درود
ما شاهدمان را خلاصه گفتيم و شما نيك درنيافتيد . ما در شرايطي كه قوانين حكم فرماست گفتگو نميكنيم چون در چنين شرايطي مشخصا هيچ كس بخاطر واهمه از صدمات جاني و مالي فرمان به سمت شما نميگيرد ، اما اگر پشت فرمان سكته كرد چه ؟ اگر سگي به خيابان پريد چه ؟ اگر ناگهان تصميم به خودكشي گرفت چه ؟ مانند نمونه برگ ،وقتي فرمان به سمت شما گرفته شد با توجه به قدرت ترمز ، سرعت دو خودرو ، فاصله ، اصطكاك جاده و ..... با استفاده از قوانين فيزيك ميتوان پيش بيني كرد كه تصادف روي ميدهد يا خير، صدمات وارده شديد است يا نه . اما تا قبل از چرخيده شدن فرمان چطور؟ شما كه پافشاري ميكنيد هر چيز قانون مند است به ما بگوييد كه چه قانوني ميتواند تعيين كند كه وقتي سگ به خيابان پريد راننده فرمان به سمت شما ميچرخاند يا از روي سگ رد ميشود يا به شانه خاكي ميرود و يا ناگهان ترمز ميكند و باعث مرگ در ماشين پشتي ميشود ؟ پس بازتاب اين كنش راننده به 4 حالت مختلف ميتواند در گيتي تاثير بگذارد ، ميبينيد سخن ما در اين بازه اندك زماني است نه پس از آن .
ما در نامه پيشين هم گفتيم كه نميدانيم چرا طبيعت چنين حركتي را انتخاب كرده اما اگر از اين استدلال ميخواهيد به اينجا برسيد كه موجودي برتر وجود داشته كه او اين حركت را انتخاب كرده اشتباه است چون پيرو همين استدلال ، ديگر پاسخي براي خود آن موجود نخواهيم داشت. مثلا چرا اين موجود اينجوري پا به گيتي گذاشته ؟ چرا جور ديگر نيست ؟.....
ما پيشتر هم گفتيم كه شما همانگونه ميانديشيد كه آموخته ايد. اين انديشه شما براي موجود برتر ،از نگر ما چيز بدي نيست .اينكه شما به يك موجود برتر اعتقاد داشته باشيد كه در ظرف قانون عليت بگنجد يا نگنجد براي ما مهم نيست . و ما به نگر شما و نگر هر كس ديگري كه شبيه به شما يا جورهاي ديگر بيانديشند هم احترام ميگذاريم و هيچ گفتگويي هم نداريم . ما تنها وقتي با شما اصطكاك پيدا ميكنيم كه اين موجود شما فرمانهاي غير اخلاقي براي سايرين صادر كند و شما هم به گمان خود بايد آنها را اجرا كنيد يا به آنها باور داشته باشيد.
بدرود
درودبا سپاسسخن شما کاملا درست استبارهای همنام چه جذب کنند چه دفع کنند یکدیگر را من این سوال را می پرسمچون در هر صورت این یک انتخاب برای طبیعت استچرا جذب را انتخاب کرده؟ویا چررا دفع را؟و این انتخاب دقیقا طبق سخن خود شما پس از رخ دادن آن باید بتوان آنرا به نحوی محاسبه کرد-که در حال حاضر هیچ انسانی نتوانسته این امر را محاسبه یا به اصطلاح کشف کند-ماشینی که به سمت من می آید یا فرمان را به سمت من می گیرد یا نمی گیرداما قابل پیش بینی استیک سری قوانین وجود دارد که می گوید به سمت من فرمان را نمی گیرد و طبق آن پیش بینی انجام میشودشما اگر کنار یک جاده بنشینید و بخواهید می توانید پیش بینی کنید که ماشین ها هیچ یک به سمت هم فرمان را نمی گیرندچون همه طبق قوانین حاکم عمل میکننداین پیش بینی نتیجه قوانینی است که برای همه استاما دقیقا ممکن است کسی این قوانین را زیر پا بگذارداما باز هم این عمل وی بی دلیل نمی تواند باشدحتما در شرایط خاصی است که یک راننده چنین کاری می کندهمان شرایط خاصی که شما خود نام بردیدمثال خیلی خوبی زدید و به نظر من طبیعت هم چنین استدر شرایطی به گونه ای رفتار میشود و در شرایطی دیگر به گونه دیگرنور در این فضا رفتاری اینچنینی دارد و در فضای سیاهچاله ها رفتاری دیگرهمین که شما می فرمایید در سیاهچاله ها رفتار دیگری دارد یعنی در سیاهچاله ها قوانینی حکم فرماست که موجب این رفتار نور میشودسوال من چرایی این رفتار هاستنه چه کسی این رفتار ها را قرار دادهطبیعت قوانینی دارداین قوانین جهان شمول هم نیستاما طبیعت در هر عمل که انجام می دهد پیرو قوانینی استحال چرا این قوانین؟جا دارد اینجا ذکر کنم بحث من اصلا خدا نیستخدا چه باشد چه نباشد این سوال من که خیلی هم بد آنرا می پرسم و خودم می دانم پابرجاستدو جرم سه نوع نیرو به طور کلی می توانند به هم وارد کنندیا یکدیگر را جذب کنندیا دفع کنندیا اثری بر هم نداشته باشندحال همانطور که می دانیم قانون جاذبه نیوتن که به گمان من جهانشمول هم هست پا برجاستF=GMm/r^2چرا این نیرو باید جاذبه باشد؟چرا طبیعت این نوع حرکت را انتخاب کرده؟باز هم تکرار می کنم جدای از اینکه من دارم بد سوالم رو مطرح می کنم ، منظوری هم به مسائل مربوط به خدا نداردسوالی دیگر دارم که این به خدا مربوط است اما اعتقادی نیستفرض کنیم قانون علیت پا برجا باشدو هر معلولی را علتی باشدشما فرمودید که پس خدا یا هر موجود برتر به اصطلاح خالق هم باید در این قانون بگنجدخوب سوال من این است که بگنجدچه اشکالی دارد؟چرا موجود برتر نباید علت داشته باشد؟ و آن علت هم علتی دیگر و همینطور زنجیروار تا بی نهایتهمیشه یک علت یا عللی هستاین چه اشکالی دارد؟تکرار می کنم بحثم اعتقادی نیستمی دانم که در قرآن و بسیاری جاهای دیگر ذکر شده که خدا علتی ندارد
اما این کتاب مرجع علمی نیست من کاری با سخنان هیچ مذهب و هیچ فرقه ای ندارمبه طور کلی می خواهم بدانم این سخن معروف که می گوید تسلسل عقلا مردود است!!!!از چه عقلی سخن می گوید؟چون برای عقل من اصلا مردود نیست و خیلی راحت زنجیره عللی نامحدود را می توانم تصور کنمبا سپاسبدرود
To: saeed samadian <saeedsun114@yahoo.com>; S.O.S-----HELP <kia_rambo@yahoo.com>
Cc: AndisheyeNik@yahoogroups.com
Sent: Sat, January 1, 2011 2:10:05 PM
Subject: Re: -- AndisheyeNik -- درباره دین
درود
خوشتر داريم كه ما را همان فريمن بناميد
چه كسي اين قوانين را گذارده؟
چه كسي همان ذره اي را كه ايجاد انفجار بيگ بنگ كرد را درست كرده ؟
چه كسي چنين جرمي به آن داده ؟
چه كسي آنرا آنقدر داغ كرده ؟
در واقع اين پرسشها كه شايد متبحرانه از طرف خداباوران درست شد ، دنباله همان برهان علت و معلول است .برهان علت و معلول نيز سالها مورد مناقشه بود و سرانجام مردود شد چون اگر هر چيز علتي داشته باشد خدا خود نيز بايد علتي داشته باشد . وقتي براي هر معلولي بدنبال علت ميگرديد در نهايت به اين ميرسيد كه اين قوانين فيزيك و شيمي و ... .را هم بايد چيزي ، موجودي با شعوري ، حقيقتي ،پديد آورنده اي .... وضع كرده باشد اما غافل از اينكه درادامه همين استدلال موجوديت همان پديد آورنده را زير سئوال ميبرد كه پاسخي براي آن نيست .
قوانيني كه ميشنايم و از آن نام ميبريد جهان شمول نيستند ، يعني در تمام گيتي صادق نيست ، قوانين فيزيك براي زمان انفجار بيگ بنگ درست نيستند ، قوانين نور در فضاي سياهچاله ها درست نيستند ، قوانين جرم در سرعتهاي نزديك به نور درست نيستند ...... اينكه چرا قوانين به شكل كنوني هستند را ما بدرستي نميدانيم و چيزي كه در دانش ما نباشد سخن از آن نميگوييم ، اما بي شك اگر دو قطب همنام آهنربا يكديگر را جذب ميكردند باز هم امروز ميپرسيديم چرا دفع نميكنند .(هر چند كه اين مثال پاسخي علمي دارد اما ما دريافتيم كه نگر شما چيست)
جناب صمديان
اگر شما باور داشته باشيد كه تصادفت از قانون خاصي پيروي ميكنند همانگونه كه گفتم پيرامون جبر و اختيار به مشكل برخورد ميكنيم . در نمونه كندن برگ لازم است سخني بگويم تا همدل و همصدا شويم . زماني كه برگ را كنده ايد و در دستان شماست هيچ موجودي قادر به پيش بيني اين نيست كه شما برگ را كي و كجا و با چه نيرويي پرتاب خواهيد كرد . اين نتيجه داشتن اختيار است و اينكه حركات و دريافت او از گيتي قبلا ديكته نشده و نزد موجود با شعوري نيست . درنتيجه عالم بودن اين موجود بر پهنه گيتي مشكل دار ميشود و ناقص خواهد شد .و اگر بگوييد زمان و مكان پرتاب برگ تصادفي نيست پس براي انسان جبر قايل شده ايد و موجود ذيشعور را جابر ميدانيد .
وقتي كه انسان اين برگ را پرتاب ميكند آنگاه برگ مشمول قوانين گيتي شده و زمان و مكان فرود آن با توجه به برايند بردارهاي نيرو قابل محاسبه است .موضوع داستان ما بر سر بخش نخست است كه هيچ چيز قابل پيش بيني نيست . جناب اس او اس گفتند كه نگريستند و همه چيز را قابل محاسبه دانستند هر چند كه ما دانش آنرا نداشته باشيم اما قابل پيش بيني است اما من ميگويم به وارونه است . خودرويي كه ميرانيد و خورويي از روبرو ميايد هيچ قدرتي نميتواند پيش بيني كند كه خودرو روبرو وقتي به شما ميرسد فرمان را به سمت شما ميگيرد يا اينكه مستقيم حركت ميكند . ترمز ميكند يا نميكند ...... اينها وقتي قابل محاسبه هستند كه اتفاق شروع شده باشد (برگ رها شده باشد ) براي همين دوباره به رويدادها بنگريد و بين اين دو بخش تفاوت قايل شويد. نگر ما از تصادفي بودن بخش نخست كار است .
بدرود
اجتماعی، فرهنگی، علمی و هنری از شخصی به شخصی دیگر و از نسلی به
نسل دیگر، راه اندازی شده است.
baraye didane in email be surate farsi mitavanid az yeki
az do rahe zir estefade konin:
1-Right clik>Encoding>More>Unicode (UTF-8)
2-Right clik>Encoding>More>Arabic (windows)
اگر این مطلب از طرف دوستان برای شما بازفرست شده است
می توانید در صورت تمایل در این یاهوگروه به نشانی اینترنتی
http://groups.yahoo.com/group/AndisheyeNik
وآدرس ایمیل andisheyenik@yahoogroups.com
،عضو شوید تا همه مطالب فرهنگی و اندیشه ای گروه را دریافت نمایید
لطفا در نظر داشته باشید که مطالب ارسالی از طرف صاحبان اندیشه با نگرشها
و سلیقه های گوناگون را به معنای خط مشی این یاهوگروه قلمداد نکنیم.
شاگردی دقیق، آموزگاری شریف و پرستاری مهربان برای (اندیشه) هم باشیم و بمانیم
مدیریت اندیشه نیک





هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر