428The_Godfather_II_2The%20Godfather273TheGodfather2020305The_Godfather_II_1

Go English

سه‌شنبه، تیر ۱۵، ۱۳۸۹

..:: Ma Bishomarim ::.. قدم نخستین برای برچيدن بساط انتخابات با اذن رهبر؛ 14 تیر

 
 

Sent to you by . via Google Reader:

 
 

via نهضت سبز آزادي by antitaleban on 7/5/10

دوم تيرماه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به کلیات طرح تمدید دوره فعلی شوراهای اسلامی شهر و روستا و تعویق انتخابات شوراها برای برگزاری همزمان این انتخابات با انتخابات دوره یازدهم ریاست‌جمهوری رای مثبت دادند. به اين ترتيب در صورت تصویب نهایی این طرح و تایید شورای نگهبان، انتخابات دوره بعدی شوراهای اسلامی همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در سال 1392 برگزار می‌شود و دوره فعلی شوراها تا آن زمان تمدید خواهد شد و به جای چهار سال حدودا شش ساله می‌شود. تصويب اين طرح نشان داد كه نظام اسلامي فعلا (و پس از رسوایی تقلب گسترده در انتخابات سال گذشته) ظرفيت برگزاري يك انتخابات جديد را ندارد.

ژست دمكراتيك بودن

نظام اسلامي ايران كه همواره براي دمكراتيك نشان دادن ساختار سياسي‌اش از برگزاري سالي يك بار انتخابات مثال مي‌زد، حالا در حال برداشت نخستين قدم‌ها در برچيدن ساختار انتخاباتي در كشور است. خبرهاي موثق كه در همان روز هنگام تصويب طرح منتشر شد؛ حاكي از آن بود كه غلامعلي حدادعادل مشاور عالي رهبر ايران و از افراد نزديك علي خامنه‌اي هنگام تصويب طرح نقش فعالي داشته و نقل قولي از رهبر ايران مبني بر مصلحت نبودن برگزاري انتخابات به نمايندگان مي‌گفته است. اين موضوع نشان مي‌دهد شخص رهبر ايران خود رضايت به برگزار شدن انتخابات ندارد آن چنان كه حتي مخالفت نماينده دولت در جلسه راي گيري تاثير نداشته و راهیافتگان گوش به فرمان مثل هميشه به اشاره رهبر عمل كرده‌اند. گروهی از راهیافتگان موافق این لایحه هم در دلايل موافقت خود با اين طرح گفتند که این کار "مصالح کلان نظام" را تأمین می کند.مهدی چمران، رئیس شورای عالی استان ها که به عنوان ارائه دهنده لایحه در مجلس حضور یافته بود، گفت: "هدف از ارائه طرح تمدید دوره فعلی شوراها این بوده که مصالح نظام در نظر گرفته شود، ما بحث صنفی نداریم بلکه بحث ما اجتماعی است". و مصالح نظام هم چيزي نيست جز همان مصالح موردنظر رهبر ايران كه فعلا قصد ندارد انتخاباتي در ايران برگزار كند. اگر این انتخابات طبق مصوبه قبلی مجلس در سال جاری برگزار می شد، نخستین تجربه انتخاباتی حکومت ایران پس از بحران سیاسی ناشی از تقلب در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور بود.


رهبري كه از يك روز تعويق هم نمي‌گذشت

اما رهبر ايران كه حالا به تعويق و برگزار نشدن انتخابات دستور مي‌دهد، خود را زماني از سرسخت‌ترين مدافعان برگزاري انتخابات نشان مي‌داد. او سال 82 و در جريان اتفاقات مربوط به انتخابات دوره هفتم مجلس و اعتراض اصلاح‌طلبان به رد صلاحيت‌هاي گسترده شوراي نگهبان و بروز زمزمه‌هايي مبني بر احتمال برگزار نكردن انتخابات توسط دولت خاتمي و استعفاي اعضاي دولت، تمام قد وارد صحنه شد و گفت انتخابات بايد سر موقع برگزار شود. علی خامنه‌اي روز 15 بهمن سال 82 برگزار نشدن انتخابات را خواست «دشمنان» خواند و گفت: « آنچه وظيفه‏ى دولت و ملت ايران است، اين است كه در مقابل توطئه دشمن بايستند. انتخابات بايد در موعد خود – روز اوّل اسفند – بدون حتّى يك روز تأخير انجام گيرد. من متأسّفم از اين‏كه بعضى افراد از روى غفلت، همان حرفهايى را تكرار مى‏كنند كه دشمنان اين ملت مى‏زنند. آنها با تبليغات و روشهاى سياسى و حيله‏هاى خود برخى از مسؤولان اجرايى را به كنار رفتن و اجرا نكردنِ مسؤوليت قانونى تشويق مى‏كنند. مگر اجرا و برگزارى انتخابات، حقّ كسى از مسؤولان است كه بگويد من اين حق را مى‏خواهم يا نمى‏خواهم؟ وظيفه است؛ وظيفه قانونى دستگاههاى مشخص دولتى است؛ بايد اين وظيفه را انجام دهند؛ اين حقّ مردم است. مگر كسى در داخل كشور مى‏تواند بگويد چون من اين پديده را نمى‏پسندم، يا فلان روش را نمى‏پسندم، آنچه را كه قانون به عنوان وظيفه بر عهده من قرار داده است انجام نمى‏دهم؟ مگر مى‏شود چنين كارى كرد؟! شانه خالى كردن از مسؤوليت، به صورت كناره‏گيرى و استعفا و غير اينها، براى اين مسؤولان، هم خلاف قانون است، هم حرام شرعى است. مگر مى‏شود با اين حقّ بزرگ مردم بازى كرد؟!» حالا رهبري كه تعويق در برگزاري انتخابات را كار دشمن مي‌دانست خود دستور تعويق انتخابات را مي‌دهد و كسي نيست بگويد كه حالا اينگونه خواست دشمنان محقق مي‌شود يا زماني كه اصلاح‌طلبان درخواست برگزاري يك انتخابات آزاد و مطابق اصول اوليه در حق شركت تمام نمايندگان را داشتند؟


پرسش‌هاي بي‌پاسخ

برگزاري انتخابات آینده شوراها می توانست به اين پرسش های مهم پاسخ دهد، که آیا اين حکومت می تواند، یا اصلا می خواهد اعتماد از دست رفته آن گروه از رأی دهندگان ایرانی را که عقیده دارند در انتخابات گذشته ریاست جمهوری تقلب شده است، دوباره به دست آورد یا خیر؟ و این که وزن و گستردگی این گروه تا چه اندازه است؟ آیا آنطور که مخالفان دولت می گویند، اکثر رأی دهندگان در زمره معترضان انتخاباتی هستند؟ یا این معترضان آنطور که دولت می گوید به گروهی کوچک از ساکنان محله های مرفه نشین شمال شهر تهران محدود می شود؟ در اين ميان برگزار نشدن انتخابات مي‌تواند پاسخي قطعي باشد به اين سوال كه آيا نظام اسلامي به اصول مردم سالارانه اش وفادار مانده است يا نه؟

ندای سبز آزادی



 
 

Things you can do from here:

 
 

--
دریافت این پیام بدلیل ثبت نام شما در گروه "Ma Bishomarim" مي باشد.
جهت ارسال مطلب به این گروه، به آدرس life-companion@googlegroups.comایمیل ارسال کنید
برای لغو عضويت از این گروه، یک ایمیل به آدرس life-companion+unsubscribe@googlegroups.com
ارسال نمائيد.
برای بازديد از سایر امكانات گروه، به این آدرس مراجعه کنید http://groups.google.com/group/life-companion?hl=fa

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

CopyRight © 2006 - 2010 , GODFATHER BAND - First Iranian News Portal , All Rights Reserved