428The_Godfather_II_2The%20Godfather273TheGodfather2020305The_Godfather_II_1

Go English

یکشنبه، تیر ۲۰، ۱۳۸۹

..:: Ma Bishomarim ::.. عجب سال تلاش مضاعفی!! اعتصاب مضاعف، تعطیلی مضاعف؛شعار مرگ بر دیکتاتور در باز...

 
 

Sent to you by . via Google Reader:

 
 


در سالی که قرار بود سال همت مضاعف و کار مضاعف باشد، اعتصابات مضاعف و تعطیلات مضاعف، بازار تهران و بسیاری از شهرهای دیگر ایران را فرا گرفته است. این در حالی است که هیات دولت احمدی نژاد امروز و فردا را نیز در تهران و 19 استان دیگر تعطیل اعلام کرده است.

در اطلاعیه ای که در پایگاه اطلاع رسانی دولت منتشر شده، آمده: "به دلیل گرمای شدید و بی سابقه هوا در تعدادی از استانهای كشور و به منظور رفاه حال هم میهنان عزیز و صرفه‌جویی در مصرف انرژی، ادارات دولتی و نهادها و سازمانها در روزهای یكشنبه و دوشنبه 20 و 21 تیر در تعدادی از استانها تعطیل خواهد بود."

در این اطلاعیه تاكید شده است: "دستگاه‌های خدماتی از جمله بانك‌ها و بیمارستان‌ها در این روزها باید به خدمات‌رسانی خود به مردم ادامه دهند."

علاوه بر این رييس سازمان كار و امور اجتماعي استان تهران هم اعلام کرد: "تعطيلي يكشنبه و دوشنبه اعلام شده از سوي دولت مربوط به كارخانه‌ها و كارگران نمي‌شود."

عليرضا مظهري درگفت‌وگو با ايلنا افزود: "در مصوبه هيات دولت ادارات دولتي آمده است و اسمي از كارخانه‌ها نبرده است بنابراين كارخانه‌ها تعطيل نخواهد بود."

بر اساس این اطلاعیه، ادارات دولتی در استان‌های خوزستان، بوشهر، ایلام، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، كرمان، یزد، اصفهان، قم، تهران، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، كرمانشاه، سمنان، لرستان، مركزی، كهگیلویه و بویراحمد و قزوین در روزهای یكشنبه و دوشنبه تعطیل خواهد بود.

هیئات دولت تصریح کرده: "در سایر استان‌ها تصمیم‌گیری درباره تعطیلی بر اساس شرایط آب و هوایی و دمای هوا بر عهده استانداران خواهد بود."

دولت احمدی نژاد در شرایطی "گرمای بی سابقه و شدید هوا در تعدادی از استان های کشور" را دلیل تعطیلی امروز و فردای ادارات و سازمان های دولتی در بسیاری از استان های کشور اعلام کرده که سازمان هواشناسی درجه حرارت دمای پایتخت را در سایت رسمی خود چنین اعلام کرده: هوای تهران امروز یکشنبه حداقل 28 و حداکثر 41 درجه سانتی گراد و در روز دوشنبه حداقل 28 و حداکثر 40 درجه سانتیگراد خواهد بود.

تعطیلی اعلام شده توسط دولت احمدی نژاد برای روزهای یکشنبه و دوشنبه از آن جهت عجیب به نظر می آید که حداکثر درجه حرارت تهران و بسیاری از شهرهای دیگر کشور در هفته گذشته به 45 درجه سانتی گراد رسید اما دولت هیچ تصمیمی برای تعطیل اعلام کردن پایتخت و این شهرها اتخاذ نکرد.

همزمان مدیر کل پیش‌بینی آب و هوای سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه "این سازمان هیچ توصیه ای برای تعطیلی تهران در روزهای آینده نکرده است" اعلام کرد: "دمای هوای تهران تا چند روز آینده حدود ۴۱ درجه پیش‌بینی می‌شود که این دمای هوا در این موقع سال فراوان دیده می‌شود و شرایط دمای هوای تهران در حال حاضر خیلی بالا نیست."

پرویز رضازاده در گفت و گو با ایلنا افزود: "دمای هوای تهران تا چند روز آینده حدود ۴۱ درجه پیش‌بینی می‌شود که این دمای هوا در این موقع سال فراوان دیده می‌شود. از ۱۰ تیر تا ۱۰ مرداد تهران دمای هوای ۴۲ درجه را نیز زیاد تجربه کرده است و حتی می‌توان گفت در طی ۵۰ تا ۶۰ سال گذشته حدود هفت بار تهران دمای ۴۳ درجه نیز داشته است، بنابراین شرایط دمای هوای تهران در حال حاضر خیلی بالا نیست."

این مقام سازمان هواشناسی کشور با تاکید بر اینکه این سازمان نقشی در تعطیلی دو روزه تهران نداشته است، اظهار داشت: "هیات دولت در رابطه با تعطیلی تصمیم ‌گیری کرده و هواشناسی هیچ‌گونه توصیه‌ای در این زمینه نداشته است و من حدس می‌زنم تداوم گرما در یک هفته گذشته باعث شده برق مصرفی افزایش پیدا کند و کنترل مصرف برق بدون قطعی مشکل شود، زیرا جمعیت تهران بالا است و گرمای هوا تاثیر فراوانی روی مصرف برق دارد."

دومین اعتصاب بازار

تعطیلی دو روزه تهران و 19 استان دیگر کشور در شرایطی اعلام شده که بازار تهران و برخی از شهرهای بزرگ دیگر، روزهای پر التهابی را می گذرانند.

بازار تهران به عنوان قلب تپنده اقتصاد کشور از روز سه شنبه هفته گذشته در اعتصاب به سر می برد و نشانه ها حاکی از تداوم این اعتصاب است.

اعتصاب اخیر بازار تهران که برخی اصناف مهم مانند طلا فروشان و پارچه فروشان محوریت آن را بر عهده دارند پس از پافشاری مجدد دولت و سازمان امور مالیاتی کشور بر اجرای قانون موسوم به "مالیات بر ارزش افزوده" آغاز شد.

این دومین بار در دو سال گذشته است که بازار تهران و برخی از دیگر شهرهای مهم اقتصادی ایران در اعتراض به اجرای این قانون توسط دولت دست به اعتصاب می زنند.

پیش از این در اردیبهشت گذشته نیز بازار، اصناف و کسبه مناطق کرد نشین کشور در اعتراض به اعدام پنج زندانی سیاسی کرد، اعتصاب یک روزه گسترده ای را سازمان داده بودند که به تعطیلی بازار این مناطق انجامید.

در مهرماه سال 87 نیز طلا فروشان و برخی دیگر از اصناف تهران، تبریز، اصفهان، قزوین و مشهد در اعتراض به تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده" دو روز دست از فعالیت کشیدند و اعتصاب کردند. دامنه این اعتراضات در شهر اصفهان گسترده تر از پایتخت بود به گونه ای که  بازاریان این شهر 5 روز مغازه های خود را تعطیل کردند. در آن زمان دولت ناچار به عقب نشینی شد و اجرای این قانون را به حالت تعلیق درآورد.

بازاریان می گویند فقط با افزایش قیمت می توانند این مالیات را بپردازند و این کار هم باعث کسادی بازار خواهد شد چون قدرت خرید مشتریان را کاهش می دهد.

محمود احمدی نژاد آن روزها در نامه ای خطاب به وزارت بازرگانی حکم تعلیق قانون را بدون مشخص کردن زمان ابلاغ کرده بود. در این ابلاغیه آمده بود: "تا زمان ابلاغ دستور العمل های لازم و تمهید شرایط مناسب، اقدام مربوط به اخذ هر نوع وجوه در اجرای این قانون متوقف خواهد بود."

دامنه اعتصاب اخیر بازار تهران اما تنها به پایتخت محدود نماند. بازار شهرهای مهم دیگری مانند تبریز، اصفهان، مشهد، همدان و… هم به نشانه اعتراض به قانون مالیات بر ارزش افزوده، کرکره مغازه های خود  را پایین کشیدند.در چنین شرایطی شایع شده تعطیلی امروز و فردای تهران که توسط دولت ابلاغ شده با هدف مقابله با تعطیلی بازار صورت گرفته چرا که با تعطیلی شهر، زمینه اعتصاب فراهم نخواهد شد.

پارلمان نیوز در این مورد نوشت: به نظر می رسد این تعطیلات بدنبال اعتراض بازاریان به مالیات و تعطیلی سه روز گذشته بازار، احتمال ادامه ناآرامی در روزهای آینده در بازار تهران را قوت بخشیده است.

این در حالی است که بعداز ظهر روز سه شنبه گذشته خبرگزاری مهر خبری را منتشر کرد که بر اساس آن مسئولان وزارتخانه‌های بازرگانی و اقتصاد و همچنین اصناف در جلسه مشترک ویژه و اضطراری مقابله با اعتصاب بازاریان تهران، به توافق رسیدند تا افزایش 70 درصدی مالیات اصناف در قانون مالیاتی سال 89 را منتفی اعلام کنند.

معاون وزیر بازرگانی به این خبرگزاری گفته بود "قرار شد وضعیت اصناف توسط اتحادیه های صنفی بر مبنای درآمد واقعی و فعالیت هر واحد صنفی تعیین و اعلام شود" و امروز نیز رئیس سازمان امور مالیاتی در اجلاس شورای اصناف کشور حضور یابد تا "اصناف را توجیه و به سئوالات آنها پاسخ دهد."

گرچه در این خبر اشاره ای به موضوع مالیات بر ارزش افزوده نشده است، اما برگزاری نشست اضطراری، منتفی کردن مالیات 70 درصدی و اعلام اینکه از این پس این اتحادیه های صنفی و نه دولت هستند که میزان درآمد واحدهای صنفی را اعلام می کنند نشان از عقب نشینی بزرگ دولت دارد.

جلسه جنجالی

این جلسه البته تنها تلاش دولت احمدی نژاد برای مقابله با اعتراض بازار نبود. یک روز بعد یعنی عصر روز چهارشنبه گذشته هم جلسه ای با حضور نمایندگان اصناف و دولت با هدف برون رفت از بحران برگزار شد اما نتیجه آن چیزی جز افزایش بحران نبود.

به گزارش ایسنا، این نشست "جنجالی" به منظور توافق اصناف با سازمان امور مالیاتی برگزار شده بود، اما بدون نتیجه و با رد توافق از جانب روسای مجامع امور صنفی و نمایندگان اصناف پایان یافت.

آنگونه که خبرگزاری دانشجویان ایران گزارش داده، این نشست که از ساعات اولیه صبح چهارشنبه با حضور هیات رییسه شورای اصناف، روسای مجامع امور صنفی و نمایندگان اتحادیه‌های صنفی تشکیل شد و علی عسگری ـ رییس سازمان امور مالیاتی کشور ـ نیز با اندکی تاخیر به آن پیوست، با کش و قوس‌های فراوان روبه رو بود.

ایسنا اضافه کرده بود که در نشست سه شنبه بین نمایندگان بازار و دولت تفاهم شده بود که اخذ مالیات 70 درصدی از اصناف منتفی شود اما اصنافی‌ها که چهارشنبه صبح برای شنیدن اخبار مسرت‌بخش به شورای اصناف آمده بودند، در ادامه نشست، متوجه تغییراتی در تفاهم‌نامه صورت گرفته شدند.

غالب اعتراض‌ها در خصوص بند چهار تفاهم‌نامه بود که در آن موضوع تعیین مالیات‌ها را به کارگروه‌ها محول کرده بود حال آنکه قبلا این اختیار به مجامع امور صنفی واگذار شده بود و از این منظر مغایرت داشت.

نمایندگان و روسای مجامع امور صنفی که غافلگیر شده بودند اعتراض خود را به رییس سازمان امور مالیاتی اعلام کردند و خواهان لغو تفاهم‌نامه شدند ولی عسگری همچنان بر منتفی شدن مالیات ۷۰ درصدی اصناف اصرار داشت!

نمایندگان اصناف ضمن ابراز نگرانی، دغدغه‌های خود را در خصوص رکود بازار، عدم رشد اقتصادی و تورم به رییس سازمان امور مالیاتی انتقال دادند که عسگری پاسخ داد: ممکن است تورم ما بالا باشد و رشد اقتصادی نداشته باشیم ولی هیچ کدام منفی نیست!

به گزارش ایسنا "رییس شورای اصناف کشور که بیشترین انرژی وی در طول روند برگزاری جلسه صرف ساکت کردن نمایندگان صنوف و نظم بخشیدن به جلسه شده بود، از رییس سازمان امور مالیاتی خواست تا زمان دیگری را برای گفت‌وگو و تفاهم جدید تعیین کند. پس از آنکه عسگری رفتن را بر ماندن ترجیح داد و جلسه را به سرعت ترک کرد نمایندگان اصناف با فریادهای بلند از خبرنگاران خواستند که نگذارند اعضای هیات رییسه شورا نیز از چنگ آن‌ها رها شوند! رییس شورای اصناف کشور ضمن دعوت آنها به آرامش اعلام کرد که تا پایان وقت می‌مانیم تا خیال شما آسوده شود ولی ساعت سه بعدازظهر است و ناهار صرف نشده است که همگان یک‌صدا اعلام کردند: توافق بی‌توافق، ما ناهار نمی‌خواهیم تکلیف ما همین امروز باید روشن شود!"

این جلسه جنجالی و پرحاشیه تا به آنجا پیش رفت که اعضای هیات رییسه نیز نظرات متفاوت و انتقادآمیز خود را نسبت به این تفاهم‌نامه ابراز کردند. به نحوی‌که شکریه ـ نایب رییس شورای اصناف کشور ـ به صراحت تفاهم جدید را به سود اصناف ندانست و آن را دنبال روی مالیات ۷۰ درصدی عنوان کرد.

شعار در بازار

اعتصاب بازار تهران از روز پنج شنبه با درگیری های پراکنده همراه بوده است. منابع خبری گزارش می کنند در تداوم اعتراضات بازاریان تهران، یکی از معترضان در بازار، توسط ماموران امنیتی و لباس شخصی ها بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شده است.

به گزارش سایت های خبری، معتمدیان نماینده صنف بازار پارچه فروشان، در حالی که از پشت بلندگو وضعیت موجود را محکوم می کرده و از مردم بخصوص بازاریان می خواسته روز پنجشنبه از ساعت نه صبح در سبزه میدان تجمع کنند، با شلیک گاز اشک آور روبرو شد که جو بازار مجددا به خشونت گرایید و نیروهای انتظامی و چند لباس شخصی، به وی دستبند زدند و او رابه محل نامعلومی منتقل کردند.

همزمان یکی از بازاریان تهران اعلام کرد صنف پارچه فروشان تا حذف قانون مالیات مستقیم اصناف به اعتصاب خود ادامه خواهد داد و تعویق قانون به آینده را راه حل پایان این مناقشه نمی دانند.

نیروی انتظامی هم در دومین روز اعتصاب (چهارشنبه)، با بلندگو از اعتصابیون خواست در مغازه های خود را بازکنند که آنها نیز در پاسخ، به هو کردن و سر دادن شعار مرگ بر دیکتاتور پرداختند.

در همین حال برخی بازاریان که خود را "نمایندگان سبز اصناف" معرفی کرده اند از مردم و هوادران جنبش سبز خواسته اند روز سه شنبه در سبزه میدان بازار تجمع کنند.



 
 
 
 

--
دریافت این پیام بدلیل ثبت نام شما در گروه "Ma Bishomarim" مي باشد.
جهت ارسال مطلب به این گروه، به آدرس life-companion@googlegroups.comایمیل ارسال کنید
برای لغو عضويت از این گروه، یک ایمیل به آدرس life-companion+unsubscribe@googlegroups.com
ارسال نمائيد.
برای بازديد از سایر امكانات گروه، به این آدرس مراجعه کنید http://groups.google.com/group/life-companion?hl=fa

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

CopyRight © 2006 - 2010 , GODFATHER BAND - First Iranian News Portal , All Rights Reserved