone: Find others who share your passions! Explore new interests.

.

__,_._,___

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

CopyRight © 2006 - 2010 , GODFATHER BAND - First Iranian News Portal , All Rights Reserved