428The_Godfather_II_2The%20Godfather273TheGodfather2020305The_Godfather_II_1

Go English

پنجشنبه، تیر ۲۴، ۱۳۸۹

مهر٩٠ احتمال جيره بندی آب در کرمان

1.jpg
2.jpg
3.jpg
میلیونها رای دهنده کجا هستند؟ خبر رسانی کنید!
Memory Card.png   Bikini.png    FreeDating.png


سه شنبه، 22 تیر ماه 2569 برابر با 2010 Tuesday 13 July

روزنامه ابتکار: 13 سال خشکسالي مداوم در نهايت تبعات منفي کم آبي درکرمان را به خانه‌هاي مردم کرمان کشاند و اين در حالي است که منابع آبي کرمان هر سال محدودتر مي‌شود اما طرحهاي انتقال آب به کرمان در حد حرف و مطالعه باقيمانده است.
به گزارش مهر، با وجود اينکه در فصل آبي سال گذشته شاهد افزايش بارش باران در بسياري از نقاط کشور بوديم اما زمين استان کرمان همچنان با کمبود بارش باران مواجه است و کرمان بيش از سيزده همچنان تشنه قطره‌هاي باران باقيمانده است.
طبق نظر کارشناسان هم اکنون در کشور تنها چهار استان وضعيتي بدتر از استان کرمان در خصوص منابع آبي دارند و بسياري از منابع آبي کرمان در پي خشکسالي خشکيده اند و موجب لطمه شديد به کشاورزي و همچنين محيط زيست استان کرمان وارد شده است.سطح آبهاي زير زميني در کرمان نيز از 40 سانتيمتر تا هفت متر کاهش يافته است و اين کاهش در برخي نقاط به شدت ادامه دارد و اين درحاليست که به دليل برداشت بي رويه طي سالهاي اخير از منابع آبهاي زير زميني در کرمان اين روند طي سالهاي اخير نگران کننده شده است بطوريکه ساليانه يک ميليارد و يکصد ميليون متر مکعب آب از اين منابع در استان کرمان برداشت منفي مي‌شود و بارش باران همچنان در استان کرمان طي سال گذشته کاهش چشمگيري يافته است و ادامه اين روند در سال جاري استان را در وضعيت بسيار نا مناسبي قرار گرفته است.
طي ماههاي گذشته بارها در خصوص خشکيدگي بسياري از مزارع و باغهاي استان کرمان و ضربه به اقتصاد کشاوري منطقه هشدار داديم اما اقدام عملي قابل توجهي صورت نگرفت و تبعات خشکسالي ادامه يافت و طي روزهاي اخير مردم کرمان خشکسالي را با تمام وجود در خانه‌هاي خود احساس کردند و به خوبي اين هشدار که کرمان طي سالهاي آينده در خصوص تامين آب آشاميدني نيز دچار مشکل مي‌شوند را درک کردند.
هر چند که تاکنون جيره بندي آب در 13شهر استان کرمان انجام مي‌شود اما بسياري از شهرهاي استان نيز در معرض کمبود آب و جيره بندي آب قرار گرفته اند که يکي از مهمترين مراکز جمعتيي در معرض جيره بندي آب شهر کرمان است.
مردم اين شهر از هم اکنون کمبود آب را با کاهش شديد جريان آب در منازل خود حس مي‌کنند بطوريکه در بسياري از ساعات روز از اين آب تنها مي‌توانند به زحمت در راستاي برطرف کردن نيازهاي ضروري استفاده کنند و در شرايط معمولي عملا ديگر امکان مصرف مطلوب و معمول را ندارند.
در مقابل با کاهش شدت جريان آب در شبکه توزيع آب کرمان بسياري از مردم بخصوص در آپارتمانهاي شهر کرمان که روز به روز بخصوص در سالهاي اخير درحال گسترش هستند امکان استفاده از آب شهري براي طبقه‌هاي دوم به بالا وجود ندارد و مردم مجبورند آب مورد نياز را به وسيله ذخيره آب در ظروف تامين کنند. اين مسئله موجب افزايش نصب پمپ‌هاي آب و راه اندازي مخازن آب در منازل شده است که اين مسئله بخصوص در مناطقي که مردم تنها از پمپ آب بودن منبع استفاده مي‌کنند موجب پمپاژ شديد آب از لوله‌هاي شهري به شبکه آب منازل و کمبود آب در ساير مناطق بالا دست شبکه آب مي‌شود.
متوسط بارندگي در استان کرمان تنها 135 ميليمتر در سال است و همين ميزان نيز طي سالهاي اخير بسيار کاهش يافته و به عنوان مثال متوسط بارندگي در زرند تنها 43 ميليمتر در سال گذشته بوده است.
اين درحالي است که با وجود افزايش چاههاي آب در کرمان ميزان آبدهي به شدت کاهش يافته است و کرمان درحال حاضر در پيک مصرف آب 30 درصد از آب مورد نياز را کم دارد.
دبي چاههاي آب شهر کرمان هزار و 52 ليتر در ثانيه کاهش يافته است و اين درحالي است که استاندارد مصرف آب در کرمان نسبت به کشور افزايش يافته است و در برخي نقاط به چهار برابر استاندارد کشوري رسيده است.
در اين ميان به دليل خشکيدگي منابع آبي نزديک مراکز جمعيتي، شاهد دور شدن منابع آبي از شهرها هستيم و به دليل هدر رفت 30 درصدي آب در شبکه‌هاي توزيع آب اين مسئله تشديد مي‌شود.
مديرکل آب و فاضلاب کرمان نيز با بحراني خواندن وضعيت موجود آب کرمان مي‌گويد: در شرايط فعلي براي تامين آب شهر کرمان، حدود 550 ليتر آب در ثانيه نياز است که در پيک مصرف با کمبود 30 درصدي براي تأمين آب مواجه هستيم.
محمد تربتي با هشدار به مشترکان آب گفت: در صورت عدم رعايت صرفه جويي در مصرف آب طي روزهاي آينده احتمالا با جيره بندي آب مواجه مي‌شوند.هم اکنون از تمام ظرفيت آب کرمان استفاده مي‌کنيم اما عملا با کمبود آب بخصوص در زمان پيک مصرف مواجه مي‌شويم و احتمال قطعي آب در برخي نقاط وجود دارد.
تربتي گفت: در دوازده شهر جيره بندي آب در حال انجام است و سيزده شهر هم شرايط نامطلوب دارند و با قطعي برق و يا خارج شدن يک چاه از سيستم با قطعي آب مواجه مي‌شويم.
هم اکنون آبگيري مخازن از ساعت 11 شب تا 5 صبح انجام مي‌شود و با استفاده از همين مسئله تا حدودي تامين آب در کرمان را مديريت کرده ايم.
مديرعامل شرکت مديريت منابع آب ايران نيز چندي پيش در همايشي در کرمان با اشاره به بحراني شدن وضعيت کمبود آب در کرمان گفت: برداشت بي رويه از منابع آب در کرمان اين استان را در صدر برداشت مازاد آب کشور قرار داده است.
شرايط خاص اقليمي کرمان و کمبود بارندگي طي سالهاي اخير وضعيت منابع آبي کرمان را با بحران مواجه کرده است.
با اين وجود استان کرمان به دليل استفاده بيش از حد از منابع آب زيرزميني بيشترين حجم برداشت مازاد در کشور را داراست.
هم اکنون کرمان شاهد برداشت بيش از يک ميليارد مترمکعبي از منابع آبي در طول سال به صورت مازاد است.
برداشت زياد از منابع آبي و عدم جبران آن توسط بارندگي‌ها و تبخير 76 درصدي بارشهاي جوي در کرمان موجب نشست زمين و شوري منابع آبي موجود در استان شده است. مهمترين راه حل اين مشکل مديريت صحيح در مصرف آب است که استفاده از آبياري مکانيزه در بخش کشاورزي به عنوان پر مصرف ترين بخش بسيار حائز اهميت است.وي طرح انتقال حوزه به حوزه آب بخصوص انتقال آب از سرشاخه‌هاي رود کارون به فلات مرکزي را در راستاي حل اين مسئله مهم ارزيابي کرد.
مديرعامل شرکت مديريت منابع آب ايران با اشاره به ادامه خشکسالي در استان کرمان استفاده بهينه آب در بخشهاي مختلف بسيار مهم است. استان کرمان 183 هزار کيلومتر مربع وسعت دارد و متوسط بارندگي در استان کرمان 135 ميليمتر است و بارش سالانه استان کرمان 24.5 ميليار متر مکعب است که از اين ميزان 5.6 ميليارد مترمکعب آن جذب سفره‌هاي زير زميني مي‌شود و از طريق 24 هزار حلقه چاه، هزار و 200 رشته قنات، هزار و 600 بند چشمه در استان سالانه 6.7 ميليارد متر مکعب آب استخراج مي‌شود که نشان دهنده 1.1 ميليارد مترمکعب بيلان منفي آب در استان کرمان است.طرح انتقال آب به استان کرمان براي رفع معضل کم آبي از مهمترين طرحهاي استان است و براي انتقال آب به استان کرمان سه طرح مطرح است که يکي از آنها از سرشاخه‌هاي کارون و بهشت آباد براي شهرهاي شمالي کرمان است.

--
گروه خودتان را حمایت کنید http://khodrob.blogspot.com/
از بخش فایلها دیدن کنید http://groups.google.com/group/mehr90/files
آرشیو پستهای قبلی http://groups.google.com/group/mehr90/topics
برای دریافت فقط یک ایمیل روزانه http://groups.google.com/groups/mysubs
برای لغو اشتراک یک ایمیل خالی به mehr90+unsubscribe@googlegroups.com بفرستید
برای اشتراک یک ایمیل به mehr90+subscribe@googlegroups.com بفرستید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

CopyRight © 2006 - 2010 , GODFATHER BAND - First Iranian News Portal , All Rights Reserved