| دکتر شریعتی | نفوذ اندیشه های شریعتی در کشورهای اسلامی | مطلب 2 | |
| نفوذ اندیشه های شریعتی در کشورهای اسلامی Posted: 28 Mar 2011 05:25 AM PDT رمز موفقیت شریعتی را در کشورهای اسلامی باید در تاکید و توجه ویژه وی به نقش مذهب در زندگی مردم دانست که مهم ترین رکن تاثیرگذار در زندگی و سلوک مردمان مسلمان است . به حدی که به رغم گرایشات شیعی در اندیشه های شریعتی برخی کشورهای منطقه شمال آفریقا توجه خاصی به اندیشه های وی دارند : نفوذ اندیشه های شریعتی در کشورهای عربی قاره افریقا به ویژه تونس و مصر مشهود است و گروه های رادیکال اسلامی۱ جدید از جمله گروه ” الجهاد ” در مصر و گروه ” جنبش گرایش اسلامی ” ( حرکت النجاه الاسلامی ) به رهبری راشد الغنوشی در تونس توجه خاصی به اندیشه های او دارند . کتاب شهادت اثر شریعتی به ویژه با استقبال زیادی از سوی این گروه ها مواجه شده است۲ . مصر نیز از جمله کشورهای عربی مسلمان است که اشاعه آثار و اندیشه های شریعتی در آن بسیار چشمگیر بوده است . دکتر ابراهیم دسوقی شتا۳ استاد دانشگاه قاهره درباره انتشار کتابهای شریعتی در مصر می گوید : شریعتی شاید یکی از مهمترین متفکران اسلامی معاصر است . او کسی است که از زبان شما حرف می زند به طوری که احساس می کنید درست همان را می گوید که شما می خواهید بگویید . او متفکری بزرگ است که جنبش اسلامی را در جامعیت خود احساس کرده است . طرز برداشت او از اسلام و طرح عظمت و توانایی اسلام و این که این دین مبین می تواند تمامی احتیاجات آدمی را در زمینه های شخصی و اجتماعی و طی ادوار مختلف زندگی برآورده کند و همچنین اسلوب و سبک شیرین نگارش او از جمله عواملی است که آثار و شخصیت شریعتی را جذاب کرده است . من مثنوی مولانا و چند کتاب دیگر را از فارسی به عربی ترجمه کرده ام . ولی با ترجمه کتابهای دکتر شریعتی (( تولدی دیگر )) یافتم و مشهور شدم . زیرا بازگشت به خویشتن دکتر شریعتی در تیراژ صد هزار نسخه در مصر به فروش رفت ! تاثیر کتابهای دکتر شریعتی در من با گفتن و نوشتن قابل توصیف نیست . وقتی در سال ۱۳۶۵ هفت کتاب از دکتر شریعتی را منتشر نمودم یکی از دخترانم در دبیرستان مشغول تحصیل بود . معلم دخترم را شناخت و به او پیغام داد : ما چشم به راه ترجمه کتابهای دیگری از شریعتی هستیم۴ . افریقا نیز از جمله مناطقی است که اندیشه ها و آرمانهای دکتر علی شریعتی نفوذ و تاثیر قابل توجهی در میان مسلمانان و اقلیتهای اسلامی کشورهای مختلف آن داشته است :۵ ۱٫ دکتر ابراهیم دسوقی شتا درباره تاثیر شریعتی در چپ اسلامی مصر می نویسد : در جنبش چپ اسلامی که خود را پیشرو و طلایه دار جریان چپ اسلامی می داند در نشریات خود مقالات چندی پیرامون اندیشه های شریعتی به رشته تحریر درآورده است . افکار حسن حنفی نظریه پرداز چپ اسلامی در بعضی از مسایل به اندیشه های شریعتی نزدیک است و گروهی بر این عقیده اند که در این زمینه از آثار این اندیشمند شیعی ایرانی تاثیر گرفته است . عظمت تاثیر شریعتی ص ۷ به نقل از شریعتی در جهان ص ۲۰۶ ۲٫ شریعتی در جهان صص ۲۹۶ و ۲۹۷ ۳٫ نامبرده یکی از اعضای جنبش چپ اسلامی ( الیسار الاسلامی ) و از مترجمان آثار شریعتی در مصر است . ۴٫ نامه فرهنگ شماره ۵ و ۶ پاییز و زمستان ۱۳۷۰ ۵٫ شریعتی در جهان ص ۲۹۶
ورود کتابهای ترجمه شده دکتر شریعتی به افریقا او را در نظر مسلمانان قاره سیاه به یکی از چهره های بزرگ نهضت بیدارگری اسلام تبدیل نموده است . نشریات و گاهنامه های اسلامی در افریقا نقش مهمی در شناساندن شریعتی داشته و در بسیاری موارد اقدام به نشر اندیشه ها و آرمانهای او کرده اند . علاوه بر این شریعتی نقش موثر و بسزایی در گرایشات افراد به اسلام داشته است۱ . فی المثل (( کامار بمباسا کامبیا ) دبیر کل جنبش آزادی بخش گامبیا ( حرکه التحریر کامبیا ) خود تحت نفوذ اندیشه های شریعتی به اسلام گرایش پیدا کرد۲ . در پاکستان هم بنا به گفته دکتر حسین رزمجو۳ که سالها در آن کشور بوده اند (( موسسه ای تاسیس شده به نام (( موسسه اقبال – شریعتی )) . این موسسه کارهای بسیار با ارزشی درباره شریعتی انجام داده که حتی در ایران نیز کمتر انجام شده و این میزان نفوذ و اثر شریعتی را در پاکستان نشان می دهد )) .
منابع : کتاب : طرحی از یک زندگی، پوران شریعت رضوی – (همسر دکتر علی شریعتی) نشر الکترونیکی : وب سایت شریعتی در نیمه حرف.کام، اِنی کاظمی – (Shariati.Nimeharf.Com) هر کس به اندازه ی عصیانی که دارد ارزش دارد. - از دکتر علی شریعتی + Shariati.Nimeharf.com در همین راستا :© اِنی کاظمی برای دکتر علی شریعتی, | Permalink | |
| Posted: 28 Mar 2011 05:24 AM PDT (( درباره هیچ متفکری در ایران به اندازه دکتر شریعتی سخن گفته نشده است چنان که درباره هیچ کس به اندازه او سخنهای ناگفته نمانده است ))۱ .شریعتی اندیشمندی که به او لقب (( لوتر ایران ))۲ ، (( ولتر انقلاب ایران ))۳ ، (( چریک فرهنگی ))۴ ، (( مارکس وطنی ))۵ ، (( سید جمال انقلاب اسلامی ))۶ ، (( نادره عصر ))۷ ، (( احیاگر اسلام راستین ))۸ ، (( مردمی ترین معلم و مبلغ رادیکالیسم اسلامی ))۹ ، (( ایدئولوگ اصلی انقلاب ))۱۰ ،(( فرانتس فانون انقلاب اسلامی ))۱۱، (( شهید جنبشهای رهایی بخش ))۱۲ و … داده اند . شریعتی مردی که غیر مذهبی ها او را نادیده می گرفتند و روحانیون او را سرزنش می کردند و رژیم شاه او را مجازات کرد . گروه نخست او را کم اهمیت می دانست دومی او را آدمی مزاحم می شمرد و سومی او را مارکسیست اسلامی دردسرآفرین تلقی می کرد که می بایست او را خاموش ساخت . اما به رغم این محبوبیت و قرار داشتن در کانون توجهات نزد محافل و افراد محقق و پژوهشگر و تحلیل گران جهانی همچنان در ایران از سوی برخی محافل رسمی ، مغضوب و از سوی مصلحت اندیشان فردی است که باید با احتیاط از کنارش گذشت چرا که او دردسرآفرین ناآرامی است که با استعاره هبوط همه را به گذشت از وضع موجود به سمت کمال مطلوب فرا می خواند . از این رو به دست سانسورچیان رسمی و دستگاه ها و نهادهای علمی ، فرهنگی و رسانه ای مدام از صحنه به عقب کشانیده می شود و نامش به سکوت برگزار می شود یا نقشش در تحرک آفرینی اجتماعی و فکری در کتابهای تاریخی مدارس و کتابهای سفارشی محافل رسمی کمرنگ نشان داده می شود .
۱٫ محمد اسفندیاری مجله گوناگون شماره های ۶ و ۷ دوره جدید سال دوم بی تا ص ۱۹ ۲٫ مهرزاد بروجردی ، روشنفکران ایرانی و غرب ۳٫ روزنامه پست انتلی جانسر ( Post – Intellgencer ) در مورخه ۱۴ دسامبر ۱۹۷۸ در مطالبی تحت عنوان شریعتی ولتر انقلاب ایران نوشته شده است : از نقطه نظر عقیده در تمام تاریخ ایران کسی شبیه به علی شریعتی وجود ندارد . نفوذ شریعتی در انقلاب ایران قابل مقایسه با نفوذ ولتر در انقلاب کبیر فرانسه و جفرسن و مدیسون در انقلاب امریکا می باشد . به نقل از کتاب شریعتی در جهان تدوین و ترجمه از حمید احمدی انتشارات سهامی انتشار سال ۱۳۷۴ چاپ چهارم ص ۳۱۹ ۴٫ تعبیری از دکتر رضا رئیس طوسی از افراد ملی – مذهبی ۵٫ تعبیری کنایه آمیز از احسان نراقی ۶٫ آقای محمد اسفندیاری شریعتی را سید جمال انقلاب اسلامی و سید جمال را شریعتی انقلاب مشروطیت می داند . ن ک به مجله گوناگون شماره های ۶ و ۷ ص ۲۵ ۷٫ تعبیر مرحوم محمدتقی جعفری درباره شریعتی ۸٫ این تعبیر است که غالب محققان و پژوهشگران داخلی و خارجی درباره شریعتی به کار برده اند . ۹٫ از حمید عنایت در کتاب اندیشه سیاسی در اسلام معاصر ترجمه بهاءالدین خرمشاهی انتشارات خوارزمی سال ۱۳۶۵ چاپ دوم ص ۲۶۸ ۱۰٫ تعبیری از عبدالعزیز ساشه دینا از شاگردان دکتر شریعتی در دانشکده مشهد و استاد فعلی مطالعات اسلامی دانشگاه ویرجینیا . شریعتی در جهان ص ۶۸ ۱۱٫ تعبیری از یرواند آبراهامیان نویسنده کتاب ایران میان دو انقلاب شریعتی در جهان ص ۲۷۶ ۱۲٫ تعبیر منیر شفیق تئوریسین انقلاب فلسطین و عضو موسسه مطالعات فلسطینی و عنوان سخنرانی وی در مراسم چهلمین روز شهادت دکتر شریعتی در سال ۱۳۵۶ که در بیروت ایراد شد . شریعتی در جهان ص ۲۹۰ اما به رغم این سکوت عامدانه و به کارگیری شیوه سانسور و گزینشی برخورد کردن با افکار شریعتی از سوی محافل رسمی و غیر رسمی او همچنان به حرکت و زندگی خود ادامه می دهد و در عمق و وجدان جامعه و مردم و نیز نسل آگاه و دردمند می خرامد . حجم نوشته ها و سخنهایی که اینجا و انجا درباره شریعتی منتشر می شود به قدری است که کمتر اندیشمند و متفکری بدان موهبت نائل آمده است : ان قدر کتاب درباره شریعتی نوشته شده درباره هیچ یک از دانشوران در ایران نوشته نشده است . حال ان که مجموع کتابهایی که درباره سید جمال و اقبال و طالقانی و بازرگان و مطهری در ایران منتشر شد کمتر از این مقدار است۱ . اکنون اوازه و شهرت شریعتی از مرزهای ایران فراتر رفته۲ و با ترجمه آثار وی به زبانهای مختلف و به ویژه زبان عربی اندیشه ها و آرای وی در سطح محافل فکری – فرهنگی کشورهای اسلامی اشاعه می یابد۳. او با تکیه بر میراث فرهنگی و بازخوانی مذهب به دنبال هویت بخشی و نیز رهایی مردم از چنگال جهل و غفلت و استبداد و استثمار و استحمار و … بود . به جای بی توجهی به مذهب به عنوان افیون توده ها شریعتی مذهب را همچون ابزار نیرومندی در جهت تاکید بر هویت فرهنگی مستقل ایرانیان و تقویت خودآگاهی ملی شان به کار گرفت تا با چیزی که به گفته فرانتز فانون و ژان پل سارتر ، امپریالیسم فرهنگی می نامید مقابله کند۴ .
۱٫ محمد اسفندیاری مجله گوناگون شماره های ۶ و ۷ ص ۲۷ ۲٫ دکتر ا . ح . ح عبیدی استاد مطالعات افریقایی و آسیایی مدرسه مطالعات بین المللی دانشگاه جواهر لعل نهرو در هندوستان در این باره می گوید : دکتر شریعتی اساسا یک متفکر یک معلم یک مبلغ و یک مبارز بود . او به عنوان محصول پاک و مومن عصر و زمان خود کاشف راه و زندگی جدیدی بود که تنها به ایران محدود نمی شد . شریعتی در جهان صص ۴۱ و ۴۲ ۳٫ کتابهای شریعتی تقریبا به تمام زبانهای عمده دنیا ترجمه شده است . در ترکیه تقریبا همه کتابهای شریعتی ترجمه شده است و از پرخواننده ترین کتابهای دینی است . نوگرایی دینی ( گفتگوی حسن یوسفی اشکوری با دکتر ابراهیم یزدی ) ص ۸۹ ۴٫ منگل بیات استاد دانشگاه هاروارد شریعتی در جهان تدوین و ترجمه حمید احمدی ص ۲۴۶
منابع : کتاب : طرحی از یک زندگی، پوران شریعت رضوی – (همسر دکتر علی شریعتی) نشر الکترونیکی : وب سایت شریعتی در نیمه حرف.کام، اِنی کاظمی – (Shariati.Nimeharf.Com) هر کس به اندازه ی عصیانی که دارد ارزش دارد. - از دکتر علی شریعتی + Shariati.Nimeharf.com در همین راستا :© اِنی کاظمی برای دکتر علی شریعتی, | Permalink | |
| You are subscribed to email updates from دکتر علی شریعتی To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
| Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 | |





هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر